دلیل این همه گریه چیست؟ چه فائده ای دارد؟

متن سوال: 
هر چقدر فکر کردم که ببینم کجای این عاشورا گریه داره چیزی پیدا نکردم. شما میدونی دلیل گریه مردم تو عاشورا چیه؟

یکی از موضوعاتی که در روایات اهل بیت(ع) بدان سفارش شده و اجر و ثواب زیادی برای ان ذکر شده است،موضوع عزاداری و اشک ریختن برای امام حسین(ع) است، برخي از روايات در خصوص گريه بر امام حسين(ع) عبارت است از:
1. امام معصوم(ع) فرمود: «هر چشمي در روز قيامت به جهت سختي‏ها، گريان است؛ مگر چشمي كه بر امام حسين(ع) گريسته باشد، اين چشم خندان و بشاش است».{الخصائص الحسينيه، ص 140}.
2. امام رضا(ع) مي‏فرمايد: «گريه بر امام حسين(ع) گناهان بزرگ را محو مي‏كند».{مسند امام رضا(ع)، ج 2، ص 27 }.
3. امام صادق(ع) مي‏فرمايد: «كسي كه به ياد امام حسين(ع) به مقدار بال مگسي، اشك از چشمانش جاري شود؛ ثوابش بر خداوند است و خداوند به كمتر از بهشت براي او راضي نمي‏شود».{بحارالانوار، ج 44، ص 291}.
4. از امام معصوم(ع) نقل شده است: «هر كه بگريد يا بگرياند يا حالت اندوه و گريه داشته باشد، بر مصيبت امام حسين(ع)، بهشت براي او واجب مي‏شود».{الخصائص الحسينيه، ص 142}.
5. امام رضا(ع) مي‏فرمايد: «... پسر شبيب! اگر مي‏خواهي براي چيزي گريه كني، پس براي حسين بن علي(ع) گريه كن كه او را ذبح كردند؛ چنان كه گوسفند را ذبح مي‏كنند ... پسر شبيب! اگر براي حسين چنان گريه كني كه اشك‏هايت بر گونه‏هايت جاري شود، خداوند همه گناهان كوچك و بزرگ تو را مي‏آمرزد، اندك باشد يا بسيار ...».{بحارالانوار، ج 44، ص 285}.
در مورد حكمت گريه بر امام حسين(ع) مطالبي بيان شده كه به نظر مي‏رسد به تنهايي صحيح نباشد؛ از جمله:
الف. گريه ذاتاً خوب و سبب پالايش روح است؛ كه اين پالايش روحي در مجالس عزاداري امام حسين(ع) بيشترين ثمربخشي را دارد.
ب. گريه بر امام حسين(ع) به عنوان تشكّر و سپاس از او است؛ ولي اين مطلب صحيح نيست؛ زيرا اگر ما موظف به تشكر از امام حسين(ع) بوديم، راه ديگري براي تشكر وجود نداشت كه با آه و اندوه و حزن اين سپاس را عيني سازيم و اصلاً آيا آن حضرت نيازمند به تشكّر است؟!
ج. امام حسين(ع) از گريه ما بهره‏مند مي‏گردد؛ از آنجا كه با گريه به رشد معنوي مي‏رسيم و واسطه اين فيض ياد امام حسين(ع) است در نتيجه به مقامات آن حضرت نيز اضافه مي‏شود.
د. برخورداري از ثواب و شفاعت؛
اين فوائد هر چند براساس بعضي تحليل‏ها و روايات در حد خود صحيح است؛ ولي آيا نمي‏توان حكمت مهم‏تر، با ارزش‏تر و فراتر از معاملات اين چنيني، در وراي گريه در نظر گرفت تا مجبور شويم حكمت گريه بر امام حسين(ع) را در يك شفاعت و ثواب و يا تشكر، منحصر و محدود سازيم؟!
با توجه به آنچه كه در حقيقت گريه رشد روحاني و تقوا و نيز فلسفه عزاداري امام حسين(ع) مطرح است؛ مي‏توان گفت حكمت گريه بر اباعبدالله(ع) دو امر مهم و اساسي است كه هر يك به نوبه خود اثر وضعي خاصي بر جاي مي‏گذارند:
يكم. بُعد اخلاقي؛ چنان كه روشن است، گريۀ ارزشي در فرهنگ شيعي اولاً، گريه ‏اي است كه موجب تعالي و رشد روح است و ثانياً سرچشمه آن معرفت است. گريه بر امام حسين(ع)، يا به جهت ياد كردن غم و اندوه از دست دادن عاشق حقيقي خداوند متعال است كه تجلي‏گاه اوصاف الهي بود و مؤمنان، بوي گل را از گلاب او استشمام مي‏كردند.
چون كه گل رفت و گلستان شد خراب‏ بوي گل را از كه بوييم، از گلاب‏
و يا به دليل عقب‏ماندگي روحي و نداشته‏ هاي خود، در مقابل مناقب و فضايل آن بزرگوار و ياران باوفايش است. در واقع گريه بر اين است كه حبيب‏بن مظاهر كه بود و چه داشت و من كيم و چه در كف دارم؟ اشك ريختن بر علي‏اكبر، ناله بر خود است كه آن جوان رشيد چه فضايلي را دارا بود و من تا چه اندازه آن خصلت‏ها را دارم؟ و ...
اگر گريه ما از اين منشأ دور است، بايد بكوشيم اشك و آه خود را به اين سمت سوق دهيم تا بر اثر آن، روحمان تعالي يابد. در حقيقت اين گريه، نشان دادن دردي است كه انسان را به حركت و جوشش وامي‏دارد تا خود را به آن درجه از كمالات برساند و اين چنين اشكي انسان‏ساز است.
دوم. بعد اجتماعي؛ اگر گريه بر اباعبدالله(ع)، از سر معرفت باشد و منشأ آن نيز بعد اخلاقي اين حركت باشد؛ قطعاً اين حزن و اندوه، پس از آن كه موجب تحوّل دروني انسان گرديد، زمينه را براي تحولات اجتماعي فراهم مي‏سازد. وقتي گريه بر امام حسين(ع)، گريه‏اي در جهت تعالي روح شد و موجب گرديد كه آدمي در فضايل اخلاقي و فردي خود، تأمل و تجديدنظر كند؛ قطعاً اين تحوّل دروني، زمينه را براي ساختن اجتماعي در راستاي اهداف متعالي اسلام فراهم خواهد ساخت.

پربازدیدترین ها