منظور از جبر و بین الامرین چیست؟

متن سوال: 
با سلام منظور از جبر و بين الامرين چيست؟

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم سوال شما از دوبخش تشکيل شده است به هر دو بخش اشاره مي شود و اگر سوال ديگري و يا اينکه نسبت به جواب سوال يا اشکال داريد مطرح کنيد الف:امربين الامرين خداوند متعال در اين جهان قوانين و سنت‏هاي محکم و استواري را بنا نهاده است. اين سنت‏ها در طبيعت، در جامعه، در روابط انساني و در همه جا جلوه‏گر است؛ مثلا اگر شما آب را حرارت دهيد بخارمي‏شود و اگر آن را سرد کنيد در درجه خاصي يخ مي‏بندد. اگر جامعه‏اي راه سلامت، اخلاق و انسانيت در پيش گيرد،آسوده خواهد بود و اگر نه در رنج و ملالت خواهد افتاد. بخار شدن آب و يا يخ زدن آن، هم چنين آسودگي و سعادت جامعه و يا بدبختي آن، اموري خارج از اختيارند؛يعني، قوانين چنين اقتضا دارد و قوانين لايتغير است، ولي در عين حال آدمي درگرم کردن آب و سرد نمودن آن و يارفتن به راهي که منجر به شقاوت و يا سعادت مي‏شود آزاد است؛ اگر چه در اصل حصول نتايج خاص از عمل خاص فاقد اختيار است. از همين ‏روست که آدمي داراي اختيار ولي در محدوده قوانين و سنت‏هاي الهي است. اين معناي امربين الامرين است. ب:جبر جبريون(ديدگاه اشعري‏ها از اهل سنت)طبق اين نظر انسان اراده‏اي از خود ندارد و تمام افعال او مستقيما به اراده حق تعالي است بدون آن که خود اندک نقشي در بود و نبود عمل داشته باشد. طبق اين ديدگاه هر عملي از انسان سر بزند در واقع عمل او نيست. بلکه خداونداست که از مجراي او آن عمل را انجام داده است. اشکالات براين نظريه الف: هرانساني در درون خود مي‏يابد که مي‏تواند در برابر راه‏هاي گوناگون يکي را برگزيند و ديگري را کنارگذارد و همين بهترين دليل بر اختيار است؛ زيرا تکيه بر تجربه دروني انسان دارد و همگان در اين درک باطني و وجداني شريک و مساويند. ب : در متون ديني هر انساني مسوول اعمال و کنش‏هاي خويش‏معرفي‏شده است:کل امري‏ بما کسب رهين و بر همين اساس است که خداوند کيفر و پاداش را براي مجرمان و صالحان قرار داده است.در حالي که اگر اعمال انسان جبري و بدون اختياربود ديگر پاداش و کيفر معنا نداشت و خلاف عدالت بود. موفق و پيروز باشيد.

پربازدیدترین ها