چگونه متوجه شویم که آیا ما نیز از افراد حضرت مهدی(عج) هستیم یا خیر؟

متن سوال: 
با عرض سلام و خسته نباشيد، چگونه متوجه شويم که آيا ما نيز از افراد حضرت مهدي(عج) هستيم يا خير؟ و آيا تعداد افراد ايشان فقط 313 نفر است يا بيشتر ميشوند؟

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
پاسخ سوال اول:
آنچه وظيفه ماست تشبه به آن حضرات و پيمودن راه آنان است ما بايد در همه حال سرباز آماده آن حضرت بوده و همواره در خدمت ايشان باشيم. اين مسأله را آيه 200 سوره آل عمران بيان فرموده: «يا ايها الذين امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقواللّه‏ لعلّکم تفلحون؛ اى کسانى که ايمان آورده‏ايد، صبر کنيد و يکديگر را به صبر واداريد و مرابطه نماييد و تقوا و خداترسى را پيشه سازيد، باشد که رستگار شويد».
امام باقر(ع) در تفسير اين آيه شريفه مى‏فرمايند: «صبر کنيد بر اداى فرايض (يعنى در انجام تکاليف الهى استقامت داشته باشيد) و در برابر دشمنان پايدارى کنيد و با امامتان (که انتظارش را مى‏کشيد) مرابطه نماييد»، (کتاب الغنيه ، شيخ مفيد، ص 105)
قرآن راجع به حضرت مهدى و اصحاب ايشان مى‏فرمايد: «الذين ان مکنّاهم فى الارض اقاموا الصلوه وآتوا الزکاه و امروا بالمعروف و نهو عن المنکر؛ کسانى که اگر در زمين به آنان توانايى دهيم نماز را بپا داشته و زکات (به مستحق) بخشيده و به معروف امر نموده و از منکر نهى کنند»، (حج، آيه 41).
امام باقر(ع) در تفسير اين آيه مى‏فرمايند: «اين آيه براى آل محمد(ع) است؛ يعنى، مهدى(عج) و اصحاب او»، (تفسير قمّى، ج 2، ص 87).
در نتيجه اگر ما هم مى‏خواهيم از اصحاب و ياران آن حضرت باشيم، بايد به اين امور اهتمام ورزيم.
ياران امام زمان داراي اوصاف و ويژ گيهاي برجسته اي هستند که مي توان در دو محور آنها را مورد بحث و ارزيابي قرارداد :
1) اوصاف ياران در قرآن:
در قرآن، آياتى وجود دارد که ويژگى‏هاى برشمرده آنها را، مى‏توان بر ياران خاص حضرت مهدى(عج) تطبيق داد و در بعضى از روايات نيز، بيان شده که اين آيات در مورد مهدى(عج) و اصحابش باشد؛ از جمله مى‏فرمايد:
صلى الله عليه وسلم‏يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرِينَ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ» ؛ مائده (5)، آيه 54..
براساس اين آيه خداوند در آينده جمعيتى را براى حمايت دين بر مى‏انگيزد و اوصاف کسانى را که بايد اين رسالت بزرگ را انجام دهند، چنين شرح مى‏دهد:
1. آنان عاشق خدا بوده و جز به خشنودى او نمى‏انديشند. هم خدا آنها را دوست دارد و هم آنان خدا را دوست دارند. صلى الله عليه وسلم‏يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ»
2. در برابر مؤمنان خاضع و فروتن هستند.صلى الله عليه وسلم‏أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ»
3. در برابر ستمکاران قدرتمند هستند. «أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرِينَ»
4. جهاد در راه خدا برنامه هميشگى آنهاست. «يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ»
5. ثابت قدم بوده و از ملامت کنندگان باکى ندارند. «وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ»
در پايان مى‏فرمايد: «به دست آوردن اين امتيازات (علاوه بر کوشش شخصى)، مرهون فضل الهى است که به هر کس شايسته باشد، داده مى‏شود. «ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ».
در روايتى از امام صادق«ع» اوصافى براى ياران حضرت مهدى بيان شده که با اوصاف مذکور در آيه هماهنگ است‏ .( بحارالانوار، ج 52، ص 308.

به طور کلى مى‏توان اوصاف، و ويژگى‏هاى ياران خاص حضرت را در روايات چنين شمارش کرد.
2)اوصاف ياران در حديث‏:
شناخت عميق نسبت به خدا؛ امام صادق«ع» مى‏فرمايد: «در قلوب آنان (ياران مهدى)، نسبت به ذات خدا شکى نيست» همان، ص 317.
و «آنان به وحدانيت خداوند آن چنان که حق وحدانيت اوست، اعتقاد دارند» بشارة الاسلام، ص 220..
معرفت امام زمان(عج)؛ امام سجاد«ع» مى‏فرمايد: «آنان کسانى‏اند که به امامت مهدى(عج) اعتقاد دارند» کمال الدين، ح 1، باب 31، ح 2.
اخلاص؛امام جواد«ع» فرمود: «هنگامى که براى مهدى، 313 تن از اهل اخلاص جمع شد، خداوند امر او را ظاهر خواهد کرد» همان، ح‏2، ص 378-377.
اطاعت و فرمانبرى؛ امام صادق«ع» مى‏فرمايد: «اطاعت آنان از امام، بيشتر از فرمانبرى کنيز در برابر مولايش است» بحارالانوار، ج 52، ص 308.
استقامت؛ آن حضرت هم چنين فرمود: «... گويا قلب‏هاى آنان مانند تکه‏هاى آهن است... محکم‏تر از سنگ است» همان، ص 307، ح 82.
جان نثارى؛ از امام صادق«ع» نقل شده است: «آنان پروانه وار شمع وجود امام را در ميان گرفته و او را با جانشان محافظت مى‏کنند (يحفون به)» همان، ص 308.
برخوردارى از تأييدات الهى؛امام على«ع» فرمود: «... خداوند مردى (مهدى) را در آخرالزمان مى‏انگيزاند... او را به ملائکه‏اش تأييد کرده و انصارش را حفظ خواهد نمود» همان، ص 280،ح 6.
شهادت‏طلبى؛ امام صادق«ع» فرمود: «ياران مهدى، آرزو مى‏کنند که در راه خدا به شهادت برسند» همان، ص 307، ح 82.
صبر و بردبارى؛امام على«ع» مى‏فرمايد: «ياران مهدى، گروهى‏اند که به خاطر صبر و بردبارى در راه خدا، بر او منت نمى‏گذارند و از اين که جان خويش را تقديم حضرت حق مى‏کنند، به خود نمى‏بالند و تکبر نمى‏کنند» يوم الخلاص، ص 224.
شيران روز و زاهدان شب؛ امام صادق«ع» فرمود: «گويا من نظر مى‏کنم به قائم و اصحاب او در نجف و کوفه، سجده‏ها به پيشانى‏هاى آنها اثر گذاشته است؛ شيران در روز و راهبان در شب‏اند...» بحارالانوار، ج 52، ص 386.
همدلى؛امام على«ع» فرمود: «ايشان يکدل و هماهنگ هستند» يوم الخلاص، ص 224.
خواستار برکت؛ از امام صادق«ع» آمده است: «آنان بر فراز اسب‏هاى خود دست بر زين امام مى‏کشند و تبرک مى‏جويند» بحارالانوار، ج 52، ص 308.
عبادت الهى؛ امام صادق«ع» فرمود: «در دل شب، از خشيت خداوند، ناله‏هايى دارند مانند ناله مادران پسر مرده» و «شب‏ها را با عبادت به صبح مى‏رسانند و روزها را با روزه به پايان مى‏برند» يوم الخلاص، ص 224.
شجاعت؛مام على«ع» مى‏فرمايد: «همه شيرانى‏اند که از بيشه‏ها خارج شده‏اند و اگر اراده کنند کوه‏ها را از جا بر مى‏کنند» همان.
علم و بصيرت؛ امام على«ع» مى‏فرمايد: «پس گروهى در آن فتنه‏ها صيقلى مى‏شوند، مانند صيقل دادن آهنگر، شمشير را. ديده‏هاى آنان به نور قرآن جلا داده و تفسير در گوش‏هايشان جا گرفته است. در شب جام حکمت را به آنها مى‏نوشانند، بعد از اين که در بامداد هم نوشيده باشند» بحارالانوار، ج 52، ص 334، ح 64.
حق ياورى؛ امام صادق«ع» مى‏فرمايد: «خداوند به وسيله آنها، امام حق را يارى مى‏کند» همان، ص 308.
حکمت نورانى؛ از امام صادق«ع» نقل شده است: «گويى دل‏هاى آنان مشعل نورانى است (کان قلوبهم القناديل)» (همان)
با توجه به اين روايات، روشن مى‏شود که ياران حضرت مهدى(عج)، داراى چنان ويژگى‏ها و اوصاف برتر و کم نظيرى هستند که به حق در اين مقام و موقعيت قرار گرفته‏اند و بدين جهت نقش مهمى در پيروزى آن قيام جهانى خواهند داشت.

پاسخ سوال دوم:
در مورد تعداد ياران حضرت مهدي (عج ):سه دسته روايات وجود دارد
دسته اول :روايات متعدد (مستفيض ) از ائمه (ع) به ما رسيده است که ياران حضرت مهدي 313 نفر به تعداد ياران پيامبر در جنگ بدر هستند، (منتخب الاثر، صافي گلپايگاني ، الفصل السابع ، الباب الخامس ، بيست و پنج روايت را با اين مضمون گردآوري کرده است ) و در منابع روايي اهل سنت نيز همين تعداد به عنوان ياران حضرت مهدي بيان شده است ، (مجمع الزوائد و منبع الفوائد، نور الدين هيثمي ، ص 119؛ الحاوي للفتاوي السيوطي ، ج 2، ص 150، هر دو کتاب در الموسوعه الامام المهدي ، به نقل از ((چشم به راه مهدي ))، جمعي از نويسندگان ، دفتر تبليغات اسلامي حوزه ، ص 365).
دسته دوم :رواياتي که ياران ايشان را ده هزار نفر ذکر مي کند، (الغيبه ، نعماني ، ص 307؛ بحارالانوار، ج 52، ص 306 و 326).
دسته سوم :رواياتي که مي گويد تمام شيعيان در گرد حضرت جمع مي شوند و يا مي گويد اهل شرق و غرب زمين با نهضت او همراه مي شوند، (منتخب الاثر، صافي گلپايگاني ، الفصل السابع ، الباب السادس ، ص 597).

نتيجه ي جمع اين روايات ، با توجه به قرائن و شواهدي که از خود همين روايات استفاده مي شود اين است که ياران خاص حضرت که هسته اصلي نيروها را تشکيل مي دهند و فرماندهان و کارگزاران حضرت مهدي (عج) هستند، سيصد و سيزده نفر به تعداد اهل بدر مي باشند:
((امام صادق (ع):گويا مي نگرم به قائم (عج ) بر فراز منبر کوفه ، در حالي که يارانش پيرامون او حلقه زده اند. آنان پرچمداران و کارگزاران امام بر روي زمين هستند))، (کمال الدين ، ص 673).
از ياران خاص يعني 313 نفر، در روايات تعبير به ((نقبائ)) و ((خواص )) نيز شده است ، (بحارالانوار، ج 53، ص 7). اين عده ، کساني هستند که خداوند آنان را از قبل از ظهور حضرت مهدي (عج )، به سبب قابليت و لياقتشان برگزيده است ، (همان مصدر). ياران خاص (313 نفر) نخستين کساني هستند که گرد حضرت جمع مي آيند و دعوت جهاني امام مهدي با آنان شروع مي شود پس از آشکار شدن دعوت حضرت ، تعداد ده هزار نفر، کساني هستند که به امام (ع) مي پيوندند و به عنوان هسته اوليه نيروهاي حضرت ، تحت فرماندهي همان 313 نفر، قيام جهاني امام زمان با اين عده آغاز مي شود.
امام جواد(ع):زماني که سيصد و سيزده نفر از ياران خاص امام قائم به خدمت آن بزرگوار رسيدند حضرت ، دعوتش را به جهانيان آشکار مي کند و وقتي اين تعداد به ده هزار نفر رسيد، به اذن خداوند متعال قيام مسلحانه مي کند))، (بحارالانوار، ج 52، ص 283، حديث 10). و در ادامه ي نهضت ، توده هاي انبوه مردم از سراسر جهان که در انتظار منجي بشريت به سر مي برند و از ظلم و ستم به ستوه آمده اند، به ايشان مي پيوندند، (منتخب الاثر، الفصل السابع ، الباب السادس ، ص 597؛ الملاحم و الفتن ، سيد ابن طاووس ، ص 65).

موفق و پيروز باشيد.

پربازدیدترین ها