من براي جمع اوري کمک هاي مردمي براي ساخت خانه از ايتام شماره کارتي رو بشخصي دادم که اون کارت به صورت روز شمار درصدي رو به کارتم واريز ميکنه از اون طرف پول شخص رو از نقدي دادم ايا سود بانک حرام است؟؟

متن سوال: 
سلام خسته نباشيد من براي جمع اوري کمک هاي مردمي براي ساخت خانه از ايتام شماره کارتي رو بشخصي دادم که اون کارت به صورت روز شمار درصدي رو به کارتم واريز ميکنه از اون طرف پول شخص رو از نقدي دادم ايا سود بانک حرام است؟؟ مرجع تقليدمم اقاي مکارم شيرازي است.

سلام عليکم
سپرده‏ هاى کوتاه‏ مدّت و درازمدّت مردم، نزد بانکها و سودى که بانک به آن مى ‏دهد، در صورتى حلال است که طبق موازين شرعى و از طريق قراردادها و عقود اسلامى (از قبيل مضاربه و شرکت و امثال آن) باشد و دهنده پول يقين داشته باشد يا احتمال قابل ملاحظه دهد که بانک بعنوان وکالت از طرف مشترى اين قراردادها را به صورت شرعى انجام مى‏دهد، امّا اگر يقين دارد که اين امور جنبه ظاهرى و صورى دارد و فقط روى کاغذ است، آن سود حرام است.(1)
به اين نکته نيز دقت داشته باشيد که اگر اين پول ها براي کمک به ايتام واريز مي شود و نزد شما فقط امانت است، سود حاصل از اينها بر فرض هم طبق موازين شرعي باشد، مال شما نیست.
پي نوشت
1. توضيح المسائل آيت الله مکارم، مسائل جديد مورد نياز، معاملات بانکي، مساله 2421.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها