چگونه امام جواد ع در خردسالی امام شدند؟

متن سوال: 
امام هر زمان آگاه ترین و عالم ترین مردمان است. چگونه ممکن است شخصی در کودکی به امامت برسد؟ در مورد امام جواد ع این مسئله چگونه پاسخ داده میشود؟

#اجایگاه_اهل_بیت

جایگاه امام رضا ع و اهل بیت ع
در روایتی نقل شده است:
فلمّا ولد أبو جعفر کان طول لیلته یناغیه فی مهده، فلمّا طال ذلک علی عدّة لیال، قلت: جعلت فداک قد ولد للناس أولاد قبل هذا فکلّ هذا تعوّذه. فقال: و یحک لیس هذا عوذة إنّما اغرّه بالعلم غرّا. (1)
بعد از تولد امام جواد ع پدر ایشان حضرت علی بن موسی الرضا ع کنار گهواره فرزند، چندین شب در حال خواندن اذکاری بودند. روای فکر می‌کند حضرت ایشان در حال خواندن ذکر خواب و انجام چنین اموری هستند اما امام رضاع در جواب به او می‌فرماید:
«انما اغرّه بالعلم غرّا»
مضمون این جمله این است که نه این کودک می خوابد و نه من ذکر خواب می گویم؛ من علوم الهی را به او تعلیم می کنم.
آنگاه است که چنین کودکی در هنگام احتجاج می گوید: «ان الله احتج فی الامامة بمثل ما احتجَّ به فی النبوّة فقال: وَآتَیْنَاهُ الْحُکْمَ صَبِیّاً»؛ همانطوری که خدا خردسالی را به اوج نبوت رساند، مرا هم در کودکی به اوج امامت واصل کرد. پس کودکی و بزرگی در مباحثی مثل علم محدودیت محسوب نمیگردد. همچنانکه عیسی ع در کودکی فرمود قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا
آن طفل (به امر خدا به زبان آمد و) گفت: همانا من بنده خاص خدایم که مرا کتاب آسمانی و شرف نبوت عطا فرمود.
در روایتی که از امام رضا ع بالا نقل شد، به صراحت بر این امر تاکید میکند که در سنین کودکی حضرت امام جواد ع علوم الاهی را از پدر خود فرا گرفته و این علوم از امام معصومی به امام معصوم بعدی منتقل شده است.
1. عوالم العلوم و المعارف و الاحوال من الآیات و الاخبار و الاقوال ص383
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
my.pasokhgoo.ir
ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app

#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh

پربازدیدترین ها