سلام وقت شما بخير
به عنوان مقدمه بايد گفت که رابطه مستقيمي ميان ظاهر انسان و باطن او و همچنين اثرگذاري ظاهر روي باطن و اثرگذاري باطن روي ظاهر، وجود دارد و اينگونه نيست که ظاهر افراد از باطن آنها بيگانه باشد و باطن آنها از ظاهرشان.
در روايتي حضرت علي(عليه السلام) مي فرمايد:
«لِکُلِّ ظَاهِرٍ بَاطِنٌ عَلَي مِثَالِهِ فَمَنْ طَابَ ظَاهِرُهُ طَابَ بَاطِنُهُ وَ مَا خَبُثَ ظَاهِرُهُ خَبُثَ بَاطِنُه»؛
«براي هر ظاهري باطني همانند ظاهر هست. پس هر که ظاهرش پاک باشد باطنش نيز پاک است و هر چه ظاهرش پليد است، باطنش نيز پليد است1
در اين روايت به رابطه مستقيم ظاهر و باطن اشاره شده است. و در روايت ديگر امام علي(عليه السلام) مي فرمايد:
«مَنْ حَسُنَتْ سَرِيرَتُهُ حَسُنَتْ عَلَانِيَتُه2
«هر کس درونش نيکو باشد، ظاهرش نيز نيکو مي گردد3
اين همان ضربالمثل: «از کوزه همان برون تراود که در اوست.»
بنابراين نوع آرايشي که زنان بر چهره دارند، با احوال دروني و تمايلات رواني آنان ارتباط مستقيم دارد و نه تنها آرايش چهره، بلکه نوع پوشش و شکل و اندازه لباسي که براي خود انتخاب مي کنند، از متانت يا عدم تعادل دروني او خبر مي دهد.4
با توجه به مقدمه گفته شده اينک به چند نشانه قلب پاک اشاره ميشود:
1. قلب پاک در پرتو اطاعت از خدا
قلب پاک و به تعبير قرآن کريم «قلب سليم»[5 رفتار و کردار و گفتار انسان را نوراني ساخته و خروجي آن عمل صالح، انجام واجبات و ترک محرمات است.
نمي شود کسي مدعي قلبي پاک باشد، اما رفتارش مبتني بر گناه، معصيت، وسوسه هاي شيطاني و هوس هاي آلوده باشد.
انسان ها بايد در قاموس انديشه خود اين نکته اساسي را بنگاردند که درون پاک، بيروني پاک مي پروراند همانگونه که خداوند متعال مي فرمايد:
«وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلاَّ نَکِد»6
«سرزمين پاکيزه و شيرين)، گياهش به فرمان پروردگار مي رويد؛ امّا سرزمين هاي بد طينت(و شوره زار)، جز گياه ناچيز و بي ارزش، از آن نمي رويد»
بنابراين مي توان گفت رابطه بين قلب پاک و حجاب از نوع رابطه ريشه و ميوه است.
آنان که به بهانه صاف وپاک بودن دل، ضروريات اسلامي را ترک مي کنند در واقع مي خواهند از انجام تکليف فرار نموده خود را بازي داده وتو جيه براي خودشان داشته باشد چراکه حجاب، دستوري قرآني و واجبي شرعي است و بر تمام زنان مسلمان واجب گرديده است.7
2. «ايمان و عمل صالح» معيار قلب پاک
خداوند متعال دو معيار ايمان و عمل صالح را براي ارزيابي اعمال قرار داده و فرموده:
«إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي خُسْر. إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ…8
«که انسان ها همه در زيانند؛ مگر کساني که ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند»
با توجه به اين آيات و ديگر آيات قرآن کريم، اگر قرار بود قلب پاک به عنوان تنها مبناي ارزيابي اعمال کافي باشد، ديگر تأکيد بر عمل صالح در قرآن و دستورات ديني معنا نداشت. وانگهي، اگر ملاک ايمان و تقوي صرفا داشتن قلب پاک بود؛ پس اين همه امر و نهي، واجب و مستحب و آداب و احکام، که در قرآن کريم آمده، براي چه بود!
دستورهايي که در قرآن کريم و روايات اهل بيت(عليهم السلام) در رابطه با انجام واجبات از قبيل: نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف، نهي از منکر و… و پرهيز ار محرماتي همچون: غيبت، تهمت، دروغ، دزدي، نگاه نامشروع، زنا و… آمده، چه فلسفه اي مي تواند داشته باشد؟!
اگر مهم فقط قلب پاک است، دستور خداوند به زنان پيغمبر(ص) و زنان مؤمنه مبني بر رعايت حجاب و عفت چگونه توجيه مي شود؟
3. قلب پاک مردها!!
فراموش نکنيم که پوشش زن به هر شکل که باشد داراي پيام است. چرا که پوشش هر کسي زبان ارتباط وي با ديگران است بنابراين چگونه مي توان با ظاهري فريبنده از مردها بخواهيد که به ظاهر شما توجه نکنند.
بنابراين اگر فرض کنيم زنان بي حجاب، پاکدامن باشند و به اصطلاح، قلب و دلشان پاک باشد، آيا مردان نيز خواهند توانست هنگام ديدن آنها با آن وضع، قلب و دل خويش را پاک نگه دارند؟ آيا تحريک نخواهند شد، هوسبازي نمي کنند و مزاحم آنان نخواهند شد؟ نه تنها تجربه که تحقيقات علمي و روانشناسي نيز خلاف اين مطلب را ثابت کرده است.9
4. حجاب نشانه قلب پاک!
برخلاف تصور برخي که گمان ميکنند با بدحجابي ميتوان قلب پاک داشت، خداوند متعال حجاب را به عنوان عامل و نشانه قلب پاک معرفي نموده است:
«وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ»10
«و هنگامي که چيزي از وسايل زندگي را(بعنوان عاريت) از آنان [ همسران پيامبر] مي خواهيد از پشت پرده بخواهيد؛ اين کار براي پاکي دلهاي شما و آنها بهتر است!»
پي نوشت ها
1.همان، ص 254.
2. تربيت فرزند وغيرت انساني و الهي اصلاح ظاهر، اولين محور تربيت، آيت الله شيخ مجتبي تهراني، شماره 19781، ?? آبان 13??، صفحه معارف.
3. هدايتخواه، ستار، زيور عفاف، مشهد، معاونت پژوهشي اداره کل آموزش و پرورش خراسان، 1375ش، دوم، ص 16.
4. شعراء (26)، آيه 89.
6. اعراف (7)، آيه 58.
7.بخش فرهنگي دفتر آيت الله فاضل لنکراني، پرسمان حجابشناسي، قم، انتشارات اميرالعلم، بي تا، اول، ص 15؛ صفي ياري، مسعود، راز حجاب، قم، نور السجاد، 1389 ش، دوم، ص 98.
8.عصر (103)، آيات 2و 3.
9.دهقاني، اکرم السادات، چادر و مقنعه از ديدگاه قرآن و حديث، مرکز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما، 1384ش، اول، ص 121.
10 احزاب (33)، آيه 53.
نظر خودتان را ارسال کنید