آیا یوگا ورزش خوبی است؟

متن سوال: 
آیا یوگا ورزش خوبی است؟ و از نظر دینی اشکالی ندارد انجامش دهیم؟

#یوگا
#معنویت‌های_نوظهور1

1-نکته اول و مهم این است که بدانیم یوگا در حقیقت یک ورزش نیست.
معمولاً یوگا را یک ورزش ذهنی و بدنی برای لاغری، تقویت حافظه، آرامش ذهنی و…. توصیف می‌کنند. اما این درواقع ویترینی است که مروّجان یوگا تهیه کرده‌اند تا آن‌چه را سرّی است، پشت آن پنهان کنند. در مناطق مختلف یوگا به‌عنوان یک مرام سری معرفی شده که سینه به‌سینه منتقل می شده است.
یوگا بخشی از آیین هندو است و لذا نمی توانیم آن را از هندوئیسم جدا کنیم. یک یوگی تلاش می‌کند به خدایان بپیوندد و مقصود و منظور اصلی از آن، به وحدت رسیدن با خدایان است. هدف اصلی رسیدن به خدا یا به تعبیر بهتر خدا شدن است. اصولاً رسیدن در فلسفه‌های هندی به معنای تقریب در مکتب اسلام نیست، بلکه در آنجا از طریق تقویت یک سری نیروها، قرار است انسان، خدا شود.

2-برای اطلاع بیشتر از جزئیات یوگا متن زیر را مطالعه کنید:
زنان زیبا نماد یوگای مدرن
از اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ جریان دیگری در یوگا توسط فردی به نام کریشنام آچاریا در شهر میسور هند ایجاد می‌شود. وی شروع به آموزش یوگا در سالنی می‌کند که پیش‌تر در آنجا ژیمناستیک آموزش داده می‌شد. در آنجا ابزارهای خاص این رشتۀ ورزشی را دیده و با ژیمناشستیک آشنا می‌شود. تا پیش از این یوگا بخشی به نام آسانا داشت که وضعیت‌های بدنی محدودی را دربرمی‌گرفت، اما کریشنام آچاریا ترکیبی از حرکات ژیمناستیک را نیز وارد یوگا می‌کند و آسانای جدید را پدید می‌آورد، بدین‌ترتیب وضعیت‌های تقریباً ثابت و بی‌تحرک یوگا، به حالات پویا تغییر می‌کند. کریشنام آچاریا سه شاگرد داشت که چهرۀ فعلی یوگا را ساخته‌اند. یکی از آن‌ها فردی به نام آینگار است که ۲۰۰ حرکت را به آساناها افزود. پاتالی جویس یکی از دیگر از شاگران او بود که وی نیز کوشید حتی بیش از این بر تعداد آساناها بفزاید. سومین شاگرد کریشنام آچاریا زنی غربی به نام یوژنی پترسون است که از اویل قرن ۲۰ وارد هند می‌شود. وی بعد از مدتی رابطۀ خود را با همسر و خویشاوندانش قطع کرده و نام خود را نیز به ایندرا دوی تغییر می‌دهد. وی پس از آموختن یوگا به آمریکا بازگشته و به منطقۀ هالیوود می‌رود. در آنجا با فردی به نام الیزابت آردن آشنا می‌شود که در حوزۀ زیبایی و تناسب اندام فعالیت می‌کند و بسیاری از هنرمندان مشهور آن دوران شاگردان وی هستند. پس از آشنایی و دوستی این دو، آردن یوگا را به‌عنوان مکملی برای تناسب اندام و زیبایی مطرح کرده و آن را وارد برنامۀ خود می‌کند. در واقع این تغییر بسیار عجیبی است، چون یوگا که تا پیش از این نماد آن مردان چروکیده و نحیف و عریان بودند، حال زنان خوش‌اندام و سفید را به نماد خود تبدیل می‌کند.

این چهرۀ مدرن یوگا امروزه در ایران فعال است.
پدران و مادران باید دقت کنند و با این چنین پدیده‌هایی بادقت برخورد نمایند. یوگا فقط یک ورزش نیست یوگا یک نوع اعتقاد جدید است که ورزش یک نماد ظاهری برای آن است.
اطلاع بیشتر در این زمینه را در کارگاه‌های آسیب‌شناسی معنویت‌های نوظهور با عنوان «نقد بررسی یوگا» ببینید.

کانال ما را به والدین و جوانان معرفی کنید
#پرسش_و_زندگی

پربازدیدترین ها