مقدار مهرالسنه چقدر است و نیز اینکه آیا امروز می توان این را مهریه قرار داد؟

متن سوال: 
مقدار مهرالسنه چقدر است و نيز اينکه آيا امروز مي توان اين را مهريه قرار داد؟

الف)- مهر السنه:
V}همه: «مهر السنه»، مقدار مهرى است که براى حضرت زهراعليها السلام قرار داده شد. مقدار آن پانصد درهم است و هر درهم، معادل 6/12 نخود نقره سکه‏دار است که در مجموع برابر 6300 نخود (يا 5/262 مثقال) مى‏شود. قيمت آن در هر زمان، تابع نرخ همان زمان است و در عصر ما هر درهم نزديک 700 تومان مى‏باشد.V}تبريزى، استفتاءات، س 1631؛ امام، استفتاءات، ج 3، احکام مهريه، س 31؛ مکارم، استفتاءات، ج 1، س 732؛ فاضل، جامع المسائل، ج 2، س 1284؛ سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 287؛ نورى، استفتاءات، ج 2، س 628؛ صافى، هدايه العباد، ج 2، فصل فى المهر، م 1 و دفتر: خامنه‏اى، بهجت، وحيد.{V
ب)- شناخت ومعيار انتخاب همسر:
. معيارها و ملاک هايي که در انتخاب همسر بايد در نظر گرفته شود دو نوع است .
الف . آنهايي که رکن و اساس اند و براي يک زندگي سعادتمندانه حتما لازم اند.
ب . آنهايي که شرط کمال هستند و براي بهتر و کاملتر شدن زندگي اند و بيشتر به سليقه و موقعيت افراد بستگي دارد.
اما مهريه وسيله اعتبار يابي و اعتماد سازي نيست و راه رسيدن به اعتماد دقت در معيارهاست که در زير به انها اشاره مي کنيم چون حتي مهريه بالا نمي تواند مانع جلوگيري از طلاق نمي شود و اگر طرف نداشته باشد قسطي دريافت مي گردد لذا به معيارها و احراز انها بايد اهميت داد
ملاک هاي دسته اول عبارتند از:
1. تدين و دين دار بودن فرد. زيرا انساني که دين ندارد هيچ ندارد انسان بي دين در حقيقت مرده ي متحرک است و کسي که پاي بند به دين (که اصلي ترين مسأله زندگي است) نباشد هيچ تضميني وجود ندارد که پاي بند به رعايت حقوق همسر و زندگي مشترک باشد. انسان ديندار هرگز نمي تواند با همسر بي دين کنار بيايد و با هم زندگي سعادتمندانه اي داشته باشند.
2. اخلاق نيک داشتن که منظور داشتن صفات و خلق و خوهاي پسنديده در نظر عقل و شرع است . در واقع اخلاق و دين دو ملاک و معيار اصلي در ازدواج و انتخاب همسر است .
اگر بخواهيم نمونه هايي از اخلاق خوب و بد را اشاره کنيم مي توان موارد زير را ذکر کرد.
الف . خوش زباني و بدزباني زبان ترجمان و بيانگر احوال درون است و زبان دريچه اي است از محتويات درون فرد, زبان انسان آينه ي دل اوست
ب . بزرگواري و حسادت
ج . خوش خلقي و کج خلقي
د. حق پذيري و لجاجت
3. شرافت و اصالت خانوادگي که منظور نجابت و پاکي خانواده است زيرا ازدواج دختر و پسر تنها پيوند و ترکيب دو فرد نيست بلکه پيوند دو خانواده است و نمي توان گفت من مي خواهم با خود اين فرد ازدواج کنم و کاري به خانواده و فاميلش ندارم . زيرا اين فرد شاخه اي است از اين خانواده و از ريشه هاي همان درخت خانواده تغذيه کرده است و صفات اخلاقي , روحي عقل و جسمي آن خانواده را از راه وراثت و محيط و عادات به اين فرد منتقل کرده است .
4. عقل ; در واقع همان نور افکني است که جاده زندگي را روشن مي کند و بايد زن و شوهر براي اداره ي زندگي و تربيت فرزندان از نيروي عقل و فهم برخوردار باشند و رشد عقلي کافي پيدا کرده باشند همان طور که ائمه اطهار ما را از ازدواج با افراد احمق و کم عقل نهي فرموده اند.
5. تناسب , همتايي و کفو همديگر بودن که از حساس ترين نکاتي است که بايد در انتخاب همسر مورد توجه قرار گيرد همتايي و تناسب از نظر و جنبه هاي مختلف مثل
الف . تدين و ميزان پاي بندي به دستورات شرع
ب . همتايي و هماهنگي فرهنگي و فکري
ج . همتايي اخلاقي و پاي بندي به آداب اخلاقي
د. کفو همديگر بودن از نظر تحصيلات علمي، منظور اين است که از نظر تحصيلي فاصله خيلي زياد بين زوجين نباشد مثلا ازدواج يک فرد با تحصيلات ابتدايي با فردي که کارشناسي دارد يا بيشتر توصيه نمي شود.
ه. تناسب در زيبايي
و. تناسب سني
ز. تناسب مالي و سطح اقتصادي و...، منظور اين است که يکي از خانواده فقير و ديگري از خانواده ثروتمند نباشد.
ملاک ها و معيار و مسائل ديگري که بيشتر مربوط به سليقه و موقعيت افراد دارد. در دسته ي دوم قرار مي گيرد و مي توان از آن صرف نظر کرد. ولي براي اينکه بتوانيد به يک تصميم صحيح و عاقلانه اي برسيد بهتر است با افراد مورد اعتماد خويش، والدين، يا اقوام نزديک دلسوز و عاقل و داراي تجربه مشورت کرده و با دقت کافي تصميم مناسبي اتخاذ فرماييد.
همسر خوب و مناسب ويژگي هاي متعددي دارد که ان شاءالله شما با يکايک آنها آشنا و نسبت به احراز آن کوشا هستيد. اما در خصوص ويژگي «ايمان» که يک صفت قلبي است به عرض مي رسانيم که راه شناخت و پي بردن به اين ويژگي دروني , دقت در اعمال و رفتار ناشي از آن است . مثلا شجاعت يک صفت نفساني و دروني است و کسي نيست که ادعاي شجاعت نکند ولي راه تشخيص فرد شجاع از ترسو دقت در رفتارهاي وي و مشاهده آنها است . مثلا کسي که شب از بيرون رفتن و يا واقع شدن در تاريکي امتناع مي ورزد و با مشاهده يک صحنه پراضطراب رنگ رخساره اش را مي بازد, نمي تواند شجاع باشد. حال براي پي بردن به ايمان افراد نيز بايد از نظر رفتاري وي را مورد دقت قرار دهيد. مثلا شخص با ايمان به سهولت غيبت نمي کند، تهمت نمي زند، از انجام واجبات غفلت نمي ورزد و نمازهاي واجب را در اول وقت و با حضور قلب و کيفيت برتر به جا مي آورد, در رعايت حساب مالي (خمس و زکات ) دقت دارد و وضعيت شخصي او از نظر پايبندي به امور شرعي دارد و... بنابراين به صرف ادعا نمي توان کسي را با ايمان دانست چون مدعيان ايمان کم نيستند و از طرفي ايمان هم مراتب متعدد دارد, لذا براي اين که بدانيد فرد مورد نظر, شخص مؤمني هست يا نه ؟ بايد در رفتارهاي ديني و عبادي او و ميزان پاي بندي او به اين اعمال دقت و توجه داشته باشيد و تنها و تنها از اين راه مي توان به ايمان او پي برد. مثلا دقت کنيد که آيا در اول وقت به سراغ اقامه نمازها مي رود يا در پايان وقت و همانند انسان هاي عجول نماز مي گذارد و... اميدواريم با رعايت اين معيار در مسير آنچه هدف شماست موفق باشيد.
شرط حسن ظاهر و زيبايي:
زيبايي و حسن ظاهر اگر چه يکي از صفات کاملا لازم و اساسي براي انتخاب همسر است ولي در عين حال تنها معيار ازدواج نيست. در روايتي پيامبر اکرم(ص) مي فرمايند: «من تزودج امرأه لمالها و کله الله اليه و من تزوجها لجمالها رأي فيها ما يکره و من تزوجها لدينها جمع الله له ذلک؛ کسي که با زني (فقط) به خاطر زيبائي اش با او ازدواج کند در او امور ناخوشايند خواهد ديد! و کسي که به خاطر دين و ايمانش با او ازدواج کند، خداوند همه آن (امتيازات) را برايش فراهم خواهد کرد.»V} وسائل الشيعه، ج 14، ص 31{V
فلسفه ازدواج رسيدن به آرامش رواني، کمال يافتن زن و مرد در کنار يکديگر و توليد نسل سالم و صالح براي اجتماع است و اگر ملاک تصميم گيري و انتخاب، فقط زيبايي ظاهري بدين توجه به ديگر معيارها باشد و با تمرکز بر جاذبه هاي ظاهري و به دور از معيارهاي اصلي و اساسي است به گزينش بزند، نمي توان تضميني براي ادامه زندگي مشترک آنها داشت زيرا پس از مدتي معمولا آن طراوت و جاذبه هاي ظاهري افت کرده، شور و شهوت اوليه نيز فروکش مي کند و آن تنها امتيازي که به خاطر آن (زيبايي) ازدواج صورت گرفته بود کمرنگ مي شود آن گاه دلسردي ها و ناگواري ها، بهانه ها و ... شروع مي شود. و چون از ديگر معيارهاي اساسي مثل تدين و ايمان، اخلاق و ارزش هاي اخلاقي و ... خبري نيست زيربناي زندگي مشترک متزلزل مي شود و آن دلگرمي و انگيزه کافي براي زندگي سالم و با نشاط از بين مي رود.
اما اگر کسي معيارهاي اساسي در انتخاب همسر (تدين، اصالت خانوادگي، اخلاق) را مدنظر قرار داد و تناسب ظاهري و زيبايي را هم در کنار آن ملاک ها قرار داد در زندگي مشترک دراز مدت بخاطر پاي بندي آنها به اصول اخلاقي و ديني گرفتار نابساماني ها نخواهند شد و از لذت آرامش و کمال نيز بهره مند خواهد شد. و با بروز برخي مشکلات در پرتو آموزه هاي ديني و اخلاقي به راحتي و به سادگي حل خواهد شد.
زيبايي ظاهري و تناسب ظاهري در حفظ و تقويت عفت و ايمان و مقابله با وسوسه هاي شيطاني تأثير دارد زيرا اگر همسر از زيبايي همسرش (آن گونه که او مي پسندد) از حد نصاب کافي برخوردار باشدو او را پسنديده است، چشم و فکر و عملش متوجه ديگران نخواهد شد و حسرت زيبايان بيگانه را نخواهد خورد و در جامعه به دنبال بيگانگان نخواهد رفت و دچار خيانت به همسر نمي شود.
در اسلام نيز بر همين مطلب تأکيد شده است هم به مردان هنگام انتخاب همسر توصيه کرده به ويژگي هاي ظاهري دختر توجه کنند و هم به مردان لزوم اراستگي را يادآور مي شود. و به زنان نيز مي فرمايد خود را در برابر همسران خود بيارايند و به گونه اي آنها را اشباع و ارضاء کنند که دچار انحراف اخلاقي و جنسي نشوند.
زيبايي يک امتياز است و در شيرينى و سعادت زندگى زناشويى تأثير به ‏سزايى دارد. به طورى که لازم است يکديگر را از نظر اندام و چهره و شکل ظاهرى همديگر را دوست داشته باشند.مهم اين نکته است که بايد بين زشت بودن و زيبا نبودن فرق بگذاريد .يعني شما نبايد با شخص زشت ازدواج بکنيد چون بايد يک عمر در کنار او زندگي و از وجود او لذت و بهره ببريد و اين اهداف مشروع با شخص زشت فراهم نمي شود اما اين که ميزان زيبايي چقدر است و بايد باشد ديگر سليقه شما است که قضاوت مي کند . لذا مي گوييم اگر ايشان در چشم شما زشت مي نمايد ازدواج نکنيد ولي اگر زيبا است ولي بهره ي وي از زيبايي کم است به سليقه ي خود تان بستگي دارد. چون زيبايى يک معيار و اندازه معين و قانون استاندارد ندارد بلکه تا حدودى به سليقه افراد بستگى دارد. حتى ممکن است فردى در نظر کسى زيبا باشد و در نظر ديگرى زشت.
مى‏توان گفت زيبايى به اندازه‏اى بايد باشد که همديگر را بپسندند و جذابيت کافى براى همديگر داشته باشند و متناسب با ويژگى‏هاى خود، ديگرى را انتخاب کند. به عبارت ديگر از نظر ظاهرى نيز بايد کفو همديگر باشند.
اگر انسانى قيافه ظاهرى و اندام همسرش را نپسندد و او را دوست نداشته باشد ممکن است به طور ناخواسته به او ستم و جفا کند و از او بهانه و ايراد بگيرد و زندگى را بر او تلخ نمايد.
روش تحقيق:
اقدام براي شناسايي ملاک هاي فوق و اطلاع يافتن از وجود آنها در يک فرد از راه هاي زير امکان پذير است:
1- تحقيق و بررسي از خانواده و چگونگي روابط خانوادگي و فاميلي. چون هر فردي تحت تأثير محيط خانواده به دنيا آمده و رشد کرده است و از آن فضاي فرهنگي و اجتماعي تأثير پذير بوده و هست.
2- تحقيق و شناسايي دوستان و نزديکان و رفقاي صميمي در محل زندگي و سکونت، محل درس و محل کار.
3- گفتگوي مستقيم (ولي تحت نظارت خانواده هاي دو طرف) با يکديگر و اطلاع يافتن از نقطه نظرات همديگر درباره مسائل مختلف و آنچه در آينده مي تواند در زندگي مشترک تان تأثيرگذار باشد و کسب اطلاع از ميزان اهتمام وي نسبت به ملاک ها و معيارهاي معرفي شده.
در پايان توصيه مي شود جهت اطلاعات بيشتر و دقيق تر و تصميم گيري واقع بينانه تر براي مهمترين تصميم دوران زندگي و نقطه عطف عمر خود بهتر است در اين زمينه هم تفکر بيشتري داشته باشيد و هم با خانواده محترمتان به گفتگو و مشورت بپردازيد و هم از نظرات مشورتي افراد با تجربه استفاده نمايند و کتاب هاي معرفي شده را نيز مطالعه فرماييد.
1- جوانان و انتخاب همسر على اکبر مظاهرى
2- ازدواج آسان و شيوه همسردارى محمد محمدى اشتهاردى
3- ازدواج آسمانى على اکبر مظاهرى
4- ازدواج پايدار کاظمى حقيقى
5- ازدواج در اسلام مصطفى کاشفى خوانسارى
6- ازدواج و روابط زن و مرد نجفى يزدى
7- پيوند دو قلب يا راهنماى ازدواج مهدى پاکزاد
8- جوانان و ازدواج - زندگى بهتر سيد احمد واحدى
9- جوانان، ازدواج و مسايل جنسى روح اللّه‏ خالقى
10- راهنمايى ازدواج بهزاد رحمتى
11- همسران برتر، غلامعلى افروز
12- انتخاب همسر، ابراهيم امينى
13- ازدواج مکتب انسان‏سازى، دکتر پاک‏نژاد

موفق و پيروز باشيد.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها