پرداخت فطریه قبل از ماه رمضان جایز است یا خیر؟

متن سوال: 
پرداخت فطريه قبل از ماه رمضان جايز است يا خير؟

سلام وقت شما بخير
الف:پرداخت فطريه قبل از ماه رمضان
مسأله 2025 اگر پيش از ماه رمضان فطره را بدهد صحيح نيست (1) و احتياط واجب آن است (2) که در ماه رمضان هم فطره را ندهد (3) ولي اگر (4) پيش از رمضان يا در ماه رمضان (5) به فقير قرض بدهد و بعد از آن که فطره بر او واجب شد، طلب خود را بابت فطره حساب کند مانعي ندارد.

(1) (مکارم ): زکات فطره را نمي توان قبل از ماه رمضان داد و اگر بدهد بايد روز عيد فطر اعاده کند ..

(2) (خوئي )، (تبريزي )، (سيستاني ): بهتر آن است ..

(زنجاني ): احتياط مستحب ّ آن است ..

(3) (گلپايگاني ): اگر پيش از ماه رمضان فطره را بدهد صحيح نيست ، بلي اگر در ماه رمضان بدهد صحيح است ولي احتياط لازم آن است که قصد وجوب نکند مگر آن که فطره را بعد از مغرب شب عيد يا صبح روز عيد پيش از نماز عيد بدهد ..
(صافي ): اگر پيش از ماه رمضان فطره را بدهد صحيح نيست ، لکن جواز دادن آن در ماه رمضان بعيد نيست ..
(4) (گلپايگاني )، (صافي ): و اگر ..
(5) (خوئي )، (سيستاني )، (زنجاني ): اگر پيش از رمضان ..
(بهجت ): مسأله اگر پيش از ماه رمضان يا در ماه رمضان به فقير قرض بدهد و بعد از آنکه فطره بر او واجب شد، طلب خود را بابت فطره حساب کند مانعي ندارد.
مسائل اختصاصي
(مکارم ): مسأله 1720 در زکات فطره خوراک شخصي خود انسان ملاک نيست ، بلکه خوراک معمولي اهل شهر و يا محل ّ ملاک است ، بنا بر اين کسي که هميشه برنج مي خورد مي تواند زکات فطره را از گندم بدهد.
(مکارم ): مسأله 1721 در زکات فطره مي توان بجاي جنس ، پول داد، مثلًا حساب مي کند قيمت يک من گندم چه اندازه است ؛ پول آن را به همين عنوان به فقير مي دهد، ولي بايد توجّه داشت ملاک ، قيمت خرده فروشي در بازار آزاد است نه قيمت عمده فروشي و نرخ رسمي و به تعبير ديگر بايد پولي بدهد که فقير اگر بخواهد بتواند با آن همان جنس را از بازار بخرد.
منبع
توضيح المسائل مراجع مطابق با فتاواي سيزده نفر از مراجع معظم تقليد/ متن اصلي از رساله امام خميني و مُحشي حضرات آيات: سيستاني، صافي گلپايگاني، مکارم شيرازي، نوري همداني، شبيري زنجاني، بهجت،فاضل، اراکي، خويي، گلپايگاني، تبريزي.


ب:مطابق نظر آيت الله خامنه اي
پرداخت زکات فطره پيش از ماه رمضان
236. آيا جايز است پيش از ماه رمضان، فطره را به فقير داد؟
ج) خير، کفايت نمى‌‏کند؛ ولى مى‌‏تواند آن را به عنوان قرض به او بدهد و در روز عيد فطر، طلب خود را بابت فطره حساب کند.
پرداخت زکات فطره قبل از عيد

238. اگر در کشور ديگرى افراد مستحق و نيازمندترى باشند، آيا پرداخت زکات فطره چند روز قبل از عيد براى رساندن به اين مستحقّين جايز است؟ اگر اين کار به‌صورت تلفنى به شخصى باشد که وقتى به کشورم بازگشت معادل آن‌چه را به مستحقين داده به وى بدهم، چه‌طور؟
ج) وکيل کردن ديگرى جهت پرداخت فطريه از طرف شما مانعى ندارد، و در وکالت بين آن‌چه ذکر شد تفاوتى وجود ندارد؛ ولى واجب است زکات فطره در وقت خودش * داده شود. استفتائات رهبري.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها