کفن متوفی را کسی هدیه داد رد مظالم و پول باید داده شود؟ نماز و روزه میت را چگونه باید ادا کرد؟

متن سوال: 
با سلام اگر کسي از بستگان براي متوفي کفني که براي خودش خريده اهدا کند بايد پول ان و رد مظالم دوباره پرداخت شود ؟ اگر شخصي به خاطر بيماري چند سال نماز و روزه به گردنش باشد پس از مرگ چه حکمي دارد ؟

سلام عليکم
1- اگر بعد از مرگ شخص، کسي کفن خود را مي دهد تا شخص ميت را کفن کنند نسبت به اين کفن هديه داده شده، متوفي و خانواده ي متوفي في نفسه تکليفي ندارند. اگر مورد خاصي مد نظر شماست بفرماييد همان را توضيح دهيم و الا جواب همان است که بيان شد.
2- اگر در زمان بيماري مي توانسته نماز را بخواند (هر چند نماز معذورين مثلا نشسته يا خوابيده) و اينگونه نباشد که در زمان بيماري در کما بوده يا عقلش از بين رفته باشد، نمازهاي او بر گردنش باقي است.
اگر وصيتي نسبت به اين نمازها کرده که پولي بدهند و نائب بگيرد و وصيت از يک سوم مالش بيشتر نيست، بايد طبق وصيت عمل شود.
3- اگر وصيت بيش از يک سوم اموال است و يا اصلا وصيت ندارد اما در هر دو صورت ورثه بالغند و عاقل و رشيد و همه راضي اند تا از ارث يا از مال خود اين نمازها انجام شود، به شخصي که شرائط نائب شدن را دارد، پولي مي دهند و آن شخص به نيابت از متوفي نمازهاي نخوانده ي او را مي خواند.
4-در مورد روزه هاي متوفي نيز اين شخص بيمار اصلا توان روزه گرفتن داشته است يا نه؟ اگر جواب منفي باشد يعني شخص شخصي بوده که به خاطر بيماري کلا نه روزه و نه قضاي آن به خاطر بيماري برايش ممکن نبوده است و به خاطر همان بيماري از دنيا رفته است اين روزه ها قضا ندارد اما کفاره اش بر عهده ي ميت باقي است که طبق نظر آيت الله سيستاني اگر ورثه بالغ باشند و عاقل و رشيد، و همه راضي اند از مال به جا مانده ي ميت پرداخت مي کنند همچنانکه اگر ميت در اين باره وصيتي داشته باشد و وصيت به يک سوم مالش نرسيده باشد بايد عمل شود. (1)
5-اگر مي توانسته روزه بيگرد و نگرفته مساله نياز به توضيحات بيشتري دارد.

(1) منهاج الصالحين کتاب الوصيه فصل في موصي به، م1389

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها