شرط بندی در سایت ها برای مسابقات ورزشی اشکال دارد؟

متن سوال: 
با سلام و احترام. سايت هايي در خارج از کشور تحت عنوان شرط بندي در مسابقات ورزشي وجود دارند. اين سايت ها اينگونه عمل مي کنند که: ما مبلغي به عنوان شرکت در مسابقه ي پيشگويي پرداخت ميکنيم و سپس پيشگويي خود را در سايت ثبت مي کنيم. سايت به همه ي حالت هاي ممکن براي پيشگويي ضرايبي تعيين کرده که در صورت محقق شدن پيشگويي ما، مبلغ پرداختي ما در ضريبِ تعيين شده، ضرب شده و اين مبلغ به عنوان جايزه به صاحب پيشگويي پرداخت ميشود و در صورتي که پيشگويي ما اشتباه باشد مبلغي که در ابتدا پرداخت کرديم قابل استرداد نيست. حال با کمک علم اقتصاد به فرمولي دست يافتيم که با شرکت در دو و يا سه سايت متفاوت و مستقل از هم که به اين کار مشغولند در مجموع به بردِ حتمي مي رسيم و شانس را در اين فرآيند به صفر رسانديم. در نتيجه مبلغي که ما در اين مسابقات برنده مي شويم مستقل از نتيجه ي مسابقات ورزشي خواهد بود. يعني نتيجه ي مسابقات هر چه که باشد ما به چند درصد سود که قبل از انجام مسابقه محاسبه کرديم ميرسيم. سوال1 : حال با توجه به اينکه شانس در اين فرايند دخيل نيست ايا انجام اين کار اشکال شرعي دارد؟ سوال 2: آيا مي توانيم با تکيه بر روش تخصصي خود محاسبات مربوط به مسابقات ورزشي روزانه را محاسبه و حاصل آن را به خارجي هايي که شرط بندي در دين آن ها بلامانع است پيشنهاد دهيم و به ازاي آن مبلغي دريافت کنيم؟ در صورتي که هيچ يک از دو کار فوق ( يا يکي از آنها) به حسب ظاهر شرعا جايز نباشد، آيا نکات زير نمي تواند توجيه گر جواز آنها باشد؟ 1- با توجه به اينکه ظاهرا يکي از دلايل حرام بودن شرط بندي وجود شانس و احتمالات در آن مي باشد آيا اينکه روش محاسباتي ما ريسک و شانس نتيجه را از ميان بر مي دارد نمي تواند اين مورد را از حالت شرط بندي منع شده در اسلام خارج سازد؟ 2- از آنجا که اين سايت ها خارجي هستند آيا نمي توان مبلغي که از آن ميبريم را چيزي شبيه غرامت جنگي بدانيم؟ 3- اين کار باعث ورود ارز به کشور شده و مي تواند کمک کوچکي به اقتصاد کشور کند. 4- طرف حساب ما هيچ وقت شخص ديگري نيست بلکه يک سايت بزرگ است که شغل آن فقط همين است(اين مورد فقط مربوط به سوال 1 است) لطفا با توجه به اهميت موضوع و اينکه اين امر مي تواند محل مهمي براي کسب درآمد و امرار معاش براي ما قرار گيرد دقت لازم و کافي را در بررسي جوانب سوال و استخراج نظر دقيق شرع مقدس اسلام مبذول فرماييد. چرا که از طرفي واقعا نمي خواهيم از حق احتمالي خود در اين خصوص به سادگي عدول نماييم و از طرف ديگر کاملا مطيع نظر شرع مقدس مي باشيم. از زحمتي که در استخراج نظر فقهي مربوط به اين حالت نسبتا شاذ و جديد متقبل خواهيد شد سپاس گذاري مي نماييم. التماس دعا

سلام عليکم
طبق نظر آیت الله شبیری زنجانی:
1و2- اخذ مبلغي بابت پيشگويي مذکور جايز نيست بله اگر انشاي چنين تعهدي نکند و مبلغ را از کافري که مالش محترم نيست يا در دين خودش ملتزم است که اين مال را بپردازد اخذ کنيد مانعي ندارد. (1)
انشاءالله سلامت وموفق باشيد.

1. استفتاء کتبي از دفتر معظم له، شماره سوال 49985

نوع سوال: 

ارسال سوال

4 + 1 =

پربازدیدترین ها