چرا حضرت علی اصغر(ع) که در همان کودکی شهید شدند مقامی بالا در نزد خدای سبحان دارند؟

متن سوال: 
چرا حضرت علي اصغر(ع) که در همان کودکي شهيد شدند مقامي بالا در نزد خداي سبحان دارند ولي مثل ما آن توفيق را نداشتيم که در کودکي شهيد شويم تا آن مقام را داشته باشيم، آيا اين مسأله با عدالت خداوند قابل توضيح است يعني چرا کودکي در قنداق به آن مقام برسد ولي من چنين توفيقي نداشته باشم؟

سلام وقت شما بخير مقدمه: روشن است که بعضي افراد زمينه هاي ذاتي بالاتري براي رشد معنوي دارند به عنوان مثال کودکي که در خانواده مکتبي (نطفه حلال و لقمه حلال و ...) و با مراقبت معنوي شديد پدر و مادر در ايام جنيني, پا به عالم مي گذارد و از کودکي هم اصول تربيتي صحيح (برمبناي تعاليم اسلام) در مورد او اعمال مي شود، اين کودک زمينه ديني بالاتري را- نسبت به کودکي که فاقد اين شرايط است- داراست . ولي نکته مهم در اين جا اين است که همه اين شرايط، باعث زمينه بهتر و بستر مساعدتر مي شود که از آن ها به اقتضاء تعبير مي شود (دقت کنيد!) اين اقتضائات فقط باعث گرايش بيشتر انسان به حقيقت و معنويت مي شود ( نه اين که وي مجبور شود )مثلاً اگر کودکي در خانواده مذهبي 20 درجه (مثلا) علاقه و گرايش به دستورات ديني داشته باشد کودک ديگر ـ در خانواده غير مذهبي ـ گرايش 15 درجه اي يا 10 درجه اي به اين امور دارد. آنچه در اين ميان عنصر اصلي رشد و تکامل انسان است همان قوه اراده و اختيار در انسان است که زمينه ها و بسترهاي وراثتي , باعث حرکت سريعتر اين قوه در انسان مي شود. اصل جواب : در ابتدا گفتني است، واسطه فيض بودن به مقام معنوي نزد خداوند مربوط مي شود و( چنان چه در حديث امام رضا وارد شده است ) از آنجا که خداوند علم دارد که برخي انسانها در اينده با استفاده از اختيار خود و با اعمال نيک خود به مقامات بالا يي مي رسند خداوند از همان سنين کودکي , بعضي از درهاي غيب و شهود را به روي ايشان مي گشايد و به آنها مقاماتي را مي دهد اگر چه در خردسالي باشد چنان که به حضرت عيسي(ع) مقام حکمت را داد و يا به امام جواد(ع) در سن کودکي، مقام امامت داد . به عبارت ديگر, مقام بالاي وجودي که قبل از بلوغ در انها موجود است همان مقامي است که در اينده با اعمال خود به ان ميرسند که در حقيقت, گذر عمر نمايشگر آن حقيقت رفيع و آن منزلت گران قدر است ولو ممکن است به خاطر موانعي ( مثل شهادت علي اصغر در کودکي ) اصلا اين سير زماني و گذر عمر تحقق خارجي پيدا نکند . لذا زندگي و عمر براي انها ,صرفا فرصت بروز حقايق نوراني آنها را در عالم جسماني و ظاهر است . از باب مثال معلمي را در نظر بگيريد که چون از موفقيت دانش اموز اطمينان دارد قبل از ازمون اخر سال جايزه اي به دانش اموز ميدهد هر چند ممکن است دانش اموز به علت تصادف در يک حادثه, موفق به شرکت در ازمون نشود . بنابراين اگر اين گونه مقامات معنوي به اختيار انها مستند شود صحيح است و مانعي ندارد .و لذا توسل به مقامات کسي مثل علي اصغر توسل صرفا به روح يک کودک نيست بلکه توسل به يک روح بزرگ است که فرصت بروز ان گوهر وجودي اش در اين عالم خاکي بدست نيامد و بالاتر بايد گفت مقامي مثل شهادت , پاداش همان اعمال صالحه اي است که در صورت فرصت , به انجام انها مبادرت مي نمود .چنانکه مرحوم شيخ جعفر مجتهدي آن عارف بالله و عاشق اهل بيت مي فرمود: هر چه که دارم و به هر کجا که رسيده ام از ناحيه حضرت علي اصغر(ع ) و توسل به ايشان بوده است , (لاله اي از ملکوت , شرح حال مرحوم مجتهدي , ص 173). از طرف ديگر راههاي کمال و سعادت هميشه باز است و همه ما در ميدان مسابقه قرار داريم و مي توان با تلاش و مجاهدت به آنچه ديگران رسيدند رسيد. براي مطالعه بيشتر : کتاب عدل الهي استاد مطهري را ملاحظه فرماييد .

پربازدیدترین ها