گوش دادن به موسیقی چه حکمی دارد؟

متن سوال: 
گوش دادن به موسيقي چه حکمي دارد؟

بسم الله الرّحمن الرّحيم
سلام عليکم

مضرات موسيقي
شنيدن موسيقي و آوازه‌خواني،‌ ضررهاي فراواني دارد از جمله :

?- ضعف اعصاب و اختلال حواس و بي‌ارادگي:

انواع موسيقي به ويژه آهنگهاي حساس آن، تحريکاتي در اعصاب « سمپاتيک » و « پاراسمپاتيک » بوجود مي‌آورد که در نتيجه، تعادل اين اعصاب به هم مي‌خورد و انسان دچار ضعف اعصاب مي‌گردد. ضعف اعصاب نيز، خود امراض ديگري از قبيل اختلال حواس، پريشاني، جنون، ثقل سامعه، نابينايي، سل و غيره ... بوجود مي‌آورد. به علاوه موسيقي به سبب ايجاد هيجانات روحي و مغزي، گاهي به حمله و خفقان قلبي منجر مي‌شود و باعث سکته و مرگ ناگهاني مي‌گردد.
دکتر ولف آدلر، پرفسور دانشگاه کلمبيا مي‌گويد : « بهترين و دلکش‌ترين نواهاي موسيقي، شوم‌ترين آثار را روي سلسله اعصاب انسان باقي مي‌گذارد. »
کشفيات اين دکترچنان درامريکا تاثيرکردکه هزاران نفرطرفداراوشدندوموسيقي رابرخودحرام کردندوازمجلس سناي امريکاتقاضاي کتبي کردندکه ازهرگونه کنسرت عمومي جلوگيري کند.
دکترالکسيس کارل ،زيست شناس وفيزيولوژيست معروف فرانسه مي نويسد:
((کاهش عمومي هوش ونيروي عقل ،ازتاثير الکل وسرانجام ازبي نظمي درعادت ناشي مي گرددوبدون ترديد سينماوراديودراين بحران فکري سهيمند.))
واصولاشنيدن موسيقي وکنسرت،دراصاب،يکنوع اثرتخديري ايجاد مي کند،گاهي آنچنان شديد که شنونده رامانندافرادبهت زده مي سازد،ولذت فوق العاده يي که افراد ازآن مي يرند ازهمين اثر تخديري است واضح است که اينگونه تخدير ها،زيانهاي فراوني دارد واگرشدت يابد گاهي ممکن است عقل وانديشه رااسير جذبه ي آهنگهاي تند موسيقي کندوديگرنتوانندخوب وبد راازهم تميزدهند وبي پروادست به حرکات واعمال ناشايسته بزنندودرآن حال نتوانندبه عواقب وخيم آن بيانديشند.
آمار جناياتي که نمودار اين حقيقت است،‌ بسيار است،‌ براي نمونه به دو خبر زير توجه کنيد :
1- يک مجله در سويس، مقاله‌اي تحت عنوان « جنون موسيقي » نوشت که در آن موسيقي را از جهات مختلف محکوم کرد،‌ و آنرا به شدت مورد انتقاد قرار داد.
باعث نوشتن اين مقاله اين بود که جمعيتي درحدود صد و پنجاه هزار نفر، در يکي از ميدانهاي پاريس، براي شنيدن موسيقي گرد هم آمده بودند، و پس از اجراي يک کنسرت آنان چنان به هيجان آمدند که ويترين‌ها را شکستند و مغازه‌ها را ويران کردند و عده‌اي زخمي و مجروح شدند.
2- در ايالت لتيل راک جواني پيانو ياد مي‌گرفت، نغمات موسيقي چنان در روح آن جوان هيجان ايجاد کرد که بدون دليل از جاي برخاست و با 19 ضربه چاقو، معلم خود را از پاي درآورد. ]روزنامه اطلاعات شماره 9622[
موسيقي حتي در نازندگان آن تأثيرات خطرناکي داشته است، چنانکه عده‌اي از آنان گرفتار امراض روحي و يا دچار سکته شده‌اند.
« بتهون » در سي سالگي به کلي کر و از ضعف اعصاب سرانجام ديوانه شد.
« باخ » موسيقيدان اتريشي،‌ به اختلال حواس و کوري گرفتار شد.
« موزارت » و « شوپن » دو تن از موسيقيدانان نامي،‌ دچار ضغف قوا و سل شدند.
« شوبرت »، « واکتر »، « مندلسن » و « دو کونيسي »، هر چهار نفر به اختلالات عصبي و پريشان‌فکري و کشمکش‌هاي روحي مبتلا شدند.
« شومان » و « دووراک » ضعف اعصاب شديد گرفتند و سرانجام ديوانه شدند.
« فردريک هندل » موسيقيدان آلماني، « ماريا آلنا » خواننده‌ي ايتاليايي، « موريس راول » نوازنده‌ي فرانسوي، هر سه تن، مبتلا به نابينايي شدند.
موسيقي گذشته از رکود فکري، رفته رفته انسان را در کارها سست و تنبل و بي‌اراده و لاابالي مي‌سازد، تا جايي که گاهي کارهاي ضروري از انسان فوت مي‌شود و سرمايه‌ي جواني و عمر و نيروي کار و فعاليت و ابتکار خود را به رايگان از دست مي‌دهد.
« الکسيس کارل » دانشمند معروف در کتاب « راه و رسم زندگي » چنين مي‌نويسد : راديو و سينما و ورزشهاي نامناسب روحيه‌ي فرزندان را فلج مي‌کند.
تجربه نيز ثابت کرده است اشخاصي که زياد سرگرم موسيقي هستند، اغلب افرادي بي‌اراده و مسامحه‌کار و در مقام تعقل و تفکر راکد و ضعيفند و پيشرفت چشمگيري در زندگي ندارند.
?- ضررهاي اقتصادي موسيقي :

هزينه‌هاي سنگيني که امروز خرج موسيقي و مجالس شهوتراني مي‌شود ضربه‌هاي جبران ناپذيري به اقتصاد اين مملکت مي‌زند، و نيز در اثر استقبال مردم از نوازندگان و هنرپيشگان، جوانان ما به فکر کارهاي اساسي نمي‌افتند، و نوعاً به داشتن کارهايي از قبيل هنرپيشگي اکتفا ميکنند.
شما مي‌دانيد که مخارج يک دانس، يا يک ساعت آوازه‌خواني،‌در برخي از عروسي‌ها بيش از حقوق ماهيانه يک استاد دانشگاه است! ايا اين پولها که بي هيچ لزومي خرج خواننده‌ها و هنرپيشه‌ها، وبرپاکردن مجالس موسيقي، يا صرف خريد آلات موسيقي مي‌شود، به اقتصاد ما لطمه نمي‌زند؟ حداقل هر کدام از اين مجامع ده‌ها هزار تومان خرج برمي‌دارد؛ آيا اين ولخرجي‌هاي بيهوده به آتش فقر عمومي دامن نمي‌زند؟
گذشته از فقر اجتماعي، عادت به موسيقي در بسياري از افراد، فقر فردي را هم به ارمغان مي‌آورد، زيرا يک جوان محصل يا کارگر کاسب که به موسيقي عادت کرده است، علاوه بر اينکه از پيشرفت‌هاي علمي و کسبي باز مي‌ماند، اصولاً شخصيت خود را در همين آلودگي‌ها جستجو مي‌کند، و در نتيجه گرفتار فقر و بدبختي مي‌شود
منبع:http://tazohoor.ir/forum/index.php?topic=159.0
التماس دعا
احکام موسيقي ازنظرحضرت آيت الله العظمي مکارم
1- شنيدن آواز زن توسط مرد نامحرم
شنيدن صداي آواز زن براي مرد نامحرم چه حکمي دارد ؟
حرام است.
2- حرمت گوش دادن به موسيقي هايي که مناسب مجالس لهو و فساد است
آيا اين حديث پيامبر (ص) صحيح است:
موسيقي در دل نفاق ايجاد مي کند
آيا منظور همه نوع موسيقي است.و اين حديث به طور غير مستقيم گوش کردن موسيقي را ممنوع مي کند
منظور موسيقي هايي است که مناسب مجالس لهو و فساد است و به طور غير مستقيم استفاده حرمت از آن مي شود.
3- يادگيري موسيقي سنتي و استفاده فرهنگي از آن
يادگيري موسيقي سنتي واستفاده فرهنگي از آن به دور از مجالس مهماني وغيره چه حکمي دارد؟
کليه صداها و آهنگ هايي که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غير آن حلال است و تشخيص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود. و يادگيري قسم حرام موسيقي به هر غرض و نيتي باشد حرام است ولي قسم ديگر آن اشکالي ندارد.
4- گوش دادن مرد به موسيقيهايي که توسط زنان خوانده شده است
آيا گوش دادن به موسيقيهاي که زنان مي خوانند ولي آرام هستند و مناسب مجالس فساد نيستند هم اشکال دارد؟
حرام است.
5- خواندن سرود توسط زنان به همراه مردان
خواندن سرود توسط زنان به صورت دستجمعى همراه با مردان اگر موجب مفسده نباشد چه حکمى دارد؟
اشکال دارد.
6- گوش دادن به موسيقي هايي که در خارج از کشور توليد مي شود
آيا گوش کردن به موسيقي هايي که در غرب پر مي شود (مانند خواننده ها ايراني که در خارج کشور کاست پر مي کنند ) اشکالي دارد ؟
کليه صداها و آهنگ هايي که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غير آن حلال است و تشخيص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود.
7- گوش دادن به صداي خواننده زن
به نام خدا و با عرض سلام آيا گوش کردن به ترانه خوانده شده توسط خواننده زن چنانچه آن خواننده پير باشد جايز است و همچنين آيا مصافحه کردن با آنان ايرادي دارد؟
هر دو مورد حرام است.
8- اجراي سرود توسط بانوان
اجراي سرود توسط بانوان در مراسم اعياد مذهبي چه حکمي دارد.
جايز نيست.
9- موسيقيهاي حلال و حرام
1– اگر خواننده غربي ملايم بخواند و غنا در آن ديده نشود گوش دادن به آن موسيقي چه حکمي دارد ؟
2 – هلهله کشيدن در مراسمات مذهبي از قبيل اعياد اسلامي چه حکمي دارد ؟
3- گوش دادن نوارهاي خواننده هاي غربي مرد چه حکمي دارد ؟
1 و 2 و 3- کليه صداها و آهنگ هايي که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غير آن حلال است و تشخيص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود.
10- خريد و فروش آلات موسيقي
آيا خريد و فروش آلات موسيقي مخصوصا ارگ حرام است؟
اگر در صورتي حلال مي باشد آن را براي من بفرمائيد.
آلاتي که بيشتر از آن براي موسيقي هاي حرام استفاده مي شود خريد و فروش آن حرام است.
11- گوش دادن به موسيقي زن
آيا گوش دادن به صداي زن خارجي با موسيقي ملايم اشکال دارد
گوش دادن به آواز زن جائز نيست و اگر موسيقي مناسب مجالس لهو و فساد نباشد جائز است.
12- عرف در موسيقي
عرف به چه معني است آيا با استناد به اينکه اکثرجوانها موسيقي هاي شاد گوش مي کنند(ترانه) حلال مي شود؟
عرف يعني افراد فهميده و متدين از توده هاي مردم و گوش دادن به موسيقي حرام باعث حلال شدن آن نخواهد شد.
13- يادگيري آواز سنتي
آيا يادگيري آواز سنتي حلال است؟
کليه صداها و آهنگ هايي که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام و غير آن حلال است و تشخيص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود.
14- شنيدن صداي زن در گروههاي کُر
بسمه تعالي مي خواستم بپرسم که در گروههاي کُر که صداي زن و مرد با هم مخلوط است آيا شنيدن آن حرام است؟
هر گاه صدا مناسب مجالس لهو و فساد نباشد مانعي ندارد.
15- موسيقي سنتي و غير سنتي
حکم موسيقى سنّتى و غير سنّتى چيست؟
آهنگهايى که مناسب مجالس لهو وفساد است حرام است وغير آن اشکالى ندارد.
16- موسيقي هايي که از صدا و سيما پخش مي شود
بعضى از موسيقى هاى تلويزيون همان موسيقى غربى است که تنها آوازش برداشته شده است پخش و گوش دادن به آن چه صورت دارد؟
اگر در محيط ما نيز جزء موسيقى مناسب مجالس لهو و فساد حساب شود حرام است.
17- نواختن ني
نى زدن اگر موجب فساد نباشد چه حکمى دارد؟
اگر از قبيل آهنگهايى باشد که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام است.
18- غني در مراسم عروسي و غير آن
بنابر قول بعضى از فقها غنا در مجالس عروسى استثنا شده است، نظر مبارک حضرت عالى چيست؟
فرقى ميان مجالس عروسى و غير عروسى (بنابر احتياط) نيست.
19- ابزار و وسائل موسيقي
حکم شرعى وسايل موسيقى از قبيل سه تار و سنتور و... که در مجالس لهو و لعب مانند مجالس عروسى از آنها استفاده نمى شود چيست؟
ساختن و خريد و فروش هرگونه وسيله اى که غالباً براى حرام از آن استفاده مى شود حرام است و اگر وسيله مشترک باشد جايز است.
20- گوش دادن به آواز زن نامحرم
گوش دادن به آواز زن نامحرم براى مرد در صورتى که اشعار مذهبى بخواند و موجب مفسده هم نباشد چه حکمى دارد؟
اشکال دارد.
21- دايره زدن در مراسم عروسي
دايره زدن در مجالس عروسى و غير عروسى چه حکمى دارد؟
حکم دايره زدن حکم ساير آلات موسيقى است و فرقى ميان مجالس عروسى و غير آن نمى باشد (بنابر احتياط واجب).
22- آواز خواندن زن براي زن
آواز خواندن زن براى زنان و براى شوهرش چه به صورت غنا و چه بدون غنا چه حکمى دارد؟
براى شوهرش و براى ساير زنان بدون غنا و بدون آهنگهاى مناسب لهو و فساد اشکال ندارد.
23- تلاوت قرآن با آهنگ
آيا تلاوت قرآن به صورت سرود و همراه با آهنگ جايز است؟
جايز نيست.
24- ملاک و معيار حرمت موسيقي
مدّتى است پيرامون موسيقى تحقيقاتى را آغاز نموده، لکن به مشکلى برخوردم، که تاکنون برايم حلّ نشده است. بنده به لحاظ عقلى نتوانستم خود را قانع کنم، که اسلام مطلق موسيقى را حرام کرده باشد. و اگر چنين است، بايد ملاک و معيارى داشته باشد. اين بود که به کتب فقهى و فتاواى بعضى از علماى بزرگوار مراجعه نمودم. متوجّه شدم که در مورد حرمت موسيقى، اختلاف نظر وجود دارد. از ظاهر عبارت شيخ در مکاسب به دست مى آيد، که ايشان موضوع حرمت را لهو مى داند; امّا بعضى از بزرگواران، خصوصاً امام راحل(قدس سره)طرب را معيار آن ذکر مى کنند. با توجّه به مطالب بالا، خواهشمند است بيان فرماييد: آيا حرمت موسيقى به خاطر مطرب بودن است، که بر اثر مرور زمان (مثل شطرنج) تغيير پيدا کرده و تبديل به لهو شده است؟ يا از همان ابتدا موضوع و عنوان حرمت موسيقى، لهو بوده و هست؟ در اين صورت نظر علماى بزرگوار مبنى بر مطرب بودن را چطور توجيه مى کنيد؟
بعيد نيست آنچه فقها و مراجع در اين زمينه مى گويند، غالباً به يک ريشه بازگردد، هر چند اختلافى در الفاظ آنها وجود دارد. و آن همان است که ما قبلا گفته ايم: آهنگهايى وجود دارد که در مجالس فساد نواخته مى شود، و در کنار آن غالباً هرزگى هاى ديگر وجود دارد. آهنگهايى که گاهى از آن به موسيقى مبتذل، و گاه فسادانگيز، و گاه مطرب، تعبير مى شود. اين آهنگها هر جا، و با هر محتوايى باشد، حرام است; ولى آهنگهاى ديگرى هست که چنين نيست. مانند آهنگهاى معروفى که اشعار مختلف مذهبى، مرثيه ها و موزيکهاى نظامى و ورزشى با آن نواخته مى شود، اينها حرام نيست; چرا که در تعريف قسم اوّل نمى گنجد.البتّه مصاديق مشکوکى هم وجود دارد که به درستى شناخته نمى شود، که آيا از قسم اوّل است، يا از قسم دوّم؟ و نظر به اين که در شبهات تحريميّه مصداقيّه اصل بر برائت مى باشد، در مصاديق مشکوک برائت جارى مى شود.
25- گوش دادن آواز زن براي بانوان
گفته مى شود: «گوش دادن به دو نوع از موسيقى شرعاً اشکال دارد; صداى زن، و ديگرى آهنگ مطرب; يعنى آهنگى که انسان را از حالت طبيعى خارج مى سازد.

