نظر همه مراجع درباره ی تقلب در موارد درسی

متن سوال: 
نظر همه مراجع درباره ي تقلب در موارد درسي چيه؟

بسم الله الرّحمن الرّحيم
سلام عليکم
تقلب
همه ي مراجع تقليد تقلب در امتحانات درسي را حرام مي دانند.[1] سؤال و متن فتواي هر يک از مراجع تقليد به صورت واضح پاسخ گوي سؤالات شما مي باشد از اين رو بصورت جداگانه آن ها را مي آوريم .
سؤال: اگر دانش آموز يا دانشجويي در امتحانات با تقلب نمره ي قبولي کسب کند و به مرحله ي بالاتر برود و از مزاياي آن استفاده کند، حکم استفاده از اين مزايا چيست؟
حضرت آيت الله خامنه اي: تقلب حرام است، ولي اگر تخصص و مهارت لازم را براي کاري که براي آن استخدام شده دارد و مقررات استخدام رعايت شده، استخدام و دريافت حقوق اشکال ندارد.
حضرت آيت الله فاضل لنکراني (ره): مشکل است، شرعاً نمي تواند از اين مزايا استفاده کند.
حضرت آيت الله بهجت: بايد جبران کند آن درس را.
حضرت آيت الله تبريزي(ره): تقلب دروغ عملي است و جايز نيست و اگر کسي اين کار را کرد و متصدي کاري شد که خبرويت نمي خواهد و مانند ديگران کار کرد، مانعي ندارد و در صورتي که آن کار خبرويت مي خواهد و شخص مذکور خبرويت آن را ندارد، تصدي آن جايز نيست.
حضرت آيت الله صافي گلپايگاني: تقلب در هر امري جايز نيست.
حضرت آيت الله مکارم شيرازي: در صورتي که در يکي دو ماده ي درسي تقلب کرده باشد، هرچند کار خلاف کرده، ولي مدرک گرفته شده و ادامه ي تحصيل و استخدام با آن مدرک اشکال ندارد.
حضرت آيت الله سيستاني: استفاده ي او اشکال ندارد، گرچه عمل او (تقلب) جايز نيست».[2] و[3]
البته همان گونه که ملاحظه مي شود اين پاسخ ها تنها از جنبه ارتقاء به رتبه بالاتر و استفاده از امتيازات و حقوق داده شده است و به حکم تضييع حقوق ديگران اشاره اي نشده است.
اما اگر در جايي تقلب باعث تضييع حق از شخص ديگري شود بايد جبران شود يا از کسي که حقش تضييع شده است حلاليت بخواهند و رضايت او را بدست آورند مگر اين که امکان جبران وجود نداشته باشد.
دفاتر آيات عظام در پاسخ به اين سؤال که، اگر کسي در کنکور تقلب کند و حق کسي را ضايع نمايد، چون قبول نمي شد و کس ديگري جايش مي آمد، چگونه بايد جبران کند و حلاليت بطلبد؟، فرموده اند:
دفتر حضرت آيت الله العظمي خامنه اي (مدظله العالي):
تقلب حرام است و توبه کافي است.
دفتر حضرت آيت الله العظمي مکارم شيرازي (مدظله العالي):
بايد انصراف دهد تا نفر بعد جايگزين او شود[4].
بهر حال مطابق آنچه در چهار سوال خود مطرح کرده ايد، چون طبق شرايط سازمان سنجش در زماني که شما در کنکور شرکت کرده ايد نمرات دوران دبيرستان تأثيري در شرکت و در قبولي کنکور نداشته است، بنا بر اين در مقطع کنکور حق کسي را ضايع نکرده ايد. و نسبت به تقلب رساندن به ديگران در کنکور چون يقين نداريد که کمک شما در موفقيت آنان نقش داشته است يا نه؟ ديگر دنبال نکنيد و جلوي وسوسه ي شيطان را بگيريد و ان شاء ا...حق کسي را ضايع نکرده ايد و در مراحل بعدي هم که خوشبختانه ديگر تقلبي انجام نداده ايد.
اگر ان شاء ا...براي وکالت قبول شديد چون امتحانات و شرايط آن ربطي به نمرات دبيرستان ندارد بنابراين در اين مرحله هم حق کسي ضايع نشده است فقط بايد به خاطر انجام تقلب در امتحانات که حرام بوده است توبه کرده و از خداوند مهربان طلب آمرزش نماييد که ان شاء ا... توبه شما پذيرفته مي شود. به هر حال جاي هيچ گونه وسوسه اي باقي نمي ماند.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] رساله ي دانشجويي، مسئله ي 539.
[2] مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، ج 3، ص 211.
[3] اقتباس از سؤال 1378 (سايت: ????).
[4] نک: سؤال 1867 (سايت: ????).
حکم تقلب در امتحان چيست؟
همه مراجع: تقلب در امتحان جايز نيست.


* اگر طرف مقابل راضي به تقلب از روي نوشته اش باشد، حکم تقلب چگونه است؟
همه مراجع: رضايت شخص مقابل، هيچ تأثيري در حکم ندارد.


* تقلب در امتحان هايي که براي ورزيدگي و تست دانش آموزان انجام مي شود، چه حکمي دارد؟
همه مراجع: تقلب در اين نوع امتحانات هر چند حرام نيست ؛ ولي زيان آن به خود شخص باز مي گردد؛ مگر آنکه بگويد: خودم نوشتم که از باب دروغ، حرام مي گردد.


* تقلب در آزمون هايي که جهت استخدام در مشاغل صورت مي گيرد، در دستمزدها حقوق هايي که افراد بعد از تصدي شغل مربوطه دريافت مي کنند، ايجاد شبهه مي کند يا نه ؟
همه مراجع(به جز وحيد): اگر تخصص و مهارت لازم را براي آن کار دارد و مقررات پس از استخدام نيز رعايت شده است؛ حقوقي که دريافت مي کند، اشکال ندارد.
آيه الله وحيد: استفاده از مزاياي آن نهاد، جايز نيست.


* دانشجويي که در خود قدرت ادامه تحصيل مي بيند، چنانچه تقلب کند، آيا عمل او جايز است؟
همه مراجع: تقلب در امتحان در هر صورت جايز نيست.

انشاءالله عاقبت بخيرشويد.
التماس دعا

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها