چگونه می توان از دخالت های مادر شوهر جلوگیری کرد؟

متن سوال: 
چگونه می تونم از دخالت های مادر شوهرم در زندگیمون جلوگیری كنم؟ او با شوهر خودش مشكل داره، شوهرش به او نسبت بدكار بودن می ده به طوری كه فرزندش (شوهرم)‌ را از خود نمی دانه و همچنین خانواده اش به حجاب و عفت فرزندان توهین می كنند.

سلام وقت شما بخیر

الف. دخالت های مادر شوهر:برای این كه جواب دقیق تری در اختیار شما بگذاریم نیازمند اطلاعات زیادتری از زندگی شما هستیم، آیا پدر شوهر شما فردی متدین است؟ نسبت دادن مادر شوهر به كارهای خلاف تا چه حدی صحیح است؟ رابطه پدرشوهر ومادر شوهرتان چگونه است؟ سن فرزندانتان، و آیا شما با خانواده شوهرتان یك جا زندگی می كنید یا خیر. به هر حال با توجه به نامه شما سعی داریم اطلاعات خوبی در اختیارتان بگذاریم در صورت نیاز می توانید باز هم با ما مكاتبه كنید.

1. زخم خورده روحی: مادرشوهر شما به خاطر نسبتی كه شوهرش به او می دهد (درست یا نادرست) مثل زخم خورده ای روحی است، چرا كه شخصیت او برای خودش قابل قبول است و از آن دفاع می كند، او تنها حامی خودش را پسرش می بیند كه احساس می كند تو او را در اختیار خود گرفته ای. بنابراین شما باید در رفتار خود با او بسیار دقت كنید سعی كنید دل او را به دست آورید و به او محبت كنید، برایش هدیه (هرچند كم قیمت باشد) تهیه كنید، به همسرتان بگویید كه از او دلجویی كند، نزد او با همسرتان درگوشی سخن نگویید چرا كه او تصور می كند در مورد او سخن می گوئید و بر ضد او نقشه می ریزید،(1) سعی كنید نكات مثبت او را بزرگ جلوه دهید، از صفات خوبش تعریف و تمجید كنید، با این كارها او به شما علاقمند خواهد شد چرا كه در حدیث و تجربه داریم كه انسان اسیر و تشنه محبت است و به سوی كسی كه به او محبت می كند جذب می شود(2) بعد از اینكه او احساس كرد شما خیرخواه و دوست صمیمی او هستید می توانید در برطرف كردن و تصحیح صفات زشت او اقدام كنید (البته چون صفات زشت به صورت عادت درآمده نباید انتظار داشت زود عوض شود).
2. سرمایه عشق شوهر: شوهر شما قبل از اینكه با شما ازدواج كند به مادرش ابراز عشق می كرده و مادرش آرزوی دامادی او را می كرده است و دوست داشته او را خوشبخت ببیند امّا شوهر شما مثل بقیه مردان وقتی وارد زندگی جدید شده ناگزیر بوده كه سرمایه عشق خود را بین مادر و همسرش تقسیم كند و روشن است كه با این كار دیگر نمی تواند پیوسته نزد مادرش برود و وقت زیادی را با او صرف كند و... به همین خاطر مادرشوهرها اغلب گمان می كنند كه همسر فرزندشان (عروس) سد بین ارتباط مادر و فرزند می شوند(3) به همین جهت مادر شوهر سعی دارد نسبت به عروس بدگویی كند و دل شوهر را نسبت به همسرش سرد كند تا خود كانون توجه و محبت فرزندش گردد، در این جا بر شما لازم است كه با دقت در عمل سعی كنید به او بفهمانید كه شما مانع دوستی آنها نیستید، حتی سعی كنید شوهرتان را متقاعد كنید كه بیش از پیش به او سر بزند به گونه ای كه مادر شوهر احساس كند كه او با تشویق شما به مادرش احترام می كند، او را مهمان می كند و...
3. بهشت خانواده: با برنامه ریزی، ایجاد محبت، توجه به دستورات دین، عاقبت اندیشی و مطالعه سعی كنید در كنار شوهرتان خانوادة خود را تبدیل به بهشت آرامش و نشاط كنید. شما هم به خاطر راحتی شوهر و فرزندان و خودتان به دخالت های مادر شوهرتان اعتناء نكنید، البته به گونه ای كه او احساس نكند مورد بی احترامی واقع شده است حرف های او را بشنوید، از او بخاطر زحمت هایش تشكر و قدردانی كنید و از بگو و مگو كردن با او پرهیز كنید كه جدال و بگو و مگو مایة شر است(4) این از خصوصیت آدم های فهمیده و عاقل است كه با افراد لجباز و یك دنده درگیر نمی شود و با سكوت و مدارا و زیركی باعث می شود كه دخالت او در زندگی كمتر شود و دشمنی او كمتر گردد. 
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است:
با دوستان مروّت با دشمنان مدارا(5)
4. شیرین زبان باشید: سعی كنید شما، همسرتان و فرزندان شما شیرین زبان باشید و جلوه های محبت و مهر خود را نسبت به خانواده همسرتان نشان دهید، این كار باعث توجه و دوستی آنها می شود(6) اگرچه در اول چیزی نگویند ولی در درازمدت اثر می كند.
5. پرده پوشی: از نشانه های عقل، عیب پوشی است.(7) سعی كنید در برخورد با مادر شوهرتان به گونه ای برخورد كنید كه انگار شما از اختلاف های او و همسرش بی خبر هستید و برای او شخصیت قائل هستید. سعی كنید با این كار شخصیت دینی را در او تربیت كنید و روز به روز (به تدریج) او را به دین و ائمه ـ علیهم السّلام ـ نزدیك كنید، امّا هرگز طوری برخورد نكنید كه احساس كند شما به او با اطلاعات دینی تان فخر می فروشید و احساس بزرگی می كنید.
6. آگاه كردن شوهر: با برنامه ای حساب شده (رفت و آمد با افراد فهمیده و مؤمن، معاشرت با علماء‌، مطالعة كتابهای مفید، مشورت با اهل علم و...) سعی كنید اطلاعات شوهرتان را به تدریج زیادتر كنید. مانع رابطه شوهرتان با مادرش نشوید، امّا در عوض در خانة خودتان او را به اثر منفی دخالت های منفی مادرش آگاه سازید.وباهم قراردادی امضاء كنیدكه حرف هیچ شخصی را به داخل خانه وارتباط خود راه ندهیدوهمواره مراقب تأثیر دیگران برزندگی خودباشید.حتی از شوهرتان بخواهید كه غیرمستقیم از زندگی شما و رضایتش از شما نزد مادرش سخن بگوید تا مادرش احساس كند كه همسر دلخواه پسرش شمائید.
7. موقعیت شناسی: هنگام خشم مادرشوهرتان سكوت كنید، سعی نكنید جواب او را بدهید، امّا در مواقعی كه او مهربان تر است سعی كنید محترمانه به گونه ای كه احساس حمله به سویش نكند با او سخن بگوئید و دل او را به خودتان گرم تر كنید.

ب. توهین به حجاب و عفت فرزندانبا بیان فوائد حجاب و عفت برای فرزندان خود آنان را تقویت كنید و سعی كنید ریشة باورهای دینی را روز به روز در آن ها عمیق تر كنید تا جایی كه در مقابل توهین دیگران احساس كوچكی نكنند و در عوض ناراحت شوند كه چرا آنها اینقدر از خورشید هدایت دور شده اند و تاریكی را برای خود خریده اند. طوری با آنها برخورد كنید كه احساس شخصیت بیشتری كنند و گمان نكنند كه شما بخاطر دینداری تان آنها را كسی به حساب نمی آورید، با این كار و احسان به آنها (خوش گویی، خوش رویی، خوش رفتاری، هدیه و...) آنها را به دینداری تشویق كنید، از حضرت علی ـ علیه السّلام ـ روایت شده: «كُنْ فی الناس و لا تكن معهم» با افراد جامعه زندگی كنید و از آنها فاصله نگیرید و در عین حال سعی كنید با تقویت پایه های دینی خود خلق و خوی آنها را به خود نگیرید.(8)
برای رفع پریشانی، از توسل به ائمه ـ علیهم السّلام ـ ، دعا و آیة الكرسی كمك بگیرید.

 


پاورقی:

1. حسینی، سید علی اكبر، اخلاق در خانواده، تهران، انتشارات اسلامی، 1369، ص 341 (اقتباس).
2. رحیمی، عباس، زندگی موفق، رازهای خوب زیستن، نشر جمال، چاپ اول، 1382، ص 159.
3. مصطفوی، سید جواد، بهشت خانواده، قم، انتشارات دارالفكر، 1379، ج 2، ص 215.
4. زندگی موفق، ص 72.
5. حافظ.
6. زندگی موفق، ص 58، (امام علی ـ علیه السّلام ـ : من عذب لسانَهُ كثُر اِخوانُه).
7. همان، ص 69.
8. همان، ص 30 (اقتباس).

پربازدیدترین ها