فلسفه مخاطب قرار دادن پیامبر در برخی آیات چیست؟

متن سوال: 
آيا امکان ندارد در بعضي از جاهاي قران چون خدا مي خواسته اهميت موضوع را خاطر نشان کند به جاي اينکه به پيامبرش بگويد به مردم اينگونه بگو. مستقيما خود پيامبر را مورد عتاب و خطاب قرار داده باشد.مثل ضرب المثل معروف ما که مي گويد: به در ميگويم تا ديوار بشنود؟

بله نه تنها امکان دارد بلکه واقع شده چنانچه در مورد آيه «وَ لَوْ لا أَنْ ثَبَّتْناکَ لَقَدْ کِدْتَ تَرْکَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئاً قَليلاً »(زمر:65) « و اگر ما تو را ثابت قدم نمى‏ساختيم(و در پرتو مقام عصمت، مصون از انحراف نبودى)، نزديک بود به آنان تمايل کنى.» امام رضا(عليهم السلام) مي‌فرمايند: «خَاطَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِذَلِکَ نَبِيَّهُ ص وَ أَرَادَ بِهِ أُمَّتَه‏» خدا ظاهراً پيامبرش را مورد خطاب قرار داد اما باطناً امتش را مورد خطاب قرار داد در توضيح سخن حضرت مي‌توان گفت يعني اگر تو اي پيامبر مشرک شوي، همه عملکردت حبط مي‌شود و حتماً‌ حتماً در شمار خاسرين جاي مي‌گيري، پيامبر(ص) مشرک نمي‌شود زيرا از سوي حضرت حق عصمت مطلقه‌ي دارند، لحضه‌اي هم شرک بر پيامبر(ص) وارد نمي‌شود، منظور از اين آيات امت پيامبر است، اگر امت مشرک شوند همه حسناتشان از بين مي‌رود و جزء‌ ورشکستگان خواهند شد خداوند در آيه74 سوره اسراء‌ به پيامبرش چنين گفته «وَ لَوْ لا أَنْ ثَبَّتْناکَ لَقَدْ کِدْتَ تَرْکَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئاً قَليلاً » «و اگر ما تو را ثابت قدم نمى‏ساختيم(و در پرتو مقام عصمت، مصون از انحراف نبودى)، نزديک بود به آنان تمايل کنى‏» اگر خداوند تو را ثابت قدم نمي‌کرد ممکن بود که تو به سوي کفار متمايل شوي، آيا ممکن است که پيامبر(ص) به کفار متمايل ‌شود، ابداً‌ چنين چيزي ممکن نيست، ايشان صراط المستقيم‌اند امام رضا(عليهم السلام) مي‌فرمايند: تمام آياتي که با اين مضامين در قرآن آمده‌اند ظاهراً عتابي به پيامبر(ص) است اما امت پيامبر مخاطب حضرت حق‌اند.

پربازدیدترین ها