قالب مثالی در عالم برزخ یعنی چه؟

متن سوال: 
سلام:قالب مثالي در عالم برزخ يعني چه؟

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
کالبد مثالي يا بدن مثالي، بدن و قالبي شگفت آور و متفاوت با بدن مادي و زمخت جسماني، اما شبيه و مثال آن است. اين، همان بدني است که با نفس تعلق روح به بدن، در هنگام خواب و روياي صادق ما را با خود به عوالم بالا مي‌برد.
بدن و قالب مثالي که در خواب داريم از جهاتي با بدن مثالي برزخي شباهت و از جهاتي تمايز و تفاوت دارد. قالب مثالي برزخي کامل‌تر از قالب مثالي در خواب است و بصورت يک واقعيت عيني در نظام واقعي برزخ ظهور مي‌کند. اين قالب مثالي، بدني لطيف و بسيار کاملتر از بدن مادي مي‌باشد.
به عبارت ديگر بدني مناسب با شرايط و ويژگي‌هاي برزخ که بسيار کاملتر و وسيع‌تر و بالاتر از نظام ماده مي‌باشد.
بدن و قالب مثالي در حقيقت، باطن و جوهر بدن مادي است چرا که بدن مادي انسان دو طرف و دو جنبه دارد که يکي متغيير و متجدد و فاني است به طوري که آني به يک حال باقي نمي‌ماند و لاينقطع اجزا او مي‌ميرد و از نو زنده مي‌شود. اما بدن مثالي و برزخي ثبوت و دوام دارد و در عالم بالا محلي براي تکميلات او باقي است.
ابي بصير از امام صادق (ع) نقل مي‌کند که فرمودند:
ران الارواح في صفه الاجساد، في شجره في الجنه تعارف و تسائل.
ارواح نسانها در عالم برزخ به صورت اجساد دنيوي در شجره‌اي در بهشت هستند، همديگر را مي‌شناسند و با يگديگر گفتگو مي‌کنند.
تعبير امام در مقابل بيان ابدان برزخي در اين روايت تعبير بخصوصي است که حکايت از نهره وجودي ابدان برزخي مي‌کند، زيرا امام( مي‌فرمايند:
ران الارواح في صفه الاجساد يعني ارواح در صفت اجساد دنيوي است و اين جمله معني تمثل را مي‌دهد و اين که ارواح در نظام برزخي به صفت اجساد دنيوي ظاهر مي‌شوند و در يک کلام ارواح در دنيا نيز داراي تمثل برزخي هستند که با قطع رابطه کامل با بدن مادي و خاکي، با بدن برزخي خود به ظهور کامل مي‌رسند.
موفق و پيروز باشيد.

پربازدیدترین ها