نحوه صحیح بجا آوردن نماز قضا برای پدر یا مادر

متن سوال: 
با سلام مادر من فوت کرده است . ومن پسر بزرگش هستم. توضيح کامل دهيد که من چگونه نماز هاي قضاي او را بجا بياورم آيا همه ي نمازهاي قضا را ميتوانم در مدت يک هفته بجا بياورم مثلا دريک روز از ساعت 9 صبح شروع کنم و تا اواخر شب نماز يک سال او را بخوانم ؟؟ لطفا نحوه صحيح بجا آوردن نماز قضا را به طور کامل توضيح دهيد...

بسم الله الرحمن الرحيم
سلام عليکم
مسأله 1205ـ بر پسر بزرگتر (يعنى بزرگترين پسرى که بعد از مرگ آنها در حال حيات است) واجب است که نماز و روزه هايى که از پدر يا مادرش فوت شده و از روى نافرمانى نبوده و توانايى بر قضا داشته، بعد از مرگ آنها به جا آورد، بلکه اگر از روى نافرمانى هم ترک کرده باشد بنابر احتياط مستحب بايد به همين طور عمل کند، همچنين روزه اى را که در سفر نگرفته هرچند توانايى قضاى آن را پيدا نکرده احتياط آن است که پسر بزرگتر قضا نمايد.

مسأله 1206ـ هرگاه شخص ديگرى آن نماز و روزه را قضا نمايد از پسر بزرگتر ساقط مى شود.

مسأله 1207ـ اگر پسر بزرگتر نمى داند که از پدر يا مادرش نماز و روزه اى قضا شده يا نه، چيزى بر او واجب نيست و تفحّص و جستجو نيز لازم نمى باشد.

مسأله 1208ـ اگر پسر بزرگتر از دنيا برود بر ساير پسران تکليفى نيست.

مسأله 1209ـ اگر معلوم نباشد پسر بزرگتر کدام است يعنى تاريخ تولّد پسرها درست روشن نباشد، قضاى نماز و روزه پدر و مادر بر هيچ کدام واجب نيست، ولى احتياط مستحب آن است که بين خودشان قسمت کنند.

مسأله 1210ـ پسر بزرگتر هنگام قضاى نماز و روزه پدر و مادر بايد به تکليف خود عمل کند، يعنى دستورات نماز و روزه را مطابق حکم مرجع تقليد خود به جا آورد.

مسأله 1211ـ کسى که خودش نماز و روزه قضا دارد و نماز و روزه پدر و مادر نيز بر او واجب شده، هرکدام را اوّل به جا آورد صحيح است.
مسأله 1212ـ هرگاه پسر بزرگتر در موقع مرگ پدر يا مادر نابالغ يا ديوانه بوده،هروقت بالغ و عاقل شود بايد نماز و روزه پدر يا مادر را قضا نمايد.
به روشي که بيان فرموديدمي توانيدنمازهاي قضارابجا آوريدوبه حداقل واجبات مي توانيداکتفاکنيدمثلا:بدون اذان واقامه-بايک تسبيحات اربعه-بايک سلام.

انشاءالله عاقبت بخيربشويد.
التماس دعا

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها