من نماز و روزه ام را انجام ندادم، مدتی هم کافر شدم، الان چه کنم؟

متن سوال: 
سلام من تا يک سال پيش هيچ کدام از احکامم را انجام نميدادم.از اوايلي که به تکليف رسيدم گه گداري نماز ميخواندم و روزه نميگرفتم.(تا جايي که به خاطر دارم کلاس سوم نمي‌دانستم روزه چيست)تا کلاس ششم که به کل کافر شدم و خدا و آخرت را تکذيب کردم.اما از اواخر کلاس هفتم ايمان آوردم و نماز ميخواندم تا الان.حالا به اين فکر افتاده‌ام آيا بايد نمازها و روزه هاي قضا شده را به جاي آورم؟ با تشکر.

سلام عليکم
۱. نشانه بالغ شدن، يكي از سه چيز است: اوّل: روييدن موي درشت زير شكم بالاي عورت، دوم: بيرون آمدن مني(در خواب يا بيداري). سوم: تمام شدن پانزده سال قمري در مرد و تمام شدن نه سال قمري در زن.(۱)
بنابراين هر يك از اين سه نشانه به تنهايي، علامت بلوغ و رسيدن به حدّ تلكيف شرعي است و هر کس يکي از اين سه نشانه را داشته باشد، تکاليف شرعي مثل نماز و روزه بر او واجب مي شود.
۲. شما بايد از زماني که به تکليف شرعي رسيده ايد، هر نماز يا روزه اي را که انجام نداده ايد قضا کنيد. همچنين زماني را هم که به گفته ي خودتان خدا و آخرت را تکذيب کرده ايد و نماز و روزه نگرفته ايد، چونکه قبل از آن مسلمان بوده ايد، نماز و روزه هاي آن زمان را نيز قضا کنيد. (2)
3. اگر مقدارش را نمی دانید، حداقلی که اطمینان دارید آن مقدار حتما قضا دارید، قضا شود کافیست.
4. در قضا کردن با برنامه عمل کنید و توان بدنی و روحی خود را در نظر بگیرید، قطعا برنامه ای سبک و مداوم بهتر است از شروع طوفانی که ادامه پیدا نکند.
5-در بحث روزه، سوای قضای آن ها، شاید بحث کفاره هم مطرح باشد.
از اینکه در مسیر الاهی قرار گرفته اید بسیار خوشحالیم و از ارتباط شما با این سامانه، از شما تشکر می کنیم.

برای توضیحات بیشتر هم می توانید از طریق همین روش، سوالات خود را برای ما بگذارید و هم می توانید: با 096400 تماس بگیرید. در سامانه ی eporsesh.com به صورت زنده با کارشناسان فقه و احکام و دیگر رشته ها گفتگو کنید.
پي نوشت ‌ها ۱. توضيح المسائل مراجع، مسأله 2252. ۲. همان، مسأله 1695.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها