معیار کلامی که غیبت است از غیر غیبت چیست ؟

متن سوال: 
سلام مجدد و عرض ارادت به شما عزيزان. از اينکه براي پاسخ سوالم وقت گذاشته بوديد کمال تشکر را دارم. من در فاميل همسرم تنها فردي هستم که روسري و حجاب کامل دارم. و به لطف خدا و برعکس آنچه برخي تصور مي کردند که عوض خواهم شد، در اين ?? سالي که ازدواج کرده ام به مدد الهي من و همسرم در رعايت مسائل شرعي محکم تر از قبل شده ايم. ولي باور بفرماييد که خيلي سخت است و من مشکل اساسي ام راجع به تشخيص ندادن حدود غيبت است. مثلاً عيد نوروز در منزل برادر شوهرم دعوت بوديم و جاري بزرگم دامني بالاي زانو و آستين حلقه اي با يقه اي باز پوشيده بود. با اينکه ما در شهر ديگري هستيم و ارتباطمان را محدود نموده ايم ، نمي دانم آيا صحبت راجع به اين موضوع با همسرم و يا خواهرم که حضور نداشته و به نوعي مربي اخلاق من است غيبت است يا خير؟ آيا اين کار جاري ام که در همه جا و هر مکاني همين شکل است مصداق فسق است يا نه؟ جاري ديگرم که بسيار مهربان و مردم دار است هنگامي که به منزل پدرش مي رود چادر به سر کرده و نماز مي خواند و هنگامي که در مهماني هاي خانواده همسرم هست بدون حجاب و با يقه باز و چسبان است و با آقايون دست مي ده. آيا اين مصداق فسق هست يا نه؟ اين مساله را هم همه فاميل مي دانند. آيا تعريف از وضعيت پوشش ها و بروز حس تنهايي شديدي که در جمعشون دارم و البته به اون افتخار مي کنم ، براي خانواده ام حکم غيبت دارد يا نه؟ کتاب گناهان کبيره را دارم اما منظور از برادر ايماني و عدم غيبت از او را نمي دانم . آيا اگر کسي مسلمان نباشد مي توان راجع به او صحبت کرد؟ فکر نکنم! ما که دوروبرمون پر از مسلمان ها شناسنامه اي هست، آنها برادر ايماني اند يا نه؟ ممنون و هزاران بار ممنون از وقتي که مي گذاريد و من را از شبهه خارج مي کنيد.

سلام وقت شما بخير به نام خدا و با عرض سلام . قبل از هر چيز به خاطر ايمان راسخ و پايبندي به عقايد، به شما تبريک مي گويم و از خداوند متعال توفيقات روز افزون شما را خواستارم. همانطور که پيش از اين عرض شد ملاک تشخيص غيبت، رنجش خاطر فرد موضوع سخن است. براين اساس آشکار نمودن عيب واشتباه پنهان يک شخص که مسلما وي مايل به اين امر نيست از مصاديق غيبت به شمار ميرود. اما بسيار ديده ايم که افراد اشتباه يا عمل خلاف شرع يا اخلاقي را مرتکب ميشوند که زشتي آن در نظرشان زيباست و نه تنها از بابت کار خود شرمنده وپشيمان نيستند بلکه به رفتار خود ميبالند! در اين صورت صحبت کردن در مورد اين موضوع اگر به قصد تحقير وتمسخر وحتي تخريب شخصيت فرد نزد ديگران نباشد (چراکه همه از موضوع آگاهند و با گفتن يا نگفتن چيزي تغيير نميکند) غيبت محسوب نميشود. مثلا اگر شما بگوييد فلاني به حجاب اعتقاد ندارد غيبت نيست ولي اگر بگوييد فلاني در بعضي محافل حجاب دارد و در بعضي ديگرندارد مي تواند غيبت باشد چراکه معلوم است اين شخص هنوز کاملا با خودش کنار نيامده که حجاب داشته باشد يا نه و به احتمال زياد از اينکه بعضي افراد از بي حجابي اومطلع شوند ناراحت و خجالت زده ميشود. اميدوارم مسئله برايتان قابل درک شده باشد. واما در مورد غيبت از فرد مسلمان وغير مسلمان ، غيبت از غير مسلمان کلا از موضوع غيبت خارج است زيرا پيامبر اکرم (ص) در تعريف غيبت فرموده اند: غيبت اين است که ازبرادر (مؤمن )خود چيزي بگويي که خوش ندارد. بدان که اگر آنچه در او هست بگويي، غيبتش را کرده اي و اگر آنچه در او نيست بگويي، به او بهتان زده اي .[?] ودر مورد غير مسلمان اگر چه باز گو کردن عيب هاي او، غيبت به حساب نمي آيد، اما اگر اين کار موجب عادت نفس به غيبت کردن شود، پرهيز کردن بهتر است، زيرا بعضي از علماء اخلاق، انسان را حتي از کارهاي مباحي که زمينه ساز گناه يا عادت به گناه و عادي شدن گناه هستند، باز مي دارند. در ضمن غيبت مسلمانان شناسنامه اي که به آن اشاره کرديد ، غيبت به شمار ميرود چرا که سنجش ايمان و اسلام افراد نه صحيح است و نه به گونه اي عادلانه ممکن. و در آخر پيشنهاد ميکنم به دنبال مصاديق فسق در رفتار ديگران نباشيد چرا که موجب بدبيني و بددلي ميشود و رشته هاي عاطفي ميان افراد را پاره ميکند . اگر در صدد امر به معروف و نهي از منکر هستيد و از نحوه صحيح آن آگاهيد اين کار را انجام دهيد در غير صورت از عيب هاي ديگران چشم پوشي کنيد و تا ميتوانيد آنهارا بپوشانيد تا خداوند عيبهاي شما را بپوشاند. موفق و سربلند باشيد. [?] الترغيب والترهيب :?/???/??–بحارالانوار :??/??/?-کتز العمال:????،????،????

پربازدیدترین ها