چرا 23ذی القعده روز زیارتی امام رضا(ع) است

متن سوال: 
چرا 23ذي القعده روز زيارتي امام رضا(ع) است

23 ذي القعده روز بسيار شريفي است، اين روز زيارتي مخصوص امام رضا (عليه السلام) است و زيارت آن حضرت از دور و نزديک سنت است.
ذيقعده از آن جهت که ولادت امام رضا(عليه السلام) در آن رخ داده، ماه آن امام بزرگوار گفته شده و به همين دليل نيز در اين ماه زيارت امام رضا(ع) از راه دور و نزديک اجر و ثواب بسياري دارد، که البته در اين ميان روز 23 ذيقعده مورد سفارش ويژه است.
اما مناسبت هاي مهم اين ماه عبارتند از:
اول ذي القعده ولادت با سعادت حضرت معصومه (س)
پنجم ذي القعده بالا بردن ديوار خانه کعبه توسط حضرت ابراهيم (ع)
ششم ذي القعده نامه نوشتن حضرت مسلم در کوفه براي امام حسين (ع)
يازده ذي القعده ولادت با سعادت امام رضا (ع)

23 ذي القعده روز بسيار شريفي است ، اين روز زيارتي مخصوص امام رضا (ع) است و زيارت آن حضرت از دور و نزديک سنت است.


علامه ي مجلسي مي گويد:
زيارت حضرت رضا عليه السلام در روزهاي مقدس اسلامي افضل است ؛ خصوصا روزهايي که اختصاص به آن حضرت دارد. مثل روز ولادت (11 ذي القعده) و روز شهادت آن حضرت (مطابق مشهور آخر ماه صفر) سپس از کتاب اقبال مرحوم سيد بن طاووس استحباب زيارت آن حضرت را در روز 23 ذي القعده (طبق روايتي روز شهادت آن حضرت) نيز نقل مي کند و در پايان مي نويسد : استحباب زيارت آن حضرت در ماه رجب گذشت (بحار الانوار جلد 99 صفحات 43 و 44) . مرحوم محدث قمي روز 25 ذي القعده را نيز به اين موارد ضميمه کرده است.


‌روز بيست‌و‌پنجم ماه ذي‌القعده، معروف ‌به روز «دحوالارض» روزي که خداي متعال زمين را گسترانيد، عبادت در آن روز آثار و برکت‌هاي عظيم و بي‌مانندي دارد و زيارت امام رضا(ع) در آن روز افضل اعمال دانسته شده است. روز چهارشنبه، اين روز به نام امامان موسي‌بن‌جعفر(ع)، علي‌بن‌موسي(ع)، محمد‌بن‌علي(ع) و علي‌بن‌محمد(ع) است. در روز جمعه نيز زيارت چهارده معصوم و ازجمله حضرت علي‌بن‌موسي‌الرضا(ع) مستحب است.

پربازدیدترین ها