من ميخام گيتار بخرم آيا زدنش حرامه؟

متن سوال: 
من ميخام گيتار بخرم و براي دل خودم بزنم.نه تو مجلس غنا يا نامحرم.؟ آيا زدنش حرامه؟ با تشکرز مرتبط شويد.

با سلام وتشکر از ارتباطتان با مرکز ملي پاسخگويي ديني:
1- اگر آهنگ و موسيقي که از نواختن گيتار به وجود مي آيد، آهنگي باشد که مضلّ عن سبیل اللّه است و مناسبِ مجالس لهو و لعب است (مجالسي که براي عياشي و گناه و هوسراني و بي بند باري تشکيل مي شود) استفاده از گيتار برای چنین آهنگی و همچنين گوش دادن به آن موسيقي اشکال دارد و حرام است.(1)
2- همچنين اگر گيتار از آلاتي باشد که هميشه و يا غالبا از آن در موسيقي هاي حرام استفاده مي شود ، نواختن آن مطلقا اشکال دارد ،هر چند که موسيقي آن حرام نباشد.(2)
3- موسيقی لهوی مضلّ عن سبیل اللّه آن است که به سبب ويژگی هايی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی بندوباری و گناه سوق دهد و مرجع تشخيص موضوع عُرف است. (3) بنابراين استفاده از آلات مشترک در صورتي موسيقي آن حرام باشد، اشکال دارد. استفاده از آلات مختص مطلقا اشکال دارد.
تشخيص اينکه کدام موسيقي جزء موسيقي هاي حرام مي باشد و همچنين تشخيص اينکه الان گيتار جزء وسيله هايي است که دائما و يا غالبا در موسيقي حرام استفاده مي شود يا نه، به عهده خود مکلف مي باشد. (4)
1. آيت الله خامنه اي ، رساله اجوبه استفتائات ، س 1144.
2. همان ، س 1165. 3. همان، ۱۱۳۰.
4. همان ، س 1128.
موفق و پيروز باشيد .
با تشکر از اعتماد شما، اگر درباره پاسخ ارائه شده، انتقاد يا پيشنهادي داريد، نظر خود را از طريق فرم «ارسال پرسش»، ارسال نماييد.
همچنين شما مي‌توانيد از طريق: ـ شماره تماس (096400)؛سوالات فقهی، مشاوره ای، تاریخ و غیره را از ما بپرسید.
و از طریق سامانه پيامکي (30009640) و (30007461) براي سؤالات فقهي؛ با ما مرتبط شوید.
همچنین در (http://www.eporsesh.com) با کارشناسان اين مرکز به صورت زنده چت کنید.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها