چطوری می توان عشق یک طرفه را فراموش کرد ؟

متن سوال: 
من از يکي از همکلاسي‌هاي پسرمان خيلي خوشم مي‌‌آيد؛ مي‌ توانم بگويم عاشقش هستم؛ ولي او تا به حال هيچ ابراز علاقه اي نکرده؛ مي‌ خواهم فراموشش کنم، ولي هر روز او را مي‌‌بينم. چندبار تصميم گرفتم؛ ولي هر دفعه…

سلام وقت شما بخير

تقريباتمامي دختران از ابتداي ورود به دانشگاه به مسئله ازدواج فکر مي‌ کنند و براي همسر ايده آل خود مشخصاتي را در نظر مي‌ گيرند. اين مسئله به اين دليل است که بزرگ‌ترين مانع ازدواج آنها که همان قبولي در دانشگاه است را پشت سر گذاشته اند. دختران مانند پسران دغدغه سربازي يا رفتن سر کار و تهيه مسکن را ندارند و از طرفي زودتر به بلوغ اجتماعي مي‌ رسند و آمادگي ازدواج پيدا مي‌ کنند.

حال اگر يکي از اطرافيان، به ويژه يکي از پسران همکلاسي داراي بخش هايي از مشخصات مورد نظر آنان باشد و دختر نيز تقواي نگاه و فکر را رعايت نکند، خواستگارهاي مناسب خود را به خاطر اين پسر رد مي‌ کند، از برخي اتفاقات کاملاً تصادفي تعبير به عشق و علاقه پسر مي‌ کند و روز و شبش را با آن مي‌ گذراند غافل از اين که اين پسر گاه حتي نام او را نمي‌ داند يا اصلاً با او کاري ندارد. نتيجه اين عشق يک طرفه، ناراحتي و اندوهي است که دختر با آن دست به گريبان مي‌ شود و چون از طرف پسر نشانه و اشاره اي نمي‌ بيند، به بن بست مي‌ رسد.
راه حل اين مشکل چيست؟ قبل از هر چيز دختران و پسران بايد اين نکته را بدانند که هر خوبي نمي‌ تواند فقط براي ما باشد و بهتر است با اين واقعيت کنار بياييم که، مانند بسياري از خوبي ها که به ديگران تعلق دارد، اين پسر يا دختر خوب هم ممکن است، هيچ گاه نصيب ما نشود و ما بهتر است در اين موارد به فضل خداوند توکل کنيم و براي اين خواهر يا برادر خوبمان دعاي خير و عاقبت به خيري داشته باشيم. لج بازي هاي دختر يا پسر در به دست آوردن يک فرد خاص به عنوان همسر يا منجر به حوادثي ناگوار و چه بسا دل خراش مي‌ شود و يا سرخوردگي به همراه مي‌ آورد.
واقع اين است که اغلب اين عشق هاي يک طرفه مبتني بر شناخت واقعي نيست و جوان ما به دليل برخي تصورات و خطاهاي شناختي که دارد، نگاه ها و رفتارهاي طرف مقابل خود را تحليل يک جانبه مي‌ کند و به او دل مي‌ بندد در حالي که اين تصورات خود فرد است.
بهترين راه پيش گيري و کنترل نگاه و حواس، چشم پوشي و دوري از ديدني هايي است که زمينه طغيان شهوت و گرفتار شدن در دام احساسات را فراهم مي‌ کنند. اميرالمؤمنين(عليه السلام) در اين باره مي‌ فرمايند:«نِعْمَ صَارِفُ الشَّهَوَاتِ غَضُّ الْأَبْصَار»1 «فرو افکندن چشمان از گناه، چه بازدارنده خوبي از شهوات است.»
«ليس يزني فرجک إن غضضت طرفک»2«اگر نگاهت را مهار کني، دامنت به زنا آلوده نمي‌ شود.»
اين که حواس ما در سر کلاس متوجه فرد خاصي مي‌ شود و بعد در تنهايي نيز اغلب مشغول به فکر او هستيم و در بين دوستان، بيشتر اوقات در مورد او و رفتارهايش صحبت مي‌ کنيم، حتي اگر اين صحبت ها جنبه تمسخر يا عصبانيت داشته باشد، زنگ خطري است که بايد به آن توجه کرد.
اگر مي‌ خواهيد فکر خود را در مورد يک نفر کنترل کنيد،‌ تمام آنچه که شما را به ياد او مي‌ اندازد از خود دور کنيد.
براي خود يک يا چند سرگرمي و دل مشغولي در نظر بگيريد و هر زمان که فکر اين فرد به سراغ شما آمد، خود را با اين سرگرمي ها مشغول کنيد. اين سرگرمي ها مي‌ تواند يک دوست خوش سخن، قرائت قرآن و ادعيه، تماشاي يک فيلم آموزنده، ورزش، کتاب، آموزش يک هنر مانند نقاشي يا خطاطي و هر چيز جذابي براي شما باشد. همچنين سعي کنيد نمازتان را اول وقت بخوانيد و از برکات آن استمداد بگيريد.

امام علي(عليه السلام) مي‌ فرمايند: «إِذَا رَأَي أَحَدُکُمُ امْرَأَةً تُعْجِبُهُ… فَلْيُصَلِّ رَکْعَتَيْنِ وَ يَحْمَدُ اللَّهَ کَثِيراً وَ يُصَلِّي عَلَي النَّبِيِّ وَ آلِهِ ثُمَّ لْيَسْأَلِ اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنَّهُ يُبِيحُ لَهُ بِرَأْفَتِهِ مَا يُغْنِيه»3«هرگاه يکي از شما زني را ديد که او را (به لحاظ زيبايي) شگفت زده کرد… دو رکعت نماز بخواند و خدا را زياد ستايش کند و بر پيامبر و آلش درود فرستد، آن گاه خدا را از فضلش مورد درخواست قرار دهد، چرا که خداوند با مهرباني خود به او چيزي مي‌ دهد که بي نيازش سازد».
اين روايت گرانبار در مورد نگاه دختران نيز کاربرد دارد! ممکن است گفته شود نمي‌ توان به سادگي از او گذشت! چه بايد کرد؟
اگر واقعاً نمي‌ توانيد او را فراموش کنيد توصيه مي‌ شود با توجه به وضعيت فرهنگي جامعه، دختر خانم پا پيش نگذارد بلکه از يک فرد واسطه کمک بگيرد که امين و رازدار براي وي باشد. اين فرد بايد با پسر مورد نظر صحبت کند و در صورتي که وي قصد ازدواج داشت، اين دختر را به عنوان يک گزينه مناسب به وي معرفي کند.
به خود قول دهيد در صورتي که جواب پسر منفي بود، اين احساس را فراموش کنيد و به گزينه هاي واقعي ازدواج فکر کنيد و تصميم بگيريد. حداقل براي انتخاب کسي که ادعاي دوست داشتنش را داريد، ارزش و احترام قائل شويد و جواب منفي او را قبول کنيد.
پي نوشت ها
1. تصنيف غررالحکم و دررالکلم، ص260.
2. تحرير المواعظ العدديه، علي مشکيني، ص109.
3.وسائل الشيعة، ج20، ص105.
موفق و پيروز باشيد.

پربازدیدترین ها