سلام وقت شما بخيرقبل از هرچيزدانستن حکم فقهي سئوال فوق ضروري است. همه مراجع (به جز آيت اللّه تبريزى و آيت اللّه خامنهاى): در مورد نگاه به تصويريا فيلم نامحرم، مي فرمايند: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده نشود، اشکال ندارد و تفاوتى بين پخش زنده و غير زنده نمىکند. آيت اللّه خامنهاى: بين پخش زنده و غير زنده تفاوت است. اگر به طور غير زنده پخش شود و بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده نشود، اشکال ندارد و اگر به طور زنده باشد، بنابر احتياط واجب، نگاه به آن جايز نيست. آيت اللّه تبريزى: بين پخش زنده و غير زنده تفاوت است. اگر به طور غير زنده پخش شود و باعث مفسده نشود، اشکال ندارد و اگر به طور زنده باشد، نگاه به آن جايز نيست. فلسفه ودليل اين حکم علت حرمت ديدن عکس و تصوير زنان نامحرم در صورتي که داراي تحريک کنندگي باشد امر واضحي به نظر مي رسد. قران کريم در اين مورد مي فرمايد:« قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما يَصْنَعُونَ به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگيرند، و عفاف خود را حفظ کنند اين براى آنان پاکيزهتر است خداوند از آنچه انجام مىدهيد آگاه است! ». همان گونه که در قران کريم اشاره شده است نتيجه مستقيم کنترل چشم ، کنترل شهوت و حفظ حيا و عفت است. اگر نگاه به نامحرم کنترل نشود (يغضوا من ابصارهم) ، کنترل شهوت نيز امکان پذير نخواهد بود( يحفظو فروجهم).و نتيجه اساسي انحراف جنسي همان طور که در آيه بعدي به ان تصريح شده است عدم رسيدن به سعادت دنيوي و اخروي است.(لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ). ايجاد زمينه گناه هان و انحرافات جنسي تبعات بسيار مخربي را بر تعالي و ترقي دنيوي و اخروي انسان ها به جا مي گذارد که ريشه همه اين گناهان در انحرافات ناشي از نگاه گناه الود و مفسده انگيز است. قران کريم با ممنوع کردن نگاه شبه ناک و مفسده انگيز ريشه انحرافات اخلاقي و اجتماعي و شخصي را از بين برده است. پي نوشت . آيتاللّه بهجت، توضيحالمسائل، (متفرقه)، م2؛ آيت اللّه فاضل، جامعالمسائل، ج1، س1726 و 1728؛ آيت اللّه صافى، جامعالاحکام، ج2، س1719، امام خمينى، استفتاءات، ج3، (نظر)، س15؛ آيت اللّه نورى، استفتاءات، ج1، س458 و 452؛ آيت اللّه سيستانى،(سايت معظم له).؛ دفتر آيت اللّه وحيد. . آيت اللّه خامنهاى، اجوبة الاستفتاءات، س1182 . آيت اللّه تبريزى، صراطالنجاة، ج5، س1130 . النور : 30 . نور :31
نظر خودتان را ارسال کنید