سلام وقت شما بخير چگونگى قيام : با توجه به روايات به صورت خلاصه مىتوان چنين گفت : وقتى مردم جهان آماده پذيرش حضرت شدند ، با ديدن علايم ظهور نگاهها متوجه مکه مىشود . حضرت مهدى ( عج ) با اذن و امر خدا همراه با 313 نفر از ياران در مسجد الحرام ظاهر مىشوند و با معرفى خود ظهور را اعلام کرده و مردم را به سوى خدا و پيروى از خود دعوت مىکند . با اعلام ظهور ، ياران ديگر حضرت نيز به طرف مکه حرکت مىکنند تا اينکه جمعيت ياران به ده هزار نفر مىرسد و حضرت خروج مىکند . مکه را به تصرف در مىآورد و پس از اصلاح امور به طرف مدينه حرکت مىکند . با تصرف اين شهر و اصلاح امور آن به سمت عراق به راه مىافتد . البته در طول حرکت ياران ديگرى نيز به سپاه حضرت افزوده مىشود . در عراق پس از ارشاد و راهنمايى ، به جنگ با معاندان و لشکر ظالم سفيانى مىپردازد که در نهايت به پيروزى حضرت و کشته شدن سفيانى و سپاه او مىانجامد . سپس حضرت براى فتح بيت المقدس اقدام مىکند . نزول حضرت عيسى ( ع ) و نماز خواندن ايشان پشت سر امام مهدى ( ع ) باعث مىشود افراد زيادى از اهل کتاب به اسلام گرايش پيدا کنند و سر انجام با فرستادن ياران به نقاط مختلف عالم و فتح آن ، پيروزى نهايى براى اسلام رقم مىخورد . بايد توجه داشت حرکت حضرت با تبليغ و تبيين حقيقت آغاز مىشود . او پيامآور صلح و راستى است . او براى نجات مىآيد ، او رحمت الهى بر بندگان است . او ضد ظلم و شرک و فساد است . لذا ابتدا دعوت به حقيقت مىکند و سپس در صورت تقابل و عناد افراد ، با آنان مىجنگد . از مجموعه روايات ظهور و قيام امام زمان ( عج ) استفاده مى شود که آن حضرت ظهور و حرکت حق طلبانه خود را اين گونه به انجام مى رساند : 1 خروج از مدينه ، 2 ورود به مکه و اعلام علنى ظهور ، 3 ورود به کوفه به همراه لشکر خود و تسخير پايتخت و قرار دادن آن و اعلام حکومت جهانى ، 4 ورود به قسطنطنيه و انطاکيه و تسخير آن ، 5 حمله به فلسطين اشغالى و همراهى حضرت عيسى ( ع ) با آن حضرت ، 6 تسخير بيت المقدس و نابودى يهوديان و صهيونيسم و کشته شدن دجال . اين قيام به مدت هشت ماه طول مى کشد چنان که امام حسين ( ع ) مى فرمايد : « تضع سيفه على عاتقه ثمانيه اشهر » « او اسلحه خود را به مدت هشت ماه به دوش خواهد داشت » ( اثبات الهداه ، ج 3 ، ص 466 ) امام زمان ( عج ) پس از اعلام ظهور در مکه به سوى کوفه حرکت مى کند و بعد از فتح آنجا و نبردى سخت با مخالفان مکتب اهل بيت ، آنجا را تسخير مى کند و مقر حکومت خود قرار مى دهد . امام باقر ( ع ) مى فرمايد : « قائم آل محمد بين رکن و مقام ابراهيم در مسجد الحرام ظهور مى کند و نماز مى گزارد . سپس از آنجا بيرون آمده و با يارانش به سوى کوفه حرکت مى کند و آنجا مقر او مى گردد » . ( همان ، ص 548 ) پس از ظهور حضرت مهدى ( عج ) و گشودن شهرها و کشورهاى گوناگون ، برخى از شهرها و قبايل به رويارويى با حضرت مى پردازند که به وسيله لشکريان امام سرکوب مى شوند امام صادق ( ع ) مى فرمايد : سيزده شهر و طايفه هستند که مردم آن با حضرت قائم به نبرد مى پردازند و حضرت با آنان مى جنگد : مردم مکه ، مدينه ، شام ، بنى اميه ، بصره ، دمنسيان ، کردها ، و اعراب قبايل بنى ضبه ، غنى ، باهله ، از سرزمين رى » ( الغيبه نعمانى ، ص 299 ) با پى ريزى نظام الهى و حکومت جهانى امام عصر ( عج ) و فروپاشى قدرت هاى شيطانى ، شعله هاى جنگ فرو مى نشيند و ديگر قدرتى باقى نمى ماند که بتواند با ارتش مهدى ( عج ) به رويارويى برخيزد . از اين رو ساز و برگ نظامى در بازارها بدون تقاضا مى ماند و در نتيجه ارزان و بى خريدار مى شود . به هر حال از مجموع روايات مى توان مراحل ظهور و تشکيل حکومت را چنين معرفى کرد : 1 مرحله نخست ظهور و آشکار شدن که تنها در اراده و علم الهى است . 