الف) در خصوص مورد اوّل; يعنى گوش دادن مرد به آواز زن مشکلى نيست، ولى آيا گوش دادن آواز زن براى زن هم حرام است؟

ب) در مورد دوّم بايد بگويم که هيچ گونه آهنگى نمى تواند مرا از حالت طبيعى خارج سازد. گوش دادن به نوار موسيقى، چه با کلام و چه بى کلام، چه غمگين و چه غير غمگين، براى من چه حکمى دارد؟
جواب الف: چنانچه آهنگ و صدا مناسب مجالس لهو و فساد باشد، براى زنان هم جايز نيست.
جواب ب: معيار، افراد و اشخاص نيستند، بلکه کليّه آهنگهاى متناسب با مجالس لهو و فساد براى همه حرام است، خواه انسان را از حالت طبيعى بيرون ببرد يا نبرد.
26- دعوت از مطرب براي مجالس عروسي
متأسّفانه در يکى دو سال اخير، عدّه اى براى عروسى فرزندان خود از افرادى به نام «مُطرِب» که داراى ابزار و آلات موسيقى بوده، و در عروسى ها ضمن آواز خواندن به رقص و پايکوبى نيز مى پردازند، دعوت به عمل مى آورند! با توجّه به آثار منفى حضور مطربان، دعوت از چنين افرادى و پول دادن به آنها شرعاً چه حکمى دارد؟
دعوت کردن از مطرب حرام است، و پول دادن به آنها گناه ديگرى است. علاقه مندان به اسلام و شيعيان اهل بيت اطهار(عليهم السلام) بايستى از اين اعمال پرهيز کنند.
27- موسيقي حلال و حرام
با توجّه به گسترش موسيقى در جامعه، خصوصاً در بين جوانان، حکم موارد ذيل را از نظر شرعى بيان فرماييد:
الف) با توجّه به اين که اکثر آلات موسيقى کاربردهاى مشترک بين حلال و حرام دارند، حکم خريد، فروش، نگهدارى، آموزش، يادگيرى و استفاده از آنها چيست؟
ب) آيا تعريف غنا از نظر شرعى بر آوازه خوانى هاى رايج، که يک فرد متن شعر يا نثر را با آواز خوش مى خواند قابل تطبيق است؟ آيا محتواى متن هم دخالتى در حکم شرعى دارد؟
ج) مجلس حرام به چه مجلسى گفته مى شود؟ آيا هدف و انگيزه برگزار کنندگان و شرکت کنندگان در تعيين مصداق دخالت دارد؟ يا صِرف وقوع عمل حرام در مجلسى، آن را تبديل به مجلس حرام مى کند؟
د) با توجّه به حکم مسأله فوق، منظور از مناسبت آهنگ يا غنا با مجلس حرام، آيا اختصاص آن صرفاً به مجلس حرام است (يعنى اين آهنگ فقط در اين گونه مجالس نواخته مى شود) يا به صرف نواختن آهنگ در مجلس حرام، مناسبت با مجلس حرام تحقق پيدا مى کند؟
جواب الف تا د: کليّه صداها و آهنگهايى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غير آن حلال است، و تشخيص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود. منظور از مناسبت با مجلس لهو و فساد آن است که اين گونه آهنگ ها، صرف نظر از محتوا، غالباً در آن گونه مجالس نواخته مى شود و نيّت تشکيل دهندگان در آن تأثير ندارد، و منظور از آلات مشترکه آلاتى است که به طور گسترده هم در مجالس حرام و هم در مجالس حلال از آن استفاده مى شود.
28- حکم غنا در مراسم مختلف عروسي
آيا حکم جواز غنا در مجلس زفاف و عروسى، در مجلس شب عقد نيز جارى است؟
تفاوتى بين شب عقد و عروسى و ساير شبها نيست، و آهنگها و موسيقى هاى مناسب مجالس لهو و فساد، در هر حال حرام است.
29- آوازخواني و موسيقي بانوان
نظر به ابهامات و پرسشهايى که در خصوص چگونگى مواجه افکار عمومى با موسيقى و آواز زنان مطرح است، سؤالات ذيل تقديم حضور مى گردد.
1ـ اجراى آواز بانوان به صورت تک خوانى و هم آوايى چه حکمى دارد؟
2ـ پرداختن زنان به موسيقى و آواز تا چه حد مجاز مى باشد؟
3ـ آواز بانوان به چه نحوى و در چه مکانهايى مجاز مى باشد؟
4ـ آيا پخش و انتشار موسيقى و آواز بانوان مجاز است؟
جواب 1 تا آخر: کليّه آهنگها و صداهايى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غير آن جايز است، و فرقى در اين قسمت ميان مرد و زن نيست، ولى خوانندگى نوع مباح براى زنان در صورتى جايز است که مجلس مخصوص به جنس خودشان باشد. خواه دسته جمعى بخوانند، يا به تنهايى. جوانان عزيز بايد توجّه داشته باشند که سيل تهاجم فرهنگى غرب نبايد ما را مرعوب سازد، و تصوّر کنيم ما بايد خود و احکام دين خود را بر فرهنگ آنها تطبيق دهيم; زيرا فرهنگ غرب گام به گام جوانان را به سوى ابتذال کامل پيش مى برد، و آنها را از درون تهى مى سازد، و به اين ترتيب هر گونه مانع را که بر سر راه مطامع آنهاست بر مى دارد.
30- پخش موسيقي هاي حماسي از مسجد
پخش موسيقي هاي حماسي و شور آفرين بمناسبت هفته ي بسيج از بلند گوي مسجد وفضاي آن چه حکمي دارد ؟
کليّه صداها و آهنگ هايى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غير آن حلال است. و تشخيص آن با مراجعه به اهل عرف، يعنى افراد فهميده متديّن، خواهد بود.
ولي پخش مناسبتي حتي از نوع حلال در شان و منزلت مسجد نيست.
31- تجويز موسيقي براي بيماران افسرده
تجويز موسيقى براى بيمارانى که مبتلا به افسردگى هستند چه حکمى دارد؟
اگر راه درمان آنها منحصر به شنيدن موسيقى باشد، به مقدار ضرورت مانعى ندارد.
32- غنا در مراسم عروسي و غير آن
بنابر قول بعضى از فقها غنا در مجالس عروسى استثنا شده است، نظر مبارک حضرت عالى چيست؟
فرقى ميان مجالس عروسى و غير عروسى (بنابر احتياط) نيست.
33- آهنگ هاي رژه نظامي
چه نوع آلات موسيقى حرام است، آيا آهنگهايى که همراه با رژه نظامى نواخته مى شود حرام است؟
منظور آلاتى است که غالباً از آن براى حرام استفاده مى شود، امّا آهنگهاى رژه نظامى حرام نيست.
34- استفاده از موسيقي هايي که از رسانه ها ضبط مي شود
آيا استفاده از موسيقي هايي که از تلويزيون پخش مي شوند و ما از طريق دانلود يا ضبط کردن و بدون خريد، آنرا در اختيار داريم (باتوجه به اينکه صداوسيما حق پخش آنها را خريداري کرده است) جايز مي باشد؟
در صورتيکه از موسيقي هايي باشد که مناسب مجالس لهو و فساد نباشد اشکالي ندارد.
35- منظور از هم تراز بودن موسيقي با مواد مخدر
منظورتان از اين که موسيقي را بايد هم تراز مواد مخدر دانست چيست؟ آيا منظورتان اين است که موسيقي هم مانند مواد مخدر که هم کاربرد خوب دارد وهم بد، کاربرد آن مهم است يا منظورتان چيز ديگري است؟
منظور اين است که موسيقي هاي لهوي روي اعصاب اثر منفي مي گذارد و تدريجاً سبب اعتياد مي شود.
36- گوش دادن به موسيقي در حين نماز
آيا مي توان در حين نماز به موسيقي کلاسيک يا آرام گوش داد؟
خير، نمازتان را در جايي خلوت که بتوانيد حضور قلب داشته باشيد بجا آوريد.
37- مراجعه به افراد متدين براي تشخيص آهنگ هاي لهوي
در رساله بيان شده که براي تشخيص آهنگ لهو و لعب از آهنگ غير آن با خواننده ي مرد بايد به افراد متدين مراجعه کرد.حال من که يک دانشجو هستم نمي توانم مرتباً به اين افراد مراجعه کنم، چاره چيست؟
اين امر کار سختي نيست، نوع موسيقي هايي که افراد خلاف براي مجالس لهو و فساد استفاده مي کنند ميان مردم شناخته شده است و در مواردي هم که شک داشتيد اجتناب کنيد.

انشاءالله عاقبت بخيرشويد.
التماس دعا

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها