باسلام خدمت شما پرسشگر محترم عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنْهَاکُمْ عَنِ الزَّفْنِ ؛. حضرت صادق –ع- در روايتي از پيامبر –ص – نقل مي کند که آن حضرت فرمود : من شما را از رقص نهي مي کنم . (الکافي 6 432 باب الغناء ..... ص : 431) فقها در مورد رقص , ديدگاه هاي مختلفي دارند. برخي به جواز آن براي هم جنس و نيز زن براي شوهر, نظر داده اند و برخي ديگر نيز تنها رقص زن براي شوهر را مجاز دانسته اند. دلايل فقهي اين دو ديدگاه , در کتاب هاي مربوطه , موجود است . مستند کساني که رقص را حرام دانسته اند, احاديثي است که در آن از برخي امور از جمله »رقص « نهي شده است . پيرامون دليل عقلي و به تعبير دقيق تر دليل عقلايي يا فلسفه تحريم آن نيز گفتني است که فلسفه بعضي از احکام را بايد در غايات و نتايجي که يک کار به دنبال دارد, جست و جو کرد. از ديدگاه اسلام , چون انسان موجودي با کرامت و داراي ارزش فوق العاده است , بايستي تمام همت خود را مصروف کمال خواهي کند و براي اين منظور, زمينه ها را فراهم ساخته و از آنچه که او را از اين هدف باز مي دارد, پرهيز کند. از جمله موانع جدي انسان در اين راه , اشتغال به لهو و لعب و غفلتي است که از اين طريق عايد انسان مي گردد. به همين منظور در شريعت الهي , تمهيداتي براي جلوگيري از فرو رفتن فرد و جامعه , در منجلاب هوس ها و غفلت ها, پيش بيني شده است که از جمله آنها, تحريم مسکرات , قمار و رقص مي باشد (رقص براي غيرهمسر). البته ممکن است پرسيده شود که آيا چند دقيقه رقص , موجب غفلت مي گردد؟ بلي ممکن است يک حادثه چندان آثار مشهودي نداشته باشد; ولي اگر چنين عادت هايي در جامعه فراگير شود, جامعه به همان دامي خواهد افتاد که اکنون بسياري از جوامع بدان دچار شده اند; يعني , فرو رفتن در غفلت ها و شهوت ها و بازماندن از مسير کمال . بنابراين به منظور پيشگيري از فساد در جامعه رقص تحريم شده است , به علاوه رواياتي داريم که رسول خدا(ص ) مي فرمايند: انهاکم عن الزفن ، يعني من شما را از رقص نهي مي کنم (الکافي 6 432 باب الغناء ..... ص : 431) . باز هم تأکيد مي کنيم که اگر نگرش وحي را به انسان و جهان ناديده بگيريم , نه تنها تحريم رقص ; بلکه فلسفه تحريم بسياري از محرمات ديگر نيز, قابل درک نخواهد بود. رقص زن براي زنان نيز ممکن است باعث برخي از تحريکات شهواني شود; ليکن کيفيت تائثير آن بسيار محدودتر مي باشد و ممکن است بر افراد خاصي اثر بگذارد, ليکن اين که رقص زن براي زن اساسا حرام است يا نه ؟ در فتاواي مجتهدين اتفاق نظر نيست و برخي آن را جايز مي دانند. نکته ديگري که توجه بدان شايسته است , اين مي باشد که فرضا رقص حرام باشد لزوما به خاطر آن نيست که موجب گناه ديگري شود; بلکه ممکن است از اين جهت باشد که خود نوعي لهو و موجب دوري از ياد خداست . موفق و پيروز باشيد.
نظر خودتان را ارسال کنید