ما داریم که اگه محبت اهل بیت رو دارید پس آماده فقر و بلا باشید حالا این بدین معناست که نمیشه یک نفر واقعا عاشق ائمه اطهار باشه ولی پول دار باشه؟

متن سوال: 
1- ما داريم که اگه محبت اهل بيت رو داريد پس آماده فقر و بلا باشيد حالا اين بدين معناست که نميشه يک نفر واقعا عاشق ائمه اطهار باشه ولي پول دار باشه؟ امام حسين: بلا، فقر و کشتار به سوي دوستان ما سريع‌تر از اسب‌هاي بارکش و سيلي که به ته دره مي‌رود، حرکت مي‌کند. 2- از کجا بفهميم که واقعا عاشق اهل بيت هستيم بايد ببينيم چقدر بلا مي کشيم و فقر؟

بايد ديد فقر در اين روايات به چه معناست، گاهي منظور از فقر، فقر شديد و مذموم نيست، بلکه منظور اين است که فردي مه محب اهل بيت ع است به طور طبيعي واجبات مالي اش را مي پردازد و علاوه بر آن همواره و در هر شرايطي به نيازمندان کمک مي کند، پس به طور طبيعي نمي تواند ثروت اندوزي به معناي عرفي داشته باشد، چون اين فرد ب مالش را در جهت پرداخت واجبات مالي صرف مي کند، يا به انفاق و کمک به نيازمندان مي پردازد و يا در جهت توسعه و رفاه خانواده آن را مصرف مي کند. گاهي اين نوع روايات ناظر به يک زمان و مکان خاص بوده است. مثلاً در يک دوره و در يک مکان خاص نسبت به شيعيان و مواليان و محبين امامان سخت گيري شديد مي شده است و طبيعي است که در اين موقعيت شيعيان و محبين در ترحيم و مضيقه مالي شديد واقع مي شده اند و به طور منطقي دچار فقر مي شده اند. براي دانستن ميزان ارادت و محبت به اهل بيت بايد عملکرد را ديد، به هر ميزان که عملکرد ما به عملکرد اهل بيت ع نزديک است به همان ميزان ارادت و محبت ما نسبت به اهل بيت ع شناخته و دانسته مي شود، ديگر اين که به هر ميزان که نوع نگاه ما به نوع نگاه اهل بيت به عالم هستي، به خداوند، به انسان، به طبيعت، نزديک است به همان ميزان ادارت و محبت ما به اهل بيت ع دانسته مي شود.

پربازدیدترین ها