کسی که در مدت عده طلاق است میتواندخواستگارداشته باشد؟

متن سوال: 
باسلام کسي که در مدت عده طلاق است ميتواند خواستگارداشته باشد ؟

بسم الله الرّحمن الرّحيم
سلام عليکم
حکم خواستگاري، صحبت کردن و يا هر گونه ارتباط ديگر با زني که در عده طلاق رجعي قرار دارد
پرسش:
1- يک زن در عده رجعي طلاق است آيا مي تواند با يک مرد در مورد ازدواج و خانواده صحبت کند. البته هيچ گونه ارتباط جنسي بين آنها نيست و آنها همديگر را در مکان¬هاي عمومي ملاقات مي کنند، عقد بعد از تمام شدن عده خوانده خواهد شد.
پاسخ:
بطور کلي زني که توسط شوهرش طلاق رجعي داده شده است همسر شرعي شوهرش تا تمام شدن عده اش محسوب مي شود، لذا بدون اجازه شوهر حق بيرون رفتن از منزل را ندارد و همين طور مردهاي ديگر حق خواستگاري کردن از اين زن را در ايام عده اش ندارند، چه مستقيماً و بدون واسطه خواستگاري کنند و يا با واسطه ديگر و همينطور حق خواستگاري ضمني و کنايه­اي از اين زن را هم ندارند و فرقي نمي کند واسطه، برادر، مادر، يا يکي از محرمهاي زن باشد و يا نسبت به زن نامحرم باشد.[i]البته اين حکم تکليفي است يعني اگر کسي از زني که در طلاق رجعي است خواستگاري کند کار حرامي انجام داده است ولي ازدواج با آن زن بر او حرام نمي شود و بعد از تمام شدن عده مي تواند با او ازداج کند.
و در مورد صحبت­هاي ديگر غير از خواستگاري، اگر صحبت بين آن دو منجر به فساد نشود و احتمال فساد هم در بين نباشد، جايز است؛ اگر چه بهتر اين است که تا ضرورت ايجاب نکرده، انسان با نامحرم صحبت نکند و صحبت کردن با نامحرم از طريق پست الکترونيک اگر باعث مفسده نباشد اشکالي ندارد.[ii]
[i]-العروه الوثقي / باب عدم جواز تزويج المعتده
[ii]-استفتاءات امام خميني ره
منبع: پايگاه حوزه30433043
انشاءالله عاقبت بخيربشويد.
التماس دعا

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها