نمیتوانم مرد مورد علاقه ام را فراموش کنم؟

متن سوال: 
فراموش کردن با سلام و خدا قوت...سوالي داشتم شايد بتوان گفت در زمينه اخلاقي و نياز به مشاوره دارم....بنده مدتي پيش از فردي خوشم آمد و به وي علاقمند شدم....هر چند که او حتي من را نميشناسد!!!من ميدانم که نبايد از او خوشم بيايد...ميدانم که ابدا نبايد به او فکر کنم...ميدانم اين کار خوبي نيست که به فکرش باشم....راه هاي زيادي را براي فراموش کردنش پيموده ام اما موفقيت چنداني حاصل نشد!...و حال اينجا آمده ام که اگر ممکن است شما راهکاري ارائه کنيد تا از دست افکار مزاحم که واقعا من را آزار ميدهند رهايي يابم.....اجرکم عندالله....

با سلام و تشکر از ارتباط شما با مرکز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني و آرزوي توفيق روزافزون.
نگرانی نسبت به رعایت اصول شرعی و اخلاقی علیرغم احساس گرایش و نیاز به جنس مخالف، مواردی هستند که جوانان مومن و عاقل را بسیار آزرده و نگران می‌ کنند. شما نیز از این دسته خارج نیستید و طبعا دچار آزردگی فراوانی از این ناحیه شده‌اید. قطعا همین دغدغه ای که بابت درست فکر کردن و درست زندگی کردن دارید شما را از این وضعیت خارج خواهد کرد و کار بسیار درستی کردید از مشاوران کمک خواستید چون این دغدغه های ارزشمند شما به مدیریت و جهت دهی نیاز دارند.
از اعتماد شما به این سامانه سپاسگزاریم و تلاش شخصی که در جهت فراموش کردن این فرد و مدیریت افکارتان داشته اید بسیار قابل ستایش است. از طرفی، واقع نگر بودن و برخوردار بودن از قدرت فهم و تشخیص را به شما تبریک می گوییم و از آن جا که درست و نادرست را به خوبی از هم جدا کرده اید و می دانید که این علاقه ذهنی باید پاک شود، نکاتی را در این راستا بیان می کنیم امید که موثر واقع شود؛ هرچند بهتر بود اطلاعات کامل تری در اختیار ما قرار می دادید از جمله سن آقا و مدت و مکان و نحوه آشنایی، تا ما واضح تر می توانستیم درک کنیم چرا نباید ابدا به او فکر کنید! با این حال به تشخیص شما احترام می گذاریم و در مورد فراموش کردن سخن می گوییم.
چند نکته مهم:
1. قبل از هر چیز باید بدانید مشکل شما یک مسئله اخلاقی نیست بلکه ریشه های روان شناختی دارد. به عبارت دیگر تا وقتی تمایل به این شخص را به خود او ابراز نکرده اید صرفا به دلیل ایجاد آن در ذهن، (بدون همراه با گناهی دیگر مثل تحریک شهوت و ...) گناهی شرعی یا اخلاقی مرتکب نشده اید. افکار شما گناه و غیرشرعی نیستند بلکه فقط غیرواقع بینانه، غیرعاقلانه و حتی غیرارادی هستند یعنی افکاری که در نتیجه احساسات و هیجانات و نیازهای طبیعی ایجاد می شوند و باید با عقل و اراده و واقع نگری مدیریت شوند. بنابراین خود را ملامت نکنید که همین ملامت و سرزنش، مانعی جدی در مسیر فراموش کردن است. شما برای پاک شدن این فرد از ذهن تان به خونسردی و آرامش نیاز دارید.
2. از واقعیت فرار نکنید بلکه با آن روبرو شوید. شما می دانید که نباید از او خوش تان بیاید اما واقعیت این است که خوش تان آمده؛ نباید به او فکر کنید اما فکر می کنید. این که از یک جنس مخالف نامحرم خوش تان آمده شما را از پاکی ذهن و دل خارج نمی کند. این حالت برای افراد زیادی اعم از زن و مرد به صورت غیرارادی ایجاد می شود. به جای فرار کردن باید فکر کنید؛ به این که چرا خوش تان آمده و چرا به او فکر می کنید. برای این که بتوانیم کسی را فراموش کنیم ابتدا باید تکلیف مان با خودمان روشن و شفاف باشد.
3. اسم این احساس را علاقه نگذارید. علاقه مند شدن به محاسبات زیادی نیاز دارد و حالت ایجاد شده در فکر شما صرفا یک گرایش عادی و طبیعی ست که در وجود همه انسان ها هست و متمایل شدن شما به این فرد، صرفا نشانه ای ست بر بیدار شدن " نیاز به جنس مخالف " در وجود شما. تمايل به زندگي مشترك و نياز به جنس مخالف مشروع، نشان دهنده سلامت جسم و روان است كه جاي شكر و سپاس دارد. اگر دخترخانمی ؟؟ ساله هستید پس این نیاز به موقع بیدار شده و با ازدواج پاسخ داده می شود اما تا زمان ازدواج باید افسار آن را خودتان به دست بگیرید.
4. از پنجره عقل و شناخت به عشق و احساسات نگاه کنید. اصولا چنین علاقه ای تنها یک سناریوی ذهنی است که مطابقتی با واقعیت ندارد. شما از فردی خوش تان آمده چون مواردی در ظاهر و رفتار او دیده اید که مورد پسند شما بوده است. مواردی که شاید اغلب آن ها معیار اصلی و صحیحی برای ازدواج نیستند و بعد از مدتی عادی می شوند. اما فرضا او از شما خواستگاری کند و دوران شناخت و مشاوره ازدواج را بگذرانید قطعا مواردی نیز خواهید دید که پسند شما نیست. مواردی که از دور و در ارتباطات کم و رسمی به هیچ وجه بارز نمی شود بلکه زمان، آن ها را آشکار می کند. مواردی که حتی می تواند لیاقت و توان همسری را از یک مرد سلب کند. به طورکلی هر فردی دارای عیوب و ایرادهای خاص خود است و در کنار هر نقطه قوتی، نقطه ضعفی نیز وجود دارد و این فرد نیز از چنین قاعده ای مستثنی نیست. بنابراین به این احساس ایجاد شده بها ندهید چون مبنای آن عقل و شناخت نیست بلکه صرفا بر مبنای نیاز شما به جنس مخالف ایجاد شده است و هر مرد دیگری جای این شخص بود فرقی نمی کرد و باز هم شما همین احساس را به او پیدا می کردید. حتی گاهی ایجاد این گونه تمایلات صرفا به دلیل وجود برخی مشکلات حل نشده در ذهن و خلاهای هضم نشده در درون است و ذهن و فکری که خسته است به فردی پناه می برد تا مرهمی باشد بر ناکامی ها؛ در حالی که واقعیت چیز دیگری ست.
بنابراین قبل از این که برای فراموش کردن به ذهن تان فشار بیاورید، با مهربانی با ذهن و دل تان خلوت کنید و با نگاهی تحلیل گرانه، به منشأ و علت های ایجاد این تمایل فکر کنید.
راهکارهای فراموش کردن: 1. تمرین لازم است
بايد قبول كنيد كه فراموش كردن فردي كه انسان به هر دلیلی به او تمایل پیدا کرده و ياد او در ذهنش تداعي مي شود، كاري سخت و دشوار است. انسان مثل كامپيوتر يا آدم آهني نيست كه با تغيير يك برنامه، رفتارش تغيير كند. انسان موجودي است پر از عواطف و احساسات و همين احساسات و عواطف هستند كه گاهي اوقات او را در تصميم گيري ها و اجراي برنامه هايش با مشكل مواجه مي سازند. بسياري از اوقات فرد از لحاظ عقلي و منطقي به تصميمي مي رسد، ولي به راحتي نمي تواند آن تصميم را عملي كند و طبيعتاً در مدتي که شما تمرین می کنید آن فرد را فراموش كنيد درواقع یاد می گیرید بر خودتان و فكر و ذهن تان مسلط ‌شويد و بهتر مي‌توانيد در مورد آينده تان تصميم بگيريد و البته که انجام كارهاي مهم و بزرگ بدون تحمل سختي ‌ها و مشكلات امكان‌پذير نيست، اما ديري نمي ‌پايد كه شهد شيرين پيروزي و موفقيت، خستگي را از تن انسان بيرون مي‌ كند.
2. زمان لازم است فراموشي یک فرد نياز به زمان دارد. همانطور كه گرایش به فردي در انسان به تدريج شكل مي گيرد، فراموشي او هم به تدريج رخ مي دهد. نبايد از خودتان انتظار داشته باشيد به راحتي بتوانيد ياد او را از صفحه ذهن تان پاك كنيد. پس عجله نكنيد و مأيوس هم نشويد. يكي از مصاديق صبر و شكيبايي، صبر در سختي هاست. بر خودتان مسلط باشيد و باور داشته باشيد كه با توكل بر خدا مي توانيد اين راه را طي كنيد.
3. واقع نگری لازم است هر وقت تصویر او در ذهن تان تداعی شد به جاي انديشيدن به ايشان، به اين موضوع بيانديشيد كه اين تمایل كه سرانجامي ندارد، چه سودي دارد؟ مسلما نه تنها سودي ندارد بلكه باعث مي شود فرصت هاي عالي را براي ساختن آينده اي واقعي، از دست بدهيد و انرژی روانی شما صرف موضوعی بی اساس و نافرجام می شود.
4. با ذهن مقابله نکنید سخت گیر نباشید و تکنیک عدم مقابله با ذهن را اجرا کنید. درست است که نباید فریب ذهن را بخورید و نباید به ذهن اجازه خیال پردازی غیرواقع بینانه بدهید اما با مقاومت کردن هم مشکل حل نمی شود و بلکه سخت گرفتن به ذهن و مقابله با ذهن، گاهی باعث تثبیت یک موضوع در ذهن می شود. همواره به خاطر داشته باشيد كه وقتي جلوي يك فكر مي ايستيم، فكر به صورت ناخودآگاه به ذهن ما هجوم مي آورد و اگر نگران به ذهن آمدن آن فكر باشيد دقيقا همان موقع، آن فكر به ذهن تان مي آيد، لذا از بابت به ذهن آمدن آن فكر نگران نباشيد تا احیانا به وسواس فکری مبتلا نشوید. هر وقت به یاد او افتادید به ذهن اجازه دهید لحظاتی این افکار مزاحم را مرور کند. این باعث می شود زودتر از صفحه ذهن پاک شوند البته به این شرط که مجموع نکات بیان شده در این نوشتار را انجام دهید.
5. هرگونه ارتباط با فرد مذكور را قطع كنيد؛ (تلفني، مجازی، مكاتبه ‏اي و ملاقات‏هاي رو در رو)
6. بیکاری و تنهایی ممنوع است از بیکاری به شدت خودداری کنید و از تنهایی و خیال پردازی و چیزهایی که او را به یاد شما می آورد اجتناب کنید و غرق در کارهای بدنی و هنری و خلاقانه شوید. برای مشغولیت ها و سبک زندگی خود به گونه ای برنامه ریزی کنید که اصلا وقت نکنید به فلان شخص فکر کنید. شاد و فعال و پویا زندگی کنید. مسجد بروید. در فعالیت های بسیج یا مجتمع های فرهنگی مذهبی محله شرکت کنید. ورزش را بسیار جدی بگیرید و خود را غرق مسائل عادی و طبیعی زندگی کرده و اقدام به علم افزایی یا کسب مهارت‌های زندگی کنید. کلاس های مختلف شرکت کنید و علاقه مندی ها و استعدادهای خود را کشف و شکوفا کنید.
7. معاشرتی باشید روابط اجتماعي و دوستانه بيشتري با هم سن و سالان خود برقرار كنيد. منزوی نباشید تا امثال این تمایلات و مشکلات در ذهن ایجاد نشود. حداقل باید دو سه نفر دوست خوب و صمیمی داشته باشید. اگر ندارید در مکان هایی که بالا مثال زدیم پیدا کنید.
8. ذهن را منصرف کنید اگر افکار مزاحم با موضوع ازدواج تخیلی با آن شخص زیاد به سراغ تان آمد از تکنیک های توجه برگردانی استفاده کنید. مانند شنیدن سخنرانی، زمزمه ذکر، دعا و شعر، قدم زدن و غرق در طبیعت شدن. گاهی با آرامش و بدون هیچ استرسی، موقعیت خود را تغییر دهید یعنی حرکت کنید وارد جمع خانواده شوید به یک دوست تلفن بزنید یا سراغ فیلم و تلویزیون بروید. گاهی نقاط منفی و بدی های او را مرور کنید و به خود بگوييد او مثلا چون دیندار نیست یا سنش زیاد یا کم است نمی تواند همسر مناسبی برای من باشد.
9. ازدواج را جدی بگیرید انتخاب همسری که کفو انسان باشد، قبل از آنكه يك دستور شرعي باشد، يك مسئله عقلي و فطري است. سن ازدواج برای دختران حدود 18 سالگی و برای پسران حدود 24 سالگی ست. معیارهای انتخاب همسرتان را بنویسید، آن ها را با مشاوران در میان بگذارید و هیچ خواستگاری را بدون مشورت با مشاوران قبول یا رد نکنید. این را هم بدانید که ایجاد تمایل روحی و عاطفی میان دختر و پسر جوان بسیار طبیعی و غریزی است. در تمامی دختر و پسرهای جوانی که مدتی به هر نحوی با هم در تعامل باشند، احتمال بروز وابستگی عاطفی بسیار بالاست. زیرا خداوند انسان‌ ها را این گونه خلق کرده و قدرت جذب افراد از دو جنس گوناگون را در آن ‌ها قرار داده است. پس توجه کنید که اگر شما به آن پسر وابسته شده‌اید حتما دلیل بر شایستگی یا ویژگی خاصی در او نیست، بلکه شما به دلیل طبیعت دخترانه ‌تان وابسته به یک پسر شده‌اید. این پسر هر کس دیگری هم می‌توانست باشد. بنابراین با واقع‌ نگری کار خود را پیش ببرید و فرصت ‌های نقد را در راه وابستگی نسیه از دست ندهید.
10. با یک مشاور گفتگو کنید در صورتی که افکار شدت یافتند حضورا به یک روان شناس مراجعه کنید ضمن این که از شما دعوت می کنیم با شماره 096400 قسمت مشاوره تماس بگیرید یا به سايت http://javab.ir/09640 يا eporsesh.com وارد شويد و از کارشناسان بخش تلفنی و آنلاین این سامانه هم کمک بگیرید و در صورت تمایل، این موضوع را با بیان جزئیات بیشتری با مشاوران مطرح کنید. این کتاب ها نیز برای مطالعه مفید می‌باشند: مطلع مهر، تالیف دکتر بانکی ‌پورفرد، انتشارات حدیث راه عشق؛ آموزش پیش از ازدواج، تالیف آقای مهدی میرمحمدصادقی، انتشارات به‌ نشر.
آرامش و موفقیت و خوشبختی شما را آرزومندیم.
ضمن تشکر از اعتماد شما، اگر درباره پاسخ ارائه شده، انتقاد يا پيشنهادي داريد، نظر خود را از طريق فرم «ارسال پرسش»، ارسال نماييد. شما مي‌توانيد از طريق: ـ شماره تماس (096400)؛ ـ سامانه های پيامکي (30009640) و (30007461) براي سؤالات غير فقهي؛ ـ و وب سايت (http://www.askdin.com) با کارشناسان اين مرکز مرتبط شويد.

پربازدیدترین ها