پولی به کسی بدهیم به ما سود بدهد اشکال دارد؟

متن سوال: 
سلام. من پولي رو به صاحب کارم دادم و اون باهاش کار کرد ولي شريک نبوديم اون ب من يه چک با يه مبلغ بيشتر به عنوان سود براي يک سال بعد داد قرار شد باز هم اخر سال در صورت سود و ضرر مبلغ سود رو توافقي کم و زياد کنيم اخر سال هم هر دو کاملا راضي بوديم. اين ربا محسوب ميشه؟

سلام عليکم
يکي از راه هايي که ميتوان از طريق آن پول را به کسي داد تا او با پول کار کند و سود به ما بدهد عقد مضاربه است، اگر شما قراردادي که بستيد بر اساس عقد مضاربه بوده سود دريافتي اشکال ندارد.
براي توضيح اين عقد به زبان ساده اگر به نکات زير که به صورت بسيار خلاصه و روان توضيح داديم دقت کنيد ان شاء الله پاسخ سوال خود را دريافت خواهيد کرد:
1- در صورتي که شخصي مبلغي به ديگري پرداخت کند که او با اين سرمايه، فعاليت اقتصادي سالم انجام دهد و مجموع سود حاصل بيش از سودي باشد که به صاحب سرمايه پرداخت مي کند، اشکالي ندارد. اين عقد عقد مضاربه است. مضاربه در أصل مربوط به سرمايه گذاري يک نفر، و تجارت نفر ديگر با آن سرمايه است و سپس تقسيم سود حاصل، طبق توافق قبلي. و فرقي هم ندارد که فعاليت اقتصادي، تجارت باشد يا صنعت يا زراعت يا دامداري.
2- سود حاصل از مضاربه بين شما و کسي که قرار است با آن پول کار کند، دو نوع مي تواند تقسيم شود:
الف: درصدي از سود به دست آمده را براي هر طرف معين کنند.
ب: مبلغ مشخصي را براي صاحب سرمايه در نظر بگيرند؛ به شرط اين که سود حاصل از آن معامله چيزي بيشتر از مبلغ تعيين شده باشد، تا طرف ديگر هم سودي ببرد. (1)
(1) با استفتا از دفتر آيت الله مکارم به شماره ي کد رهگيري: 9602300044 موجود در مرکز ملي پاسخگويي

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها