چرا قبر مطهر شریف حضرت زهرا(س) مخفی است؟

متن سوال: 
چرا قبر مطهر شريف حضرت زهرا(س) مخفي است؟ چرا حضرت زهرا(س) وصيت کردند که ايشان را شبانه دفن کنند؟

سلام وقت شما بخير فلسفه اصلى مخفى بودن قبر حضرت زهرا سلام الله عليها مربوط مى شود به وقايع و جسارتهايى که از طرف خلفاى وقت و اطرافيان خلفا ، به آن بزرگوار وارد شده بود ، در اين زمينه نقل شده است که حضرت زهرا ( س ) زمانى که وقت رحلتشان نزديک شد و در بستر به حالت احتضار بسر مى‌بردند ، حضرت على عليه السّلام بر بالاى بسترشان آمدند و بعد از صحبتهايى که با همديگر کردند ، حضرت فاطمه ( س ) اجازه خواستند تا چند وصيّت به همسرشان على عليه السّلام کنند . ( حجه اللّه النجفى الرضوى الاميرى ، احتجاج الزهرا فاطمه ، انتشارات فروزان ، چاپ دوم ، ص 210 ) از جمله وصاياى حضرت زهرا ( س ) به على عليه السّلام اين بود که فرمودند : اى پسرعمو ! اگر تا چند ساعت ديگر از دنيا رفتم جنازه‌ام را شبانه تشييع کن و مراسم تشييع مرا اعم از غسل و کفن و نماز خواندن و دفن کردن بايد در محيطى مخفى و پنهان انجام دهيد و فقط به کسانى اجازه در تشييع دهيد که ظلم و جفا نسبت به من روا نداشته‌اند و حتّى به يک نقل ، حضرت زهرا ( س ) تصريح کردند که نگذاريد ابى‌بکر و عمر بر من نماز بخوانند و در تشييع جنازه من شرکت کنند . حال بحث در اين‌است که علّت اجازه ندادن حضرت زهرا ( س ) در مراسم تشييع حضرت بيانگر چيست ؟ يقيناً حضرت زهرا ( س ) با اين کارشان مى‌خواستند بار ديگر همانند جريان فدک مبارزه‌ى جديدى را با وصيّت‌نامه سياسى خويش شروع کنند که ضربه سهمگينى به حکومت وقت وارد سازند . ( خشاوى ، شهين ، زندگانى سياسى حضرت زهرا ( س ) ، تهران ، نشر عابد ، چاپ اول ، 1378 ، ص 280 ) . فاطمه اطهر ( س ) با وصيّت خويش افکار خفته مردم مدينه را بيدار مى‌ساختند و توجه افکار عمومى را نسبت به پايمال کردن حقّ خويش جلب مى‌کردند ( عاملى ، سيد جعفر مرتضى ، رنجهاى زهرا ( س ) ، ترجمه محمد سپهرى ، قم ، نشر ايام ، چاپ اول ، 1378 ، ص 223 ) . اميرالمؤمنين با عمل به وصيّت زهرا ( س ) اذهان جامعه را دچار شک و ترديد کردند و مشروعيت خليفه را زير سؤال بردند و مظلوميت حضرت زهرا ( س ) را بيشتر آشکار ساختند و اين سؤال را هميشه براى همگان مطرح کردند که چرا قبر زهرا ( س ) مخفى مانده است . بدين طريق زمانيکه حضرت زهرا ( س ) از دنيا رفتند مردم سراسيمه به خانه حضرت زهرا ( س ) مى‌آمدند و منتظر بيرون آمدن جنازه بودند که على عليه السّلام به ابوذر فرمودند : برو و با صداى بلند اعلام کن که برگردند چرا که تشييع جنازه دختر رسول‌خدا امشب صورت نمى‌گيرد و به تأخير افتاده‌است . مردم که متفرق شدند حضرت على عليه السّلام با کمک اسماء بدن حضرت را غسل و کفن کردند و در نيمه شب با عده‌اى از نزديکان و ياران خويش که عبارت بودند . از : سلمان ، ابوذر ، مقداد ، عمار ، عباس و زبير و چند تن ديگر به همراه على عليه السّلام جنازه دختر رسول‌خدا را شبانه تشييع کردند و شبانه به خاک سپردند و حضرت على عليه السّلام قبر حضرت فاطمه ( س ) را هم‌سطح زمين کردند و حتى روايت شده در چند نقطه در بقيع حضرت ، قبر درست کردند تا دشمنان متوجه نشوند که قبر حضرت فاطمه ( س ) کدام‌يک است و اين راز مخفى ماندن قبر فاطمه ( س ) براى هميشه مانده است و کسانى هم که حضور داشتند ديگر بعدها محل اختفاء قبر فاطمه ( س ) را بيان نکردند . ( مجلسى ، محمدباقر ، بحارالانوار ، ترجمه محمدجواد نجفى ، انتشارات اسلاميه ، 1354 ، جلد دهم ، ص 195 ) . دانشمند ارجمند جعفر شهيدى مى نويسد : . . . به هر حال پنهان داشتن قبر دختر پيغمبر ناخشنود بودن او را از کسانى چند نشان مى دهد و پيداست که او ( فاطمه زهرا ( س ) ) مى خواسته است با اين کار آن ناخشنودى را آشکار سازد . ( جعفر شهيدى ، زندگانى حضرت فاطمه ، ص 165 ) . بنابراين با توجه به مطالبى که عرض شد ، علت مخفى ماندن قبر آن حضرت را مى توان در امور زير خلاصه کرد : . 1 اينکه ، دشمنان و غاصبان حق آن مظلومه به قبر آن حضرت دسترسى نداشته باشند تا روزى در صدد نبش آن برنيانيد . . 2 اينکه ، خود آن حضرت خواستند که شبانه و مخفيانه ، دفن شوند که به تبع آن قبرشان مخفى بماند . . 3 با توجه به محتواى وصيت ايشان در مورد دفن آن حضرت مى توان گفت که مى خواستند با اين کار ، افکار عمومى را بيدار کرده و مردم را نسبت به ظلم حکام زمانشان نسبت به ايشان و على ( ع ) ، آگاه سازند ، و لذا ، اين سوال را که چرا قبر حضرت فاطمه ( س ) مخفى ماند را براى هميشه در اذهان مردم زنده نگه دارند . همچنين با توجه به مطالبى که عرض شد علت شبانه دفن شدن حضرت زهرا نيز روشن شد ، آنحضرت تا آخرين لحظات عمر شريفشان دست از مبارزه براى احقاق حق و يارى اميرالمومنين بر نداشت و نارضايتى خود را از مردم بيعت شکن مدينه آشکار کرد چنان که حضرت در بستر بيمارى از مردم شکايت نموده و فرمود : به خدا دنياى شما را دوست نمى دارم و از مردان شما بيزارم ! درون و بيرونشان را آزمودم و از آنچه کردند ناخشنودم ! . . . نفرين بر اين مکّاران . . . واى بر آنان ! چرا نگذاشتند حق ( ولايت امام على ) در مرکز خود قرار يابد و خلافت بر پايه هاى نبوت استوار ماند ؟ . ( اعيان الشيعه ، ج 2 ، ص 469 بحارالانوار ، ج 43 ، ص 206 - 207 جعفر شهيدى ، زندگانى حضرت فاطمه ( س ) ، ص 150 ج 151 ) . از امام صادق ( ع ) سؤال شد که چرا حضرت زهرا ( س ) شبانه دفن شد ؟ حضرت فرمود : لانّها أوصت أن لا يصلّى عليها الرّجلان العربيان ( علل الشرايع ، ج 1 ، ص 185 ، الصدوق ، تحقيق : السيد محمد صادق بحر العلوم مناقب ابن شهر آشوب ، ج 1 ، ص 504 ) : حضرت زهرا ( س ) وصيت نمود که آن دو مرد ( ابوبکر و عمر ) بر او نماز نخوانند . امام على ( ع ) نيز طبق وصيت فاطمه زهرا ( س ) عمل نمود و او را شب دفن نمود . ( طبقات الکبرى ، ج 8 ، ص 18 ج 19 ) در صحيح بخارى آمده است : شوى او شبانه او را به خاک سپرد و رخصت نداد تا ابوبکر بر جنازه او حاضر شود . ( صحيح بخارى ، ج 5 ، ص 177 ) . مرحوم صاحب مدارک رضوان الله تعالى عليه مى‌گويد : علت مخفى بودن محل دفن فاطمه سلام الله عليها آن گونه که مخالف و موافق نقل کرده‌اند اين است که آن حضرت به اميرمؤمنان عليه السلام سفارش کرد تا او را شبانه دفن کند تا آنان که او را اذيت کرده و از ارث پدرش محروم کرده بودند بر وى نماز نخوانند . ( الموسوى العاملى ، السيد محمد بن على ( متوفاى 1009 ه ) ، مدارک الأحکام فى شرح شرائع الاسلام ، ج 8 ، ص 279 ، نشر و تحقيق مؤسسه آل البيت عليهم السلام لإحياء التراث ، الطبعه : الأولى ، 1410 ه ) . بنابراين ، با اين وصيت ، حضرت زهرا ( س ) خواست نارضايتى خود از مردم ، ( به ويژه ابابکر و عمر ) را اعلام نموده و افکار عمومى را در طول تاريخ به اين نکته جلب کند که دختر پيامبر از برخى مسلمانان راضى نبوده و دستگاه غاصب حکومت نسبت به خاندان پيامبر ( ص ) ستم روا داشته است . هم چنين از اين طريق ، مظلوميت حضرت على ، غصب خلافت او و غصب فدک فهميده شود . همچنين شبانه دفن شدن حضرت اين پرسش را در اذهان عمومى به وجود مى آورد که چرا تنها باقيمانده و يادگار پيامبر اسلام ( ص ) با آن عظمت شبانه دفن شد ؟ مگر چه ستمى بر او روا داشته شده است ؟ به هر حال اين روشن است که حضرت زهرا سلام الله عليها با اين وصيت خود نارضايتى شديد خود را از غاصبان خلافت نشان داده است و اين روايت صحيحه را نيز همه به آن اعتراف دارند که نارضايتى فاطمه زهرا سلام الله عليها مساوى است با نارضايتى پيغمبر خدا صلى الله عليه و آله و نارضايتى پيامبر مساوى است با خشم و غضب خدا . پس غاصبان خلافت به يقين مورد خشم و غضب خدا هستند .

پربازدیدترین ها