صحبت کردن در محیط کار با همکار خانم چه حکمی دارد؟

متن سوال: 
سلام سئوالي دارم لطفا راهنمايي کنيد ? من با يک خانم در يک جا باهم کار مي کنيم و رابطه کاريم خيلي بهم نزديک است و با توجه به اينکه من کارفرماي خانم هستم چه کار کنم که مشکل شرعي نداشته باشم. تشکر

بسم الله الرّحمن الرّحيم سلام عليکم اين احکام درارتباط با نامحرم لازم است مراعات شود. الف) صحبت کردن مرد با نامحرم. 174. مسئله: مردهامي توانند با نامحرم با شرائط ذيل صحبت نمايند:. 1. به قصد لذّت و ريبه نباشد. 2. با اين صحبت کردن به گناه آلوده نشوند. امام، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (نکاح)،با استفاده از مسئله 39. امام: تحرير الوسيله، (نکاح)، مسئله 29. بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1936. خامنه اى: استفتاء. سيستانى: منهاج الصالحين، (نکاح)، با استفاده از مسئله 29. فاضل: جامع المسائل، ج‏1، سؤال 1718. 175. مسئله: صحبت کردن با نامحرم به غير ضرورت مکروه است خصوصاً اگر مخاطب جوان باشد. امام، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه (نکاح)، مسئله 39. امام: تحرير، (نکاح)، مسئله 29 و استفتاء. گلپايگانى: مجمع المسائل، ج‏2، با استفاده از سؤال 645. سيستانى:(1). 176. مسئله: اگر مردي بداند چنانچه با نامحرمي صحبت کند به گناه خواهد افتاد نبايد با او صحبت کند خواه زن به گونه اي صحبت کند که مرد را به گناه بيندازد يا درباره مطلبي صحبت کند که مرد به گناه بيفتد. امام، فاضل، گلپايگاني و مکارم: با استفاده از مدارک مسئله قبل. بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1936. خامنه اى: استفتاء. سيستانى: منهاج الصالحين، (نکاح)، با استفاده از مسئله 29. 177. مسئله: اگر مردي به قصد به حرام انداختن نامحرمي با او صحبت کند حرام است. امام: تحرير، (نکاح)، با استفاده از مسئله 29، استفتاء. اراکى، بهجت، خامنه اي و فاضل: استفتاء. سيستانى: منهاج الصالحين، (نکاح)، با استفاده از مسئله 29. گلپايگانى: مجمع المسائل، ج‏2، با استفاده از سؤال 645. در نتيجه: صحبتهايي که به قصد به شهوت انداختن ديگري گفته مي شود مانند تعريف کردن صحنه هاي تحريک کننده حرام است. 178. سؤال: آيا مرد مي تواند با زن نامحرمي که مي خواهد با او با قصد لذّت صحبت کند حرف بزند (در صورتي که مرد مي داند به گناه آلوده نخواهد شد). جواب: جايز نيست. امام، خامنه اى، فاضل و گلپايگانى: استفتاء. بهجت:(2). 179. مسئله: اگر مردي خوف آن را داشته باشد چنانچه با نامحرمي صحبت کند آن زن او را به گناه آلوده خواهد کرد نبايد با او صحبت کند. امام، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (نکاح)، مسئله 39. امام: تحرير، (نکاح)، مسئله 29. بهجت، خامنه اي و سيستانى: استفتاء. 180. مسئله: اگر مردي بداند چنانچه با نامحرمي صحبت نمايد به گناهي غير از مسائل شهواني آلوده مي شود جايز نيست با آن زن صحبت کند. امام، فاضل، گلپايگاني و مکارم:عروه، (نکاح)، مسئله 39. امام: تحرير، (نکاح)، مسئله 29 و استفتاء. بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1936. خامنه اى: استفتاء. سيستانى: منهاج الصالحين، (نکاح)، با استفاده از مسئله 29. گلپايگانى: مجمع المسائل، ج‏2، با استفاده از سؤال 645. مثلاً: بداند چنانچه با آن نامحرم صحبت کند مجبور خواهد شد دروغ بگويد و يا غيبت کند يا تهمت بزند خواه او مرد را وادار به گناه بکند و يا خودش بواسطه اين صحبت به اين گناهها آلوده شود. 181. مسئله: صحبت کردن با هر کسي درباره هر چيزي از روي شهوت و لذّت جايز نيست (مگر با همسر). امام، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه (نکاح)، با استفاده از مسئله 39. امام: تحرير، (نکاح)، مسئله 29. اراکي و خامنه اى: استفتاء. سيستانى: منهاج الصالحين، (نکاح)، مسئله 29.(3). توجه و مراقبت. گاهي ديده مي شود در دل بعضي از مردان چنان شيطان رسوخ کرده است که بسياري از معاشرتهاي آنها را شبهه دار کرده است لذا ديده شده است که مردي چنان به مراوده با نامحرم گرايش دارد که گويي محرم اوست. مثلاً در حالي که مي تواند مطلبي را از مردي بپرسد از نامحرم مي پرسد. گاه صحبت کردن خود را با نامحرم کش مي دهد تا بيشتر با او صحبت کند. رفتن به تفريح و سفر با نامحرم بيشتر برايش جذاب مي نمايد. اگر در جايي نامحرمي باشد بيشتر مايل است درآنجا باشد. در ميهمانيها سعي دارد با نامحرم بيشتر صحبت کند و با آنها بيشتر مراوده داشته باشد، در مقابل نامحرم بيش از هر جاي ديگري از توان خود مايه مي گذارد و خلاصه به هر کاري که نامحرم در انجام آن شريک باشد بيش از ديگر کارها علاقه نشان مي دهد و... که مردان و بخصوص جوانان عزيز بايد بشدت از آنها اجتناب کنند زيرا اينگونه مراوده ها و صحبت کردنها معمولاً با قصد لذّت و ريبه همراه است و شرعاً حرام خواهد بود. ب) صحبت کردن زن با نامحرم. 183. مسئله: خانمها مي توانند با نامحرم صحبت نمايند مشروط به آنکه:. 1. به قصد لذّت و ريبه نباشد. 2. صداي خود را ترقيق و تلطيف نکنند. 3. خوف افتنان نباشد. امام، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (نکاح)، مسئله 39. امام: تحرير، (نکاح)، مسئله 29. سيستانى: منهاج الصالحين، (نکاح)، مسئله 29. بهجت:(4). 184. مسئله: صحبت کردن خانمها با نامحرم به غير ضرورت مکروه است. امام، فاضل، گلپايگاني و مکارم: مدارک مسئله قبل. سيستانى:(5). 185. مسئله: جايز نيست خانمي به قصد به حرام انداختن نامحرم با او صحبت کند. خواه مطالبي را بگويد که او به گناه بيفتد يا بگونه اي بگويد که نامحرم به گناه آلوده شود مانند: تعريف کردن صحنه هاي محرک و يا بيان چيزهائي که نامحرم با شنيدن آن تحريک مي شود. امام، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (نکاح)، با استفاده از مسئله 39. امام: تحرير، (نکاح)، مسئله 29. اراکى، بهجت و خامنه اى: استفتاء. سيستانى: منهاج الصالحين، (نکاح)، مسئله 29. توجه و مراقبت. همانگونه که درباره مردان گفته شد گاهي ممکن است خانمها نيز گرفتار حيله هاي شيطاني بشوند. لذا با نامحرم چنان گرم مي گيرند که گويي برادر اوست. خصوصاً خانمهايي که با نامحرم تماس بيشتري دارند مانند پرستارها، و کساني که در ادارات و يا شرکتها کارمي کنند، ورزشکارها و... بايد بيش از ديگران مراقبت نمايند. کمک خواستن از نامحرم براي کارهاي غير ضرورى، سؤال کردن از نامحرم در حالي که مي توان از محارم پرسيد، بحث کردن و خود را وسط انداختن، اظهار فضل کردن به نامحرم و زياد کردن مراوده با نامحرم، علاقه بيشتر به کار کردن در محيطي که نامحرم هست و خلاصه همه اينگونه موارد در مظانّ گناه است و معمولاً اينگونه تماسها با لذّت و ريبه همراه است و شرعاً حرام خواهد بود. 186. مسئله: خانمها نبايد در هنگام صحبت کردن با نامحرم صداي خود را رقيق و نازک کنند بگونه اي که اگر در دل مخاطب مرضي باشد او را به خود جلب کند، اگر چه درباره مطالبي عادي صحبت کنند. امام، اراکى، بهجت، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مکارم: مدارک مسئله قبل.(6). 191. مسئله: قرآن خواندن خانمها در مقابل نامحرم اگر چه با صوت باشد اشکال ندارد. مشروط به آنکه موجب تحريک و مفسده نباشد. امام: با استفاده از استفتاء در کتاب احکام بانوان، سؤال 5، ص‏24. خامنه اى: استفتاء. فاضل: جامع المسائل، ج‏1، با استفاده از سؤال 1722. بهجت، سيستاني و گلپايگانى:(7). احکام تماسها. 194. مسئله: هر کسي که نگاه کردن به او جايز نيست تماس بدني با او نيز جايز نيست و هرگونه لمس کردن بدن با هر عضوي باشد حرام است و بايد از آن اجتناب کرد مگر از روي لباس بدون قصد لذّت و ريبه. امام، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (نکاح)، مسئله 47. امام: تحرير، (نکاح)، مسئله 20. اراکي و خامنه اى: استفتاء. بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1934. سيستانى: منهاج الصالحين، (نکاح)، با استفاده از مسئله 16. 195. سؤال: آيا دست دادن با نامحرم جايز است در صورتي که بدون قصد لذّت و ريبه باشد. جواب: جايز نيست. مگر از روي لباس و در اين صورت بنابر احتياط واجب نبايد دست او را بفشارد. امام، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (نکاح)، با استفاده از مسئله 47. اراکى: استفتاء. بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1934. سيستانى: منهاج الصالحين، (نکاح)، با استفاده از مسئله 16. خامنه اى: (8). 196. سؤال: ما در محيط دانشگاههاي کشورهاي غربي هنگام برخورد با اساتيد زن يا دانشجويانِ دختر ناگزير از مصافحه (دست دادن) هستيم، و گرنه حمل بر سوء ادب دانشجويان مسلمان مي شود. تکليف چيست. جواب: لازم است به آنها تفهيم کنيد که عدم مصافحه با زن نامحرم ناشي از سوء ادب نيست، بلکه معلول عقيده اسلامي و تعهد به احکام آن است. امام، اراکى، بهجت، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مکارم: با استفاده از مدارک مسئله قبل. فاضل: جامع المسائل، ج‏1، سؤال 1717. 197. سؤال: در بعضي مناطق مسأله محرم و نامحرم چندان مورد اهميت نيست، خصوصاً روستانشينان، مثلاً زن خود را از برادر شوهر حفظ نمي کند و او را به منزله برادر واقعي مي داند. چنانچه متقابلاً او هم وي را خواهر خويش مي داند و چه بسا مصافحه مي کنند يا همديگر را مي بوسند. يا دختر عمو و دختر دايي با پسر خاله يا عموزاده مصافحه و روبوسي مي کنند، اين عمل چون از روي سادگي و بدون قصد لذّت و ريبه مي باشد آيا اشکال دارد و بر فرض محذور داشتن از روي پارچه حکمش چيست. جواب: هيچ يک از موارد فوق جايز نيست و بهتر است از روي پارچه نيز اجتناب شود. امام، اراکى، بهجت، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مکارم: با استفاده از مدارک مسئله قبل. فاضل: جامع المسائل، ج‏1، سؤال 1716. 198. مسئله: اگر چه ديدن وجه و کفين زن مسلمانِ محجبه و ديدن مقدار معتاد از بدن زنان کفار اشکال ندارد لکن لمس کردن آنها جايز نيست. امام، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (نکاح)، مسئله 47. امام: تحرير، (نکاح)، مسئله 20. اراکي و خامنه اى: استفتاء. بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1934. سيستانى: منهاج الصالحين، (نکاح)، با استفاده از مسئله 16. در نتيجه: مرد و زن نامحرم نمي توانند با يکديگر دست بدهند و يا هرگونه تماس بدني ديگري داشته باشند. توجه: در موارد ذيل بايد بيش از هر موقع مراقب تماسهاي بدني بود:. گرفتن چيزهاي کوچک از دست نامحرم مانند گرفتن يا دادن پول خرد، کليد و اشياي کوچک ديگر، نشستن در کنار نامحرم درتاکسى، اتوبوس، ميهمانيها و... عبور کردنِ هم زمان زن و مرد نامحرم از محلهاي تنگ مثل راهرو، کوچه باريک، درب و... رفتن مردان به مجالس شلوغ زنانه يا محلهايي که زنهاي نامحرم زيادي هستند و همچنين رفتن زنان به مجالس و محلهاي شلوغي که مردان نامحرمِ زيادي هستند و هنگام خريد و فروش و...(9). 201. مسئله: تماسهايي که در محلهاي شلوغ (مانند بازارها، تظاهراتها، نماز جمعه، تشييع جنازه، حرمها و يا بيت اللّه الحرام) بطور ناخودآگاه بين زن و مرد نامحرم واقع مي شود اشکال ندارد مشروط به آنکه براي اينکه تماس بگيرد عمداً به آنجا نرفته باشد. امام، اراکى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، گلپايگاني و مکارم: استفتاء. در نتيجه: اگر کسي به منظور تماس بدني پيدا کردن با نامحرم به محلي برود و يا از محلي عبور کند و يا در اتوبوس وتاکسي کنار نامحرمي بنشيند يا بايستد و... حرام است و بايد از آن اجتناب کند. 202. سؤال: راه رفتن با نامحرم چه حکمي دارد. جواب: اگر به قصد لذّت و ريبه باشد جايز نيست. امام، اراکى، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى: استفتاء. 203. مسئله: مردان بنابر احتياط واجب نبايد دختران نامحرم را از شش سال به بالا بغل کنند و روي پاي خود بگذارند يا ببوسند. امام، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (نکاح)، مسئله 36. امام: تحرير، (نکاح)، مسئله 25. اراکي و سيستانى‏(10). 204. سؤال: آيا نشستن در کنار نامحرم در تاکسي و يا وسائل نقليه ديگر جايز است (در صورتي که تماس بين اين دو از روي لباس باشد). جواب: اگر به قصد لذّت و ريبه نباشد و بر آن مفسده اي مترتب نباشد مجرد نشستن به نحو مذکور اشکال ندارد. امام، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (نکاح)، با استفاده از مسئله 47. بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى: استفتاء. انشاءالله عاقبت بخيربشويد. التماس دعا

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها