نمیدانیم مادرمان نماز و روزه بر عهده داشته یا نه؟ چه کنیم؟

متن سوال: 
با عرض سلام مادر بنده در سن 66 سالگي و بعد از يک دوره بيماري فوت شدند و متاسفانه علي رغم اينکه خانم بسيار متديني بودند، ما فرزندان اطلاعي از ميزان نماز و روزه قضا که بر گردنشان است نداريم. با توجه به اينکه ايشان 4 فرزند دارند و احتمالا در زمان بارداري روزه هايشان قضا شده است و موارد ديگر، خواهشمند است در خصوص نحوه محاسبه نماز و روزه قضاي ايشان و چگونگي اداي آن راهنمايي بفرماييد. مرجع تقليد ايشان آيت الله فاضل لنکراني و پس از فوت ايشان، آيت الله مکارم شيرازي بوده اند. آيا فرزندان مي توانند خود نمازها را به نيابت از ايشان به جا آورند؟ در خصوص روزه ها، آيا بايد کفاره روزه ها به مستمندان پرداخته شود ؟ با تشکر

با سلام و سپاس از حسن اعتماد شما به مرکز ملي پاسخگويي به سوالات ديني
وقت شما بخير و عافيت
نام مرجع تقليد شما حضرت آيةالله مکارم شيرازي (حفظه الله) ثبت شده است، لذا ما هم طبق نظر فقهي ايشان ، پاسخ اين سوالتان را خدمت شما ارائه مي دهيم چرا که پسر بزرگتر آن مرحوم و يا هر فرد ديگري که ميخواهد قضاي نماز و روزه ي ميتي را بجا آورد (مثلا فرزندان ديگر آن ميت ) بايد مطابق نظر مرجع تقليد خودش عمل نمايد هرچند مرجع تقليد ميت فرد ديگري بوده باشد.

1- با توجه به اينکه مادر بزرگوار شما وصيتي در مورد تعداد نماز و روزه هاي واجبي که بر ذمه دارد نداشته اند و شما هم نمي دانيد نماز و روزه اي بر عهده داشته اند يا نه، بر شما تحقيق و تفحص لازم نيست و بر پسر بزرگتر آن مرحومه نيز تکليفي واجب نمي باشد. (1) هر چند احتیاطا نماز و روزه قضا برای مادر مرحومه انجام دادن کار مطلوب و پسندیده ای است.
2-صرف احتمال دادن اینکه مادر شما روزه و نماز قضا دارد، تکلیفی بر عهده ی شما نمی آورد.
3-اگر دوست دارید مقداری برای مادر نماز و روزه ی قضا خوانده شود ایراد شرعی ندارد اما مقدار خاص شرعی نیست که خدمت شما عرض شود و اختیار با خود شماست.
4-فرزندان ایشان می توانند به نیابت از مادر برای مادر نماز بخوانند. (غیر از نمازهای یومیه ای که برای خود می خوانند می توانند برای مادر و به نیابت از مادر نمازهای ایشان را بخوانند.)
5-در مورد کفاره هم اگر نمی دانید کفاره ای به عهده دارند یا نه،‌ باز هم تکلیفی ندارید،‌ اما در صورتی که در این زمینه هم می خواهید احتیاطا مقداری کفاره بدهید،‌ کفاره ی روزه باید به فقیر شرعی داده شود و بهترین راهش این است که پول کفاره را به دفتر مرجع تقلید جامع الشرائط بدهید تا ایشان به صورت صحیح در جای خودش به مصرف برسانند.

(1) سايت آيةاله مکارم شيرازي"حفظه الله"،قسمت استفتائات،نماز قضاي والدين
https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=21&catid=44553 و رساله توضيح المسائل،مسأله1207 و 1210

موفق و سربلند باشيد.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها