مصرف زکات فطره در چه راههایی جایز است ؟

متن سوال: 
سلام مصرف زکات فطره در چه راههايي جايز است ؟

سلام وقت شما بخير آيات عظام: امام خميني، اراکي، خوئي، تبريزي، فاضل لنکراني، بهجت (قدّس سرّهم) و نوري همداني (مدّظلّه): احتياط مستحّب آن است که {زکات فطره را} فقط به فقراي شيعه بدهد. آيةالله العظمي امام خامنه اي (مدّظلّه): بهتر است {زکات فطره} را به فقير بدهند. آيةالله العظمي شبيري زنجاني (مدّظلّه): احتياط مستحّب آن است که {زکات فطره را} فقط به فقراي شيعه بلکه فقط به مساکين (يعني فقراي بسيار نيازمند) بدهند. آيةالله العظمي سبحاني (مدّظلّه): احتياط واجب آن است که {زکات فطره را} فقط به فقراى شيعه بدهد. آيات عظام: گلپايگاني و صافي گلپايگاني: احتياط واجب آن است که زکات فطره را به فقراء شيعه اثني عشري بدهد اگر چه در شهر ديگر باشند و چون نقل اين زکات به شهر ديگر خلاف احتياط است اگر در شهر خودش فقير شيعه نباشد مال خود را به شهر ديگر ببرد و در آنجا به قصد زکات به شيعه بدهد. آيةالله العظمي سيستاني (مدّظلّه): زکات فطره را بنابر احتياط واجب بايد فقط به فقرا داد و منظور، فقراي شيعه است و چنانچه در شهر از فقراي شيعه کسي نباشد، مي تواند آن را به فقراي ديگر مسلمان داد، ولي در هر صورت نبايد به ناصبي داده شود. آيةالله العظمي مکارم شيرازي (مدّظلّه): زکات فطره را بنابر احتياط واجب بايد فقط به فقرا و مساکين بدهند مشروط بر اين که مسلمان و شيعه دوازده امامي باشند. آيةالله العظمي وحيد خراساني (مدّظلّه): مشهور فرموده اند که مصرف زکات فطره مصرف زکات مال است ، ولى احتياط واجب آن است که به فقرا داده شود ، و بايد شيعه دوازده امامى باشد ، مگر در صورتى که مؤمن پيدا نکند ، که در اين صورت به غير ناصبى هم مى شود داد. آيةالله العظمي مظاهري (مدّظلّه): مصرف زکات فطره مصرفى است که براى زکات مال گفته شد.(بنابراين: زکات را خوب است در اين زمان به مجتهد جامع الشرايط يا وکيل او بدهند تا صرف فقرا و تقويت اسلام و مصالح مسلمين بنمايد ولى خود زکات دهنده هم مى‏تواند در همان موارد صرف نمايد).

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها