قرآن مجيد وجود جن را تصديق کرده است و ويژگي هاي زير را براي او برمي شمارد: 1.جن موجودي است که از آتش آفريده شده، بر خلاف انسان که از خاک آفريده شده است. [1] 2. داراي علم ، ادراک، تشخيص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است. [2] 3. داراي تکليف و مسئوليت است. [3] 4. گروهي از آن ها مؤمن و صالح و گروهي کافرند. [4] 5. داراي حشر و نشر و معادند. [5] 6. قدرت نفوذ در آسمانها و خبرگيري و استراق سمع داشتند و بعداً منع شدند. [6] 7. با بعضي از انسانها ارتباط برقرار مي کردند و با آگاهي محدودي که نسبت به بعضي از اسرار نهايي داشتند، به اغواي انسانها مي پرداختند. [7] 8. ميان آنها افرادي يافت مي شوند که از قدرت زيادي برخوردارند، همان گونه که ميان انسان ها چنين است. [8] 9. قدرت بر انجام بعضي از کارهاي مورد نياز انسان را دارند. [9] 10. خلقت آنها روي زمين قبل از خلقت انسان ها بوده است. [10] 11. در داستان حضرت سليمان عليه السلام وقتى عفريتى از جن مدعى مىشود که مي تواند تخت بلقيس را به نزد سليمان آورد پيش از آن که از مجلسش برخيزد، [11] حضرت سليمان آن جن را تکذيب نمىکند؛ اگر چه در قرآن نيامده است که آن جن تخت را آورد. [12] از مجموع اين آيات استفاده مي شود که جن يک موجود خيالي نيست و يک موجود واقعي مادي است که ارتباط با او امکان پذير است و عده اي هم با او ارتباط برقرار کرده اند. اگرچه از روزگاران قديم بين انسان و جن، شيوه هاي مختلفي از روابط تصور مي شده است، اما ما تنها شيوه هايي را که در روايات معتبر آمده است مي توانيم بپذيريم. در اين جا به بعضي از گونه هاي اين روابط که در قرآن و روايات و سخنان دانشمندان ذکر شده، اشاره مي کنيم: ألف: پناه بردن به جن؛ در قرآن مجيد آمده: و همانا مرداني از انس به مرداني از جن پناه مي بردند، پس به سختي هاي ايشان مي افزودند . [13] رسم عرب چنين بود که هرگاه به بيابان هولناکي مي رسيدند، به جن آن وادي پناه مي بردند. اسلام اين کار را نهي کرده و پناه بردن به آفريننده ي جن و انس را امر فرموده است. [14] ب: تسخير جن؛ تسخير جنيان و به خدمت گرفتن آن ها، گرچه ممکن است اما ميان فقها در باره ي اين که آيا چنين کاري جايز است يا نه؟، بحث است. قدر مسلم آن است که اين کار نبايد از راهي که شرعا حرام است صورت گيرد يا باعث آزار و اذيت آن ها شود و نيز نبايد به کارگرفتن آنها براي کارهاي نامشروع و حرام باشد زيرا انجام کار نامشروع، حرام است چه با واسطه باشد يا بي واسطه. [15] از آيت الله العظمي خامنه اي؛ در باره ي حکم مراجعه به افرادي که از طريق تسخير ارواح و جن اقدام به معالجه مىکنند، با توجه به اين که يقين وجود دارد که آن ها فقط کار خير انجام مىدهند، سؤال شد، ايشان جواب فرمودند: اين کار فى نفسه اشکال ندارد، مشروط بر اين که از راه هايى که شرعاً حلال هستند، اقدام شود. [16] براي توضيح بيشتر رجوع کنيد ، به: کتاب جن و شيطان، تحقيق قرآني، روايي و عقلي، تأليف علي رضا، رجالي تهراني. [1] الرحمن ، 15. [2] آيات مختلف سوره جن. [3] آيات سوره جن و الرحمن. [4] آيات سوره جن و الرحمن. [5] همان، 15. [6] همان، 9. [7] همان، 6. [8] نمل ، 39. [9] سباء ، 12 - 13. [10] حجر ، 27. [11] نمل، 40 - 30. [12] جوادى آملي، عبدالله، تفسير موضوعى، ج1، ص 119. [13] جن، 6. [14] نک: بحارالأنوار ، ج 92 ، ص 148 ، [المحاسن] قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا تَغَوَّلَتِ الْغِيلَانُ فَأَذِّنُوا بِأَذَانِ الصَّلَاةِ. [15] نک: منهاج الصالحين (للخوئي)، ج2، ص 8. [16] توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج2، ص 980 ، س 1232 .
نظر خودتان را ارسال کنید