کاشت ناخن و حکم وضو و غسل یا تیمم

متن سوال: 
در سایت حضرت آقا دو استفتا آمده است که با هم تعارض دارند: استفتا اول:608 - برخی افراد برای زیبایی یا ترمیم پزشکی اقدام به کاشتن ناخن می‌کنند. غسل و وضو در این صورت چه حکمی دارد؟ پاسخ:در معمول موارد که امکان برداشتن آن وجود دارد، وضو و غسل صحیح نیست. در غیر این صورت هم باید به وظیفه جبیره عمل نماید. استفتا دوم:152- بعضی از خانم‌ها به اصطلاح خودشان از ناخن‌های کاشتنی استفاده می‌کنند که تا ماهها غیر قابل برداشت می‌باشد، وضوی آنان چه حکمی دارد؟ پاسخ:استفادهاز چنین ناخن هایی جایز نیست و در فرض استفاده باید تیمم نمایند. این دو استفتا در سایت آقاست که جواب دوم طبق مبنای ایشان صحیح است اما استفتا اول هم در تعارض با جواب استفتا دوم است و هم با نظری که از ایشان دیده ایم سازگاری ندارد لطفا توضیح دهید.

وقتی در اعضای وضو یا غسل مانعی چسبیده که برداشتنش ممکن نیست باید تیمم شود مگر این که مانع در اعضای تیمم باشد که در این حال باید به وظیفه جبیره عمل نمود. لذا جواب استفتاء اول صحیح است و پاسخ استفتاء که بر اساس متن رساله تنظیم شده بود اصلاح گردید.

 

منبع: 
استفتاء از دفتر آیةالله شبیری زنجانی(حفظه الله)،سوال شماره 28872 - تاريخ پرسش 1395/1/24 17:26:14 پاسخ کارشناسان - تاريخ پاسخگوئي 1395/1/27 04:41:58

نظر خودتان را ارسال کنید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
11 + 6 =

پربازدیدترین ها