باسلام خدمت شما پرسشگر محترم الف: درس اول اين است که هر وقت جاهلها و نادانها و بيخبرها مظهر قدس و تقوا شناخته شوند و مردم آنها را سمبل مسلمان عملي بدانند، وسيلة خوبي به دست زيرکهاي منفعتپرست ميافتد. اين زيرکها همواره آنها را آلت مقاصد خويش قرار ميدهند و از وجود آنها سدي محکم جلو افکار مصلحان واقعي ميسازند. بسيار ديده شده است که عناصر ضداسلامي رسماً از اين وسيله استفاده کردهاند؛ يعني نيروي خود اسلام را عليه اسلام به کار انداختهاند. استعمار غرب تجربة فراواني در استفاده از اين وسيله دارد و در موقع خود از تحريک کاذب احساسات مسلمين, خصوصاً در زمينة ايجاد تفرقه ميان مسلمين, بهرهگيري مي?نمايد. چقدر شرمآور است که مثلاً مسلمان دلسوختهاي درصدد بيرون راندن نفوذ خارجي برآيد و همان مردمي که او ميخواهد آنها را نجات دهد با نام و عنوان دين و مذهب، سدي در مقابل او گردند. آري اگر تودة مردم جاهل و بيخبر باشند، منافقان از سنگر خود اسلام استفاده مينمايند. رسول اکرم فرمود: «اِنّي ما اَخافُ عَلي اُمَّتيَ الْفَقْرَ وَلکِنْ اَخافُ عَلَيْهِمْ سُوءَالتَّدْبير؛ (عوالي اللآلي, 4/39) من از هجوم فقر و تنگدستي بر امت خودم بيمناک نيستم. آنچه از آن بر امتم بيمناکم, کجانديشي است. آنچه فقر فکري بر امتم وارد ميکند، فقر اقتصادي وارد نميکند». ب: درس دوم اين است که بايد کوشش کنيم طرز استنباطمان از قرآن صحيح باشد. قرآن آنگاه راهنما و هادي است که مورد تدبر صحيح واقع شود، عالمانه تفسير شود، از راهنماييهاي اهل قرآن ـ که راسخين در علم قرآناند ـ بهره گرفته شود. تا طرز استنباط ما از قرآن صحيح نباشد و تا راه و رسم استفاده از قرآن را نياموزيم، از آن بهرهمند نخواهيم گشت. سودجويان و يا نادانان گاهي قرآن را ميخوانند و احتمال باطل را دنبال ميکنند. همچنانکه از زبان نهجالبلاغه شنيديد آنها کلمة حق را ميگويند و از آن باطل را اراده ميکنند. اين، عمل به قرآن و احياي آن نيست بلکه اماتة قرآن است. عمل به قرآن, آنگاه است که درک از آن, درکي صحيح باشد. قرآن همواره مسائل را به صورت کلي و اصولي طرح ميکند, ولي استنباط و تطبيق کلي بر جزئي بسته به فهم و درک صحيح ماست؛ مثلاً در قرآن ننوشته در جنگي که در فلان روز بين علي و معاويه در ميگيرد حق با علي است. در قرآن همين قدر آمده است که: «وَاِن طائفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اقْتَتَلوُا فَاَصْلِحوُا بَيْنَهُما فَاِنْ بَغَت اِحديهُما عَليَ الْاُخْري فَقاتِلُوا الَّتي تَبْغي حَتّي تَفئَ اِلي اَمْرِ اللهِ؛ حجرات/9 اگر دو گروه از مؤمنان کارزار کردند، آشتي دهيد آنان را و اگر يکي بر ديگري سرکشي و ستمگري کند، با آنکه ستمگر است نبرد کنيد تا به سوي فرمان خدا برگردد». مجموعه آثار شهيد مطهري ج14 ـ جاذبه و دافعه علي(ع) صفحه334،شهيد مطهري به نقل از سايت تبيان موفق و پيروز باشيد.
نظر خودتان را ارسال کنید