لطفا بیان کنید اگر در خواب مرده ای را ببینیم تعبیر آن چیست ؟

متن سوال: 
با سلام و خسته نباشيد.اگر کسي در خواب ببيند که مرده اي زنده است و نمرده ولي لال شده باشد و نتواند صحبت کند.آن مرده چه حالي در آن دنيا دارد و چه خواسته اي ازما دارد و تعبيرش چيست؟

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
روايات اسلامي تمام خواب‏ها را به يک چشم نگاه نمي‏کند، بلکه خواب‏ها را سه قسم مي‏داند: قسمتي از خواب‏ها عبارت از افکار عادي يا اسرار نهاني انسان است که در خواب گاهي به صورت همان انديشه‏ها ظاهر مي‏شود، اما گاهي تغيير شکل داده ،با صورت ديگري خودنمايي مي‏کند. اين قسم خواب‏ها در روانکاوي و به نظر روانشناسان ارزش علمي بسيار دارد و به وسيله آن ها مي‏توان به ضمير مخفي اشخاص پي برد، نيز ريشه ناخوشي بيماران رواني را تشخيص داد.
قسمت ديگر از خواب‏ها عبارت از افکار آشفته‏اي است که گاهي در بيداري و به خصوص در مواقع ناخوشي گريبانگير اشخاص مي‏شود و داراي ارزش رواني و علمي نيست، که در روايات به اضغاث احلام خواب‏هاي آشفته و يا شيطاني تعبير شده است.
قسم سوم خواب هايي است که جنبه الهامي دارد و گاهي به وسيله آن ها حقايقي که از هر جهت مجهول است، واضح و آشکار مي‏گردد.
رسول اکرم(ص) مي‏فرمود: خواب‏ها بر سه دسته ‏اند: بعضي بشارت الهي، دسته‏اي ترساندن از حوادث و رخدادهاي بد، دسته سوم خواب‏هاي پريشان ناشي از افکار پريشان است .(1)
در تعبير خواب دو نکته لازم است:
1 - عواطف مذهبي و فرهنگ عمومي اقوام و ملل جهان با يکديگر متفاوت است. از اين رو معبر خواب زماني قادر است رؤيا را به درستي تعبير کند که از عواطف مذهبي و فرهنگ ملي خوابديده آگاه باشد.
2 - اغلب اوقات درک وجداني يا ادب و اخلاق عمومي اجازه نمي‏دهد که محتويات ضمير و باطن به صورت واقعي در خواب ظهور کند، از اين رو به صورت‏هاي مختلف و رمزگونه ظاهر مي‏شود. تعبير کننده خواب بايد به قدري با هوش باشد که از صورت ظاهري خواب، واقع آن را درک کند و خوب بتواند خواب را تعبير کند. از اين رو خواب را هر کسي نمي‏تواند تعبير کند. رسول اکرم (ص) فرمود: لا تقصّها الا علي واد أو ذي رأي؛ خوابت را يا براي دوست صميمي خود نقل کن يا براي کسي که علم تعبير خواب مي‏داند .(2) هم چنين از روايات استفاده مي‏شود هر وقت کسي بخواهد تعبير خواب کند، بهتر است براي آن تعبير خوبي کند که مي‏تواند تأثير خوبي در روح و روان خوابديده برجاي گذارد و او را از نگراني و اضطراب خارج سازد.
در هر حال معيار مشخص و معيني در تعبير خواب وجود ندارد که بتوان براساس آن قضاوت نمود يا حتي به طور کامل قابل يادگيري باشد.
پي‏نوشت‏ها:
1. گفتار فلسفي، کودک از نظر وراثت، ج1، ص375، به نقل از بحارالانوار، ج58، ص 180.
2. همان، ص 385، به نقل از بحارالانوار، ج 58، ص 175.

موفق و پيروز باشيد.

پربازدیدترین ها