نماز شکر و آمرزش گناهان چگونه است؟

متن سوال: 
لطفا درباره ي نمازهاي زير،توضيحاتي بدهيد.توضيحاتي که بتوان به کمک آنها،نمازها را خواند. 1.نماز شکر 2.نماز براي آمرزش گناهان 3.نماز استغفار و توبه 4.نماز امام زمان(عج)

بسم الله الرّحمن الرّحيم
سلام عليکم
نماز استغفار و توبه
نماز استغفار
رسول خدا (ص) فرمود : چون روزيت کم شود و کارت به پراکندگي گرايد، حاجتت را به درگاه حق ببر و نماز استغفار را ترک مکن و نماز استغفار دو رکعت است. در هر رکعت حمد و سوره قدر را بخوان و بعد از قرائت، 15 بار بگو «استغفرالله» و بعد به رکوع که رفتي آن را ده بار بگو ومثل نماز جعفر ، نماز را تمام کن که همه کارهايت ان شاء الله به اصلاح آيد.[1]
نماز توبه
حضرت ختمي مرتبت (ص) روز يکشنبه دوم ذي القعده بيرون تشريف آورده فرمودند: ايّها الناس! کدام يک از شما اراده توبه کرده است ؟ عرض کردند : همه ما مي خواهيم توبه نماييم . فرمود : غسل کنيد و وضو بگيريد و چهار رکعت نماز و در هر رکعت يک مرتبه سوره حمد و سه مرتبه سوره توحيد و يک مرتبه معوذتين ( سوره هاي فلق و ناس ) بخوانيد و بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفار و ختم به «لا حول و لا قوه الا بالله العلي العظيم» بکنيد و بعد از آن بگوييد: «يا عزيز يا غفار اغفر لي ذنوبي وذنوب جميع المومنين و المؤمنات فانه يغفر الذنوب الا انت».
و فرمود: نيست هيچ بنده اي از امت من، که اين عمل را انجام دهد، مگر اينکه منادي از آسمان ندا کند: اي بنده خدا عملت را از سر بگير که توبه تو مقبول است وگناه تو آمرزيده، و فرشته ديگر صدا کند از زير عرش، اي بنده مبارک باد بر تو و اهل تو و ذريه تو، و ديگري صدا کند دشمنان تو از تو راضي خواهند شد در روز قيامت . وديگري صدا کند که اي بنده ما با ايمان مي ميري و دين از تو گرفته نخواهد شد و قبر تو گشاده و منور خواهد شد. و ديگري صدا کند که اي بنده پدر و مادر تو از تو خشنود خواهند شد، اگر چه غضبناک بوده باشند در وسعت روزي خواهي بود. حضرت جبرئيل ـ عليه السّلام ـ ندا مي کند: من وقت مرگت با ملک الموت مي آيم و مهرباني مي کنم به تو. صدمه نمي زند به تو اثر مرگ و خارج مي شود روح تو از بدنت به آساني.
عرض کردند : يا رسول الله ! اگر کسي اين عمل را در غير ذي القعده بجا آورد ، چطور مي شود ؟ فرمود: همان طور است که وصف کردم و فرمودند : اين کلمات را جبرئيل در معراج به من ياد داد.[2][1] . مکارم الاخلاق، ص 328.
[2] . رساله لقاء الله، ميرزا ملکي تبريزي، ص 81.
نماز امام زمان (عج)
دو رکعت اول به نيت نماز تحيت مسجد است، که در هر رکعت آن يک مرتبه سوره حمد و هفت مرتبه سوره توحيد خوانده مي شود و در حالت رکوع و سجود هم هفت مرتبه ذکر را تکرار کنند.
دو رکعت دوم به نيت نماز امام صاحب الزمان (عج) خوانده مي شود. بدين صورت که سوره حمد را شروع مي کنيم و چون به آيه «ايّاک نعبد و ايّاک نستعين» مي رسيم، اين آيه شريفه را صد مرتبه تکرار مي کنيم و بعد از آن بقيه سوره حمد را مي خوانيم، بعد از پايان حمد سوره توحيد را يک بار مي خوانيم و به رکوع مي رويم. ذکر رکوع را هفت مرتبه پشت سرهم تکرار مي کنيم و ذکر هر کدام از سجده ها نيز هفت مرتبه است. رکعت دوم نيز به همين گونه است. چون نماز به پايان برسد و سلام داده شود يک بار گفته مي شود «لا اله الّا الله» و به دنبال آن تسبيحات حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ خوانده شود و بعد از آن به سجده رفته و صد بار مي گوييم: «اللّهمّ صلّ علي محمّدٍ و آل محمّدٍ».
نماز براي آمرزش گناهان
دو رکعت بجا آورد، در هر رکعت شصت مرتبه سوره ي توحيد را بخواند، چون از نماز فارغ شود گناهانش آمرزيده شود.[1]
نماز ديگر در آمرزش گناهان
نماز ديگر شيخ طوسي در مصباح در اعمال روز جمعه گفته روايت شده از عبدالله بن مسعود که گفت رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: هر کسي که در روز جمعه بعد از نماز عصر دو رکعت نماز گزارد، بخواند در رکعت اول فاتحه و آيه الکرسي و سوره ي فلق بيست و پنج مرتبه و در رکعت دوم بعد از حمد سوره ي توحيد و ناس بيست و پنج مرتبه، و چون از نماز فارغ شود بيست و پنج مرتبه بگويد: « لاحول و لا قوه الا بالله العلي العظيم»، از دنيا بيرون نرود تا بنماياند حق تعالي بهشت را در خواب به او، و ببيند مکان خود را در بهشت.[2][1] . مفاتيح الجنان، ص 484.
[2] . مفاتيح الجنان، ص 485.
نماز شکر
ديگر از نمازهاي مستحبي نماز شکر است، و چون نمازي است که در وقت حاصل شدن نعمت و يا دفع بلا و مرض خوانده شود.
امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمود: چون خداوند به تو نعمتي دهد يا از تو نقمتي را دفع نمايد، دو رکعت نماز بخوان و در رکوع و سجود اول (بعد از ذکر مي گويي: «الحمدلله شکرا شکرا شکرا وحمدا» و در رکوع و سجود دوم مي گويي: «الحمدلله الذي استجاب دعائي واعطاني مسئلتي ». بعد دعاي علي بن الحسين را از صحيفه بخوان.[1][1] . المصباح المنير، ص 413.
منبع:سايت انديشه قم
انشاءالله عاقبت بخيربشويد.
التماس دعا

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها