باسلام خدمت شما پرسشگر محترم گناهان و خطاهايي که در آخر الزمان صورت مي گيرد بستگي به نوع گناه وميزان آگاهي بشر دارد، لذا متناسب با نوع گناه و آگاهي هاي بشر اثرات آنها نيز متفاوت خواهد بود؛ اما مسائل شهواني از مسائل مشترک هر دو دوران مي باشد و چنين نيست که ماهيت شهوت در آن دوران با ماهيت شهوت در اين دوران تفاوت داشته باشد، البته در مسئله بلوغ جنسي مطلب بيان شده صحيح مي باشد و در اين دوران بلوغ جنسي زودتر شده است و هيجان شهواني بشر زودتر ظاهر مي شود. براي پاسخ کامل لازم است توضيحاتي در مورد تفاوت ايماني اين دو دوره بيان شود تا درک صحيحي از تفاوت انسان هاي اين دوران بدست ايد: مردم اخر الزمان در شرايطي به سر مي برند که اوج فتنه ها و شبه ها آنها را احاطه کرده است. به گونه اي که در روايات داريم، حفظ دين در آخر الزمان، مانند نگه داشتن آتش کف دست است. اين در حالي است که آنها همچون نسلهاي گذشته خود، امام زمانشان را نديده اند و از اين رو حفظ ايمان در چنين شرايطي، ارزشش بيش از موقعي است که مردم امام زمانشان راديده اند. از اين رو در روايات آمده که مؤمنين آخر الزمان از مؤمنين ديگر زمان بهتر هستند و اجرشان هم بيشتر است. چرا که طبيعي است که هرچه امتحان سخت تر باشد، امتيازش بالاتر است. بنا بر اين در روايتي ديگر داريم:« إنّ عظيمَ الأجر لمَعَ عَظيم البَلاء». يعني بالاترين اجرها با سخت ترين بلاهاست. قال علي بن الحسين سيد العابدين : من ثبت علي موالاتنا في غيبه قائمنا اعطاه الله عز و جل اجر الف شهيدا من شهداء بدر و احد . ترجمه : امام چهارم حضرت زين العابدين فرمودند : هر کس بر ولايت ما در زمان غيبت قائم ما ثابت قدم بماند ، خداوند عزوجل ثواب هزار شهيدي که در جنگ بدر يا احد ، به شهادت رسيده باشد را به او اعطا مي کند . در روايت ديگري مي خوانيم : 2 - قال رسول الله - صلي الله عليه و آله - يا علي ! و اعلم ان اعجب الناس ايمانا و اعظمهم يقينا قوم يکونون في آخر الزمان ، لم يلحقوا النبي فحجبت عنهم الحجه فامنوا علي سواد علي بياض . رسول خدا - که سلام خدا بر او و خاندان پاکش باد - فرمودند : اي علي ! بدان که عجيب ترين مردم و از نظر ايماني و عظيم ترين ايشان در يقين ( به خداوند و نشانه هاي او ) گروهي در آخر الزمان هستند که پيامبر را نديده اند و حجت خدا نيز از ايشان غايب شده است ، اما آنان هم چنان به سياهي بر روي سپيدي ايمان دارند . ( يعني ايمانشان به واسطه ي نوشته هاي سياه بر کاغذ هاي سفيدي است که از پيشينيانشان به يادگار دارند . ) آري ! آنان که حجت خدا را ديدند و به او ايمان آوردند کجا و آنان که هرگز حجت خدا را نديده اند و او را از نوشته هايشان شناختند ، به او ايمان آوردند ، حضور سبزش را در کنار خود حس نمودند و عمري دم از محبت و ولايتش زدند کجا ؟ آنان که هر لحظه و ساعت ، صداي آسماني امامشان را شنيده اند و زلال جانشان را در معارف الهي او شسته اند کجا ، شوريدگاني که هر لحظه در عطش انتظار ديدار مولايشان سوخته اند کجا ؟ قطعا خدا گروه دوم را بيشتر دوست مي دارد و ثواب و منزلتي بيش از گروه اول برايشان در نظر خواهد گرفت . حال اي منتظران مهدي ! اي کساني که مرواريد محبت او و پدران پاکش را در دل سفته ايد ! اي کساني که عشق و علاقه ي خود را بر او نثار مي کنيد ! اي ارادتمندان درگاه پاکش ! قدر خود و محبتتان و علاقه و عشقتان به اهل بيت را بدانيد . دست بيعتي دوباره به مولايتان دهيد و با او عهد کنيد که تا آخرين دم ، بر ولايت و محبتش استوار خواهيد ماند و او را ياري خواهيد نمود . پيامبر اکرم (ص) مي فرمايند: هر يک از آنان (مومنان واقعي دوره غيبت) اعتقاد و دين خويش را با هر سختي حفظ مي کنند چنان که گويي درختان خار مغيلان را در شب تاريک با دست پوست مي کنند يا آتش پر دوام را با دست نگاه مي دارند. معلوم مي شود آنها با توجه به اين قبيل از روايات، علاوه بر افزودن بر تلاش و کوشش، با موانع و مشکلات نيز آشنا مي شوند و پيشاپيش آمادگيهاي لازم را در خود ايجاد مي کنند و درنتيجه در سخت ترين پيشامدها بر ايمان و عقايد خود پاي مي فشارند و در حد توان به زمينه سازي ظهور کمک مي نمايند. امام سجاد(ع) در توصيف مومنان عصر غيبت مي فرمايند: مردم زمان غيبت مهدي (ع) که به امامت آن حضرت پاي بندند و همواره در حال انتظار ظهور به سر مي برند از مردم همه زمانها برترند، زيرا خدا چنان درک و فهم و نيروي تشخيص آنان را قوت مي بخشد که غيبت نزد آنان همانند زمان ظهور باشد... آنان به حق اخلاص ورزانند... انسان دين دار عصر غيبت که دسترسي عادي به امام زمان (عج) ندارد بر اساس درک عقلي و تهذيب اخلاق و انديشه به يقين والايي دست مي يابد و همواره به دفاع از احکام و عقايد ديني مي پردازد و اين در شرايطي است که اغلب مردم در زرق و برق و لذات مادي خود را غرق ساخته اند و به احکام و ارزشهاي ديني و فضيلت هاي انساني بي توجه شده اند. امام صادق (ع) مي فرمايد: پيامبر (ص) و علي (ع) فرمودند ياعلي ! بزرگترين مردمان در ايمان و يقين کساني هستند که در آخر الزمان زندگي مي کنند ، آنها پيامبرشان را نديده اند و امامشان در غيبت به سر مي برد، با اين همه آنان از روي علوم و معارف و کتابهايي که در اختيار دارند ايمان آورده و در ايمان خود پايداري مي ورزند... بنابراين يکي از راههاي مهم در امان ماندن از فتنه هاي آخر الزمان ،عمل به وظايف ديني و وظايف و مسئوليتهاي مربوط به دوران غيبت است که به طور خلاصه اين وظايف عبارتند از : 1– تلاش براي شناخت بيشتر امام عصر (ع) 2– خودسازي و تهذيب نفس 3– انتظار فرج امام زمان (ع) 4– سعي در اصلاح وضع جامعه 5– حفظ و تحکيم پيوند معنوي با امام عصر (ع) 6– پيروي از نائبان امام زمان (ع) پس مي توان اين نتيجه را گرفت که چون مردم قبل از آخر الزمان امام زمانشان را با چشم ديده اند و براي آنها دلنشين تر بوده، پس ارزش ايمان مردم آخر الزمان که چون نديدند بر حسب ظاهر ممکن است با اکراه مواجه شوند پا روي اين حس خود مي گذارند، بالا تر است. اگرچه در شناخت امام زمان و دين آنچه بيشتر از چشم ظاهر به آدمي کمک مي کند، بصيرت دل هست. از طرفي اگرچه حفظ دين به خاطر شرايطي که آخر الزمان دارد سخت تر است؛ اما در عوض امکانات موجود در آخر الزمان، بسي بيشتر و کامل تر از زمانهاي ديگر است. چرا که در هيچ زمانى به اندازه زمان ما، ابزار و وسايلى که بتوان به کمک آنها دين را شناخت فراهم نبوده است. به عنوان مثال، اگر در گذشته شخصى براى استماع حديثى فرسنگ ها راه بيابان را طى مىنمود، امروز با زدن چند کليد رايانه و يا مراجعه ساده به کتابها و نيز امواج راديويى و تصويرى، مىتواند به همان اطلاعات دسترسى پيدا کند. اين در حالي است که مردم آخر الزمان، ازعقل و هوش بيشترى نيز برخوردارهستند. و... موفق و پيروز باشيد.
نظر خودتان را ارسال کنید