2 مرحله بعد قيام و نهضت به امر الهى و خروج بر ستمگران و مبارزه با دشمنان است . 3 مرحله بعدى تثبيت و شکل گيرى و شکل گيرى نهايى حکومت جهانى است . همه اينها نيز هشت ماه طول مى کشد . امام باقر ( ع ) در تفسير آيه « الذين ان مکنا هم فى الارض . . . » مى فرمايد : « اين آيه به حق آل محمد ( ص ) ، حضرت مهدى ( عج ) و ياران او است که خداوند آنها را مالک شرق و غرب جهان نموده ، آيين اسلام را پيروز مى کند و بدعت ها و باطل ها را به دست او و يارانش نابود مى سازد . . . تا اينکه از ستم نشانه اى نمى ماند » ( تفسير قمى ، ج 2 ، ص 87 ) پس از استقرار و تثبيت دولت مهدوى ، در کوفه ، آن حضرت خود به طور مستقيم حاکمان و واليان جهان را با دستورات مهمى به سراسر جهان اعزام خواهد کرد چنان که در روايتى آمده است : « مهدى يارانش را به سراسر دنيا گسيل مى دارد و به آنان دستور مى دهد که عدل و احسان را شيوه خود سازند و آنها را فرمان روايان کشورهاى جهان مى گرداند و به آنان فرمان مى دهد که شهرها را آباد سازند » . ( يوم الخلاص ، ج 2 ، ص 65 ) ياران و همراهان با مراجعه به روايات نام بعضى از پيامبران الهى را مى توان يافت که در حکومت مهدى ( عج ) حضور خواهند داشت و آن حضرت را ياى خواهند کرد . مهم ترين آنان حضرت عيسى است . در روايتى علاوه بر ايشان ، نام حضرت ادريس ، خضر و الياس نيز آمده است که در کنار امام مهدى ( عج ) حضور دارند ( کافى ج 1 ص 242 - 247 کشف الحق ص 186 ) . علاوه بر اين بزرگوران ، روايات اشاره به حضور افرادى شاخص و برجسته نيز دارد که جزو ارکان حکومت جهانى امام مهدى ( عج ) به شمار مى روند ، مانند : اصحاب کهف ، يوشع بن نون ، مقداد ، مالک اشتر ، سلمان ، ابودجانه انصارى ، ياران موسى و . . . به همين جهت در روايتى آمده است : « له رجال الهيون يقيمون دعوته و ينصرونه هم الوزراء له يتحملون اثقال المملکه عنه و يعينونه على ما قلده الله » « گروهى از مردان الهى ، دور او گرد مى آيند ، دعوتش را سرپا نگه مى دارند و او را يارى مى کنند . آنان وزيران او هستند که سنگينى مسائل کشورى را بر عهده مى گيرند وا و را در مسئوليت بزرگى که خداوند به عهده اش گذاشته است يارى مى کنند » ( بشاره الاسلام ص 297 ) . اهل سنت هم روايتى نقل کردهاند که معناى آن اين است چگونه خواهيد بود هنگامى که فرزند مريم در ميان شما نازل گردد در حالى که امام شما از خود شما است . ( مسند احمد ، صحيح بخارى و مسلم و سنن بيهقى طبق نقل تفسير نمونه ، ج 4 ، ص 205 ) همچنين از برخى روايات که در مجامع روايى شيعه و سنى آمده زنده بودن حضرت عيسى استفاده مىشود از جمله امام باقر ( ع ) مىفرمايد : در صاحب اين امر ( امام زمان ) چهار سنت پيامبر هست . . . و اما سنتى که از عيسى دارد ، اين که گفته مىشود او مرده است در حالى که نمرده و زنده است . ( بحارالانوار ، ج 14 ، ص 238 ) زنده بودن حضرت خضر و عيسى - عليهما السلام - واقعيت دارد ولى نه به اين معنا که مبعوث شدهاند . بلکه هنوز ازدنيا نرفتهاند . قرآن مجيد در مورد حضرت عيسى ( ع ) صريحا فرموده است : « ماقتلوه و ما صلبوه و لکن رفعه الله اليه آنان وى را نکشته وبه صليب نکشيدند ( نتوانستند ) بل خدايش او را بالا برد » . در دين مسيح مسلم است که حضرت عيسى روزى ظهور مى کند و بشريت را نجات مى دهد . در روايات ما نيز مسلم است که روزى حضرت عيسى ظهور مى کند و پشت سر امام زمان ( عج ) مسيحيان را به حق دعوت مى نمايد و به واسطه ايشان ، بسيارى از مسيحيان به حضرت مهدى و دين مبين اسلام مى گروند . بنابراين اصل زنده بودن ايشان امکان وقوعى دارد و محال عقلى نيست و همچنان که ولادت ايشان خارق العاده بوده ، ادامه حيات ايشان نيز به صورت خارق العاده ادامه يافته است . اما درباره کيفيت آن و چگونگى حضور ايشان در آسمان ها به روشنى معلوم نيست ( برگرفته از تقريرات تفسير آل عمران ، استاد جوادى آملى ) . . تعداد ياران مرد درباره تعداد لشکريان و ياران امام زمان ( عج ) روايات گوناگونى در دسترس است . برخى روايات ، تعداد آنان را سى صد و سيزده نفر يادآور شده اند و برخى روايات ، از ده هزار نفر و بيش تر سخن مى گويند . در اينجا به بعضى از اين موارد اشاره مى شود : 1 نيروهاى مخصوص : يونس پسر ظبيان مى گويد : خدمت امام صادق ( ع ) بودم که ايشان نامى از ياران حضرت قائم به ميان آورد و فرمود : « آنان سى صد و سيزده تن هستند و هر يک خود را در ميان سى صد نفر مى بيند » ( دلائل الامامه ص 320 ) امام زين العابدين ( ع ) مى فرمايد : « آنان که از بستر خود براى يارى امام قائم ( عج ) ناپديد مى شوند ، سى صد و سيزده نفر به تعداد اهل بدر هستند که صبح آن شب ( صبح روز بعد ) در مکه گرد مى آيند » . ( دلائل الامامه ص 320 ) 2 ارتش مهدى ( عج ) ابوبصير مى گويد : مردى از اهالى کوفه ، از امام صادق ( ع ) پرسيد : چند نفر با حضرت قائم ( عج ) قيام مى کنند ؟ مردم مى گويند : همراهان حضرت به تعداد سربازان بدر يعنى سى صد و سيزده نفرند . امام ( ع ) فرمود : « حضرت مهدى ظهور نمى کند مگر با ارتشى قوى و نيرومند و ارتش قدرتمند کم تر از ده هزار نيروى رزمنده نخواهد داشت » . امير مومنان ( ع ) مى فرمايد : « مهدى حداقل با لشکر دوازده هزار نفرى و حداکثر پانزده هزار نفرى ظهور مى کند . رعب و ترس از نيروى نظامى او ، پيشاپيش سپاهيانش در حرکت است . هيچ دشمنى با ايشان روبه رو نمى شود ، جز اين که شکست مى خورد . آن حضرت و سپاهيانش در راه خدا به سرزنش کسى نمى انديشند . شعار لشکريانش اين است : بميران ، بميران » . ( ابن طاووس ، ملاحم ، ص 65 ) 3 گارد حفاظت : کعب مى گويد : مردى از بنى هاشم ، در بيت المقدس منزل مى کند . تعداد نيروهاى محافظ وى دوازده هزار نفرند و در روايت ديگرى مى گويد : تعداد محافظان وى سى و شش هزار نفرند و بر سر هر يک از بزرگ راه هاى منتهى به بيت المقدس ، دوازده هزار نفر مستقر مى شوند . برخى از روايات از سيزده زن نام مى برند که هنگام ظهور امام ، با حضرتش هستند و شايد آنان از کسانى اند که از نيروهاى ابتدايى حضرت مهدى مى باشند . برخى از روايات نيز عدد زنانى را که به حضرت يارى مى رسانند ، چهار صد نفر يا هفت هزار و هشتصