گم شدن مهردربین نماز

متن سوال: 
اگربين نماز چيزى که بر آن سجده مى‌کند گم شود،(مثلا بچه اي مهررابرداردوبرود)تکليف چيست؟

مسأله 1087 اگر در بين نماز چيزى که بر آن سجده مى‌کند گم شود و چيزى که سجده بر آن صحيح است نداشته باشد (1) چنانچه وقت وسعت دارد (2)، بايد نماز را بشکند و اگر وقت تنگ است (3)، بايد به لباسش اگر از پنبه يا کتان است سجده کند و اگر از چيز ديگرى است (4) بر همان چيز و اگر آن هم ممکن نيست بر پشت دست (5)، و اگر آن هم نمى‌شود، به چيز معدنى (6) مانند انگشتر عقيق سجده نمايد.
(1) سيستانى: مى‌تواند به ترتيبى که در مسأله [1084] گفته شد، عمل نمايد خواه وقت تنگ باشد يا آن که وسعت داشته باشد که نماز را بشکند و آن را دوباره بخواند. [پايان مسأله]
(2) فاضل: و در جاى ديگر، چيزى که سجده بر آن صحيح است وجود داشته باشد ..
زنجانى، صافى: بايد نماز را رها کند (زنجانى: و بعد از تهيه مهر دوباره نماز بخواند) و اگر وقت تنگ است بايد به ترتيبى که در مسأله [1084] گفته شد عمل نمايد. [پايان مسأله]
(3) فاضل: يا چيزى که سجده بر آن صحيح است وجود نداشته باشد ..
خوئى، تبريزى: بايد به ترتيبى که در مسأله [1084] گفته شد عمل نمايد. [پايان مسأله]
(4) گلپايگانى: بر پشت دست يا چيز معدنى مانند انگشتر عقيق سجده نمايد و احتياط لازم آن است که تا سجده بر پشت دست ممکن است به چيز معدنى سجده نکند.
(5) اراکى، نورى: بايد به لباسش اگر از پنبه يا کتان است سجده کند و اگر آن هم ممکن نيست (نورى: اگر از چيز ديگرى است) بر پشت دست ..
(6) فاضل: بنا بر احتياط به چيز معدنى ..
مکارم: مسأله هر گاه در اثناءِ نماز چيزى را که سجده بر آن صحيح است از دست بدهد مثلًا بچّه‌اى آن را بر دارد، چنانچه وقت نماز باقى است، نماز را تمام کرده و بنا بر احتياط دوباره مى‌خواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد؛ در هر دو صورت به ترتيبى که در مسأله [1084] گفته شد عمل نمايد.
توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)؛ ج‌1، ص: 589

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها