اراده قوي انسان ميتواند افعال روح را در اختيار خود گيرد. يعني همان گونه که ديگران در حالت خواب به صورت غيراختياري روح شان از بدن به صورت ناقص جدا ميشود و با عالم ديگر امکان ارتباط پيدا ميکند، شخص ميتواند در حالت بيداري به اختيار خود اين امکان را فراهم کند(گرچه ممکن است در اين کار او به حالت خواب يا خلسه فرو رود) نبايد مقدمات اين کار از طريق رياضت غيرمشروع صورت پذيرد. تا آن جا که تاريخ علم و دانش بشري نشان ميدهد، روح و ساختمان و ويژگيهاي اسرارآميزش، همواره مورد توجه دانشمندان بوده است. يکي از اصول مهم آموزههاي اسلام، اين است که روح انسان مستقل است و مجرد از امور مادي ميباشد. روح و بدن در جهان طبيعت به يک ديگر نياز مبرم دارند، از آنجا که روح بر بدن علاقه تدبيري دارد، بدن را از فساد و خرابي باز ميدارد، از طرف ديگر روح در فعاليتهاي خود به بدن نيازمند است و در پرتو اعضا و جوارح بدني، ميتواند بشنود و ببيند و... امّا گاهي روح بر اثر کمال و قدرتي که از ناحيه عبادت و بندگي حق پيدا ميکند، از به کارگيري بدن بي نياز ميشود و ميتواند خود را خلع کند. پذيرش خلع روح در حالت بيداري و هشياري شايد براي ماديگرايان سنگين باشد; اما از نظر پويندگان راه حق اين کار امري ممکن و شدني است. مرحوم علامه طباطبايي; در پاسخ اين پرسش که آيا حاج سيد علي آقا قاضي طباطبايي، قدرت بر خلع روح از بدن داشتند؟ فرمودند: خلق روح از بدن براي او کار مهمي نبود.(1) آيت اللّه جعفر سبحاني نيز ميفرمايند: بنده سرگذشت خلع روح آيت اللّه ميرزا جواد آقا تهراني را از خود ايشان شنيدم.(2) از نظر اسلام راه سالم براي تحصيل تسلط بر چنين نيرويي، فقط عبوديت و بندگي خداست(التزام کامل به دستورهاي شرع)، بندگي حق، به انسان قدرت و توانايي عجيبي بخشيده و او را بر يک رشته کارهاي شگفتانگيز از جمله خلع روح قادر ميسازد. هشدار!!! امروز شيادان و کارهاي شيادي در دنيا به طور عموم و در ايران به طور خاص زياد شده است. مواظب باشيد در دام آن ها نيفتيد. از اين رو لازم است در مورد اشخاص و کارها و دستور عمل هاي آن ها توضيح بدهيد تا پاسخ دقيق تر و کامل تر دريافت نماييد. ادعاي چنين نيرويي از هر کسي به ويژه کساني که جز ظاهرسازي، عوام فريبي، تفرقهاندازي، مريدبازي و کلاّشي هدفي ندارند،پذيرفته نيست. ما منبع معتبري مبني بر ضرر داشتن برون فکني و خلع روح از بدن باشد، نيافتيم، اما به هرحال بعيد نيست اگر اين عمل از راه هاي غير شرعي صورت گيرد، زيان هايي براي بدن داشته باشد. از روش برون فکني يا خلع روح اطلاعي نداريم. پي نوشت ها: 1. جعفر سبحاني، اصالت روح از نظر قرآن، مؤسسه تحقيقاتي امام صادق( ع )، ص 213. 2. همان.
نظر خودتان را ارسال کنید