مفهوم آیه آیه و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا را بیان کنید

متن سوال: 
سلام. سوال دارم که با توجه به آيه و لا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتا. مگه نمي گيم همه يه روز مي ميرن؟ اگه نميرن چه طور روز قيامت برانگيخته مي شن. منظور از اين آيه چيست؟ خيلي ممنون از پاسخ و لطفتون

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
براي درک بهتر ايه لازم است به شان نزول ايه اشاره شود:
در مورد سبب نزول اين آيه آمده است که جمعي از افراد سست ايمان بعد از حادثه اُحد بر دوستان و بستگان خود که شهيد شده بودند، تأسف مي‏خوردند که چرا آنان مردند و نابودن شدند؛ خصوصاً هنگامي که به نعمتي مي‏رسيدند و جاي آنان را خالي مي‏ديدند، بيشتر ناراحت مي‏شدند. با خود مي‏گفتند:ما در ناز و نعمت قرار داريم، امّا برادران و فرزندان و دوستان ما در قبر خوابيده‏اند و دستشان از همه جا کوتاه شده است. آيه مذکور و دو آيه بعدي؛ يعني آيات 169 تا 171 آل عمران براي خط بطلان کشيدن به اين گونه انديشه‏هاي نادرست نازل شده و مقام شامخ و بلند شهيدان را يادآوري نموده است.
منظور از حيات و زندگي در اين جا زندگي برزخي است که ارواح در عالم پس از مرگ دارند، نه زندگي جسماني و مادي.
اگر چه زندگي برزخي اختصاصي به شهيدان ندارد و شامل بسياري از مردم ديگر نيز مي‏شود، ليکن از اين که حيات شهيدان در عالم برزخ يک حيات فوق العاده و عالي و آميخته با انواع نعمت‏هاي معنوي است، در اين چند ايه از آنان ياد شده، خصوصاً سبب نزول آيه با توجه به آن چه بيان گرديد، در مورد شهيدان بود، بدين جهت از حيات آنان ياد شده است.(1)

پي نوشت‏ها:
1. تفسير نمونه، ج 3، ص 169 تا 173.
موفق و پيروز باشيد.

پربازدیدترین ها