سلام بهائيت انشعابي از بابيگري است و بابيت انشعابي از شيخيگري است. در اوائل قرن نوزدهم شيخ احمد احسائي و سيد کاظم رشتي، (شخصيت و انديشههاي کاشف الغطاء کتاب (الايات البينات) مؤلف آيت الله العظمي کاشفالغطاء به کوشش دکتر احمد بهشتي، کانون نشر انديشه اسلامي) مدعي رابطه مستقيم با امام زمان(عج) شدند و خود را واسطه ميان مردم مسلمان و آن حضرت معرفي کردند از همينجا راه و رسم شيخي پديد آمد و جمعي از افراد ساده لوح و گروهي از فرصت طلبها به آن گرايش پيدا کردند. شيخ ملاحسين بشرويه، پس از سيد کاظم رشتي، رهبري فرقه را به عهده ميگيرد و در سفري به شيراز با سيد علي محمد شيرازي(محمد باب) ملاقات نموده و مريد و سرسپرده او ميشود. محمد باب بعد از ادعاي بابيت امام زمان(عج)، ادعا ميکند که خود امام زمان است و کار را تا ادعاي نبوت پيش ميبرد و بعد از محاکمه و زندان در تبريز اعدام ميشود. بعد از اعدام سيد باب عدهاي ازفريب خوردگان و به تشويق و تحريک فرصت طلبان و توطئه استعمار، عدهاي به ميرزا يحيي نوري (صبح ازل) و عدهاي ديگر به ميرزا حسينعلي نوري (بهاءالله) گرويدند، بهاء خود را پيامبر ناميد و از همينجا فرقه بهايي پديد آمد. ميرزا حسينعلي نوري و ميرزا يحيي نوري دو فرزند ميرزا عباس بودند که در شهر نور مازندران زندگي ميکرد. بهاء همراه با برادرش در تهران پرورش يافت و مقدمات علوم را آموخت. بهاء و برادرش در ابتدا متمايل به تصوف شدند و به مسلک درويشها درآمدند. سپس به باب گراييدند. اين دو برادر ضمن ملاقات با علي محمد باب، تصميم گرفتند که از طريق تلاش در راه بابيت به آبو نان و مقامي برسند، لذا بهاء و صبح ازل در تهران کار تبليغات بابيت را آغاز ميکنند آنگاه به مازندران و جاهاي ديگر رفتند و همهجا گرد و غبار و فتنه را بر ميانگيختند و باب هم به هنگام مرگ وصيت نامهاي نوشت و صبح ازل را جانشين خود کرد و بهاء را به محافظت او گماشت. عقايد بهاييت: به چند مورد از عقايد آنها اشاره ميشود. ?- اين فرقه ميگويد، سيد علي محمد باب امام زمان است که ظهور کرده و با ظهور او اسلام پايان گرفته و اينک دين جديد ظهورکرده و مردم بايد همگي بهايي شوند، (شخصيت و انديشههاي کاشف الغطاء کتاب (الايات البينات) به کوشش دکتر احمد بهشتي، ص ???، کانون نشر انديشه اسلامي) ?- پنهان کردن دينشان را ضروري ميدانند به اصطلاح قائل به تقيه هستند. ?- روزه نوزده روز است قبل از عيد شروع و به عيد نوروز ختم ميشود. ?- نماز جماعت باطل است مگر در نماز ميت. ?- قبله آنها مرقد بهاءالله است در عکا. ?- حج براي مردان واجب است و بر زنان واجب نيست، آن هم (حج) در خانهاي است که بهاء در آن اقامت داشته، يا درخانهاي که سيد علي محمد باب در شيراز در آن سکني داشته است به جا آورده ميشود. ?- چند تا اعياد دارند: الف- عيد ولادت باب، اول محرم. ب- عيد ولايت بهاء، دوم محرم. ج- عيد اعلان دعوت باب، پنجم جمادي. د- عيد نوروز.[?] ?- نماز پنج تکبير دارد و در دو وقت خوانده ميشود يکي هنگام تولد و يکي هم هنگام مرگ. و مطهرات پنج تا است: آب، هوا، آتش، خاک، بيان. همه چيز نجس است مگر آنچه آيه (الله اطهر) بر آن خوانده شود و عبادتگاهها طبق وصيت بهاء بايد از نه کناره و يک گنبد تشکيل بشود و اين عبادتگاهها در فرانکفورت در آلمان و سيدني در استراليا و کامپالا در اوگاندا، ليميت در شيکاگو و پاناماسيتي در پاناما و دهلي نو در هندوستان است.[?] فرقههاي بابيه و بهائيه: بعد از اعدام سيد علي محمد باب بابيت به سه فرقه تقسيم شد و بعد از مرگ بهاءالله نزاعي که بين دو برادر عباس افندي و محمد علي به وجود آمد دو فرقه ديگر اضافه شد، مجموعا پنج فرقه شدند. ?- ازليه (به رهبري ميرزا يحيي نوري، صبح ازل) ?- بهائيه (به رهبري ميرزا حسين علي، بهاءالله) ?- بابيه خالص (فقط رهبري سيد علي محمد را قبول دارند) ?- بابيه بهائيه عباسيه (رهبري عبدالبهاء عباس افندي) ?- ناقضون (اتباع ميرزا محمد علي برادر عبدالبهاء).[?] براي آگاهي بيشتر ر.ک: ?- شخصيت و انديشههاي کاشف الغطاء (الايات البينات) آيت الله العظمي جعفر کاشف الغطاء، دکتر احمد بهشتي، نشر انديشههاي اسلامي. ?- بهائيت چگونه پديد آمد، نورالدين چهاردهي، انتشارات فتحي. ?- ارمغان استعمار، محمد محمدي اشتهاردي، انتشارات نسل جوان. منابع: [?]. المدخل الي دراسة الاديان والمذاهب، العميد عبدالرزاق محمد اسود، ج ?، صص ??? - ???، انتشارات الدار العربية للموسوعات. [?]. شخصيت و انديشه هاي کاشف الغطاء، ص ??? و ???، دکتر احمد بهشتي. [?]. المدخل الي دراسة الاديان والمذاهب، ج ?، ص ???، العميد عبدالرزاق محمد اسود. موفق باشيد.
نظر خودتان را ارسال کنید