طریقه خواندن نماز شب

متن سوال: 
طريق? خواندن نماز شب چگونه است ؟

کيفيت نماز شب:
الف: وقت نماز شب: از نصف شب تا فجر صادق (اذان صبح) وقت نماز شب است و نماز شب در سحر از فضيلت بيشتري برخوردار است و تمام ثلث آخر شب سحر محسوب مي شود و بهترين وقت سحر هم نزديک فجر صادق است و بهتر از اين آن است که نماز شب به تفريق خوانده شود چنانچه اين سنت پيامبر (ص) بوده است (يعني پشت سر هم نخواند و با فاصله بخواند)
ب: رکعات نماز شب: 11 رکعت است که 8 رکعت آن (4 نماز دو رکعتي) به نيت نافله شب خوانده مي شود که شکل آن مانند نماز صبح است [با اين تفاوت که اولاً به نيت نافله شب مي خواند و مستحب است و ثانياً مي تواند بلند يا آهسته بخواند] و بعد از آن 2 رکعت به نيت شفع مي خواند و در آخر هم يک رکعت به نام وتر بجاي مي آورد.
ج: مستحب است که در قنوت نماز وتر 70 مرتبه "استغفرالله ربي و اتوب اليه" و براي 40 مؤمن دعا و استغفار کند مثلاً 1.اللهم اغفر لامام الخميني2.اللهم اغفر آيت الله البروجردي3 اللهم اغفر شهيد چمران و... و 300 مرتبه الهي العفو بگويد و هفت مرتبه "اللهم هذا مقام العائذ بک من النار"بخواند. البته اگر بعضي از اينها(70 مرتبه استغفار و يا دعا براي 40 مؤمن و يا 300 مرتبه العفو گفتن) را هم بخواند ايرادي ندارد.
و: چنانچه مقداري از نماز شب را خوانده باشد و اذان صبح (طلوع فجر) سر رسد مي تواند بقيه نماز شب را هم به نيت اداء بخواند.
ه: اگر وقت کم باشد مي تواند تنها شفع و وتر را بخواند و اگر کمتر وقت داشته باشد تنها شفع را بخواند.
ج: خواندن دو رکعت نافله صبح از شفع و وتر افضل است.
نخواندن قنوت وتر مانعي ندارد وسوره قدرنيز درنماز شب ذکر نشده بلکه سوره ناس وفلق درشفع ووتر وتوحيد خوانده مي شود وهر سوره اي بخوانيد مانعي ندارد.
انشاءالله عاقبت بخيربشويد.
التماس دعا

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها