نحوه باطل کرده صیغه و عقد موقت چگونه است؟

متن سوال: 
سلام. من درتاریخ 90.2.21دختری را به صیغه خود درآوردم. یک هفته بعد از این تاریخ همبستر شدم. و باردوم هم هفته بعدش. بعدازنزدیکی دوم هم از هم دور بودیم و هنوزهم هستیم. فقط باهم تماس تلفنی و پیامک داریم. و کلا تا به امروز دوبار همبستر شدیم. الان به دلیل یه سری مشکلات خانوادگی مجبور به باطل کردن صیغه هستیم. چکار باید بکنیم یا چه بگوییم که صیغه باطل شود؟ و اینکه دخترالان خواستگاردارد و فصد ازدواج هم دارد آیا میتواند به محض اینکه صیغه راباطل کردیم به عقد آن مرد دربیاید؟ یا عقد کند اما تا عده اش تمام نشده با آن نزدیکی نکند تا به هم حرام نشود؟ اگر نه چه مدت باید صبر کند؟ مطمئن هستم که حامله نیست و نخواهد شد ازمن. باید 45روز یا سه ماه و ده روز بگذرد؟ باید از آخرین نزدیکی بگذرد یا از زمان جاری شدن طلاق؟ اگه میشه خیلی دقیق جواب بدین چون خیلی برام حساسه که مدته از کی شروع میشه،ازآخرین نزدیکی یااززمان جدایی.

پرسشگر گرامی با سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز
1- اگر بقیه مدت را به دختر مورد نظر ببخشید (با زبان بگویی: باقی مانده مدت را به تو بخشیدم. از پشت تلفن هم می توانی مدت را ببخشی) مدت صیغه تمام می شود و از هم جدا خواهید شد.
2- به محض اینکه مدت عقد موقت تمام میشود یا توسط مرد بخشیده میشود، در فرض سوال شما، دختر باید عده نگه دارد، یعنی عده از زمان اتمام مدت عقد موقت یا بخشیده شدن مدت توسط مرد، شروع می شود . (نه از آخرین نزدیکی)
3- نکته ی دیگر این که در فرض سوال شما، نگه داری عده لازم است. و فرقی نمی کند که به حاملگی اطمینان داشته باشد یا خیر .
4- در عقد موقت مدت عده دوبار حیض دیدن است. و بعد اتمام حیض دوم که پاک شد، می تواند از دواج کند.
5-همانطور که گفتیم مدت عده برای زنی که حیض می بیند دو بار حیض کامل است لذا اگر در میان حیض زنی مدت عقد موقت تمام شود یا مرد باقیمانده ی مدت را ببخشد آن حیض جزو عده حساب نمی شود.
اگر قبل از تمام شدن عده عقد خوانده شود و ازدواج کند، برای همیشه به آن مرد حرام خواهد شد. (1)

پی نوشت:
1. امام خمینی، توضیح المسائل ،م 2390.
منبع: مرکز ملی پاسخگویی

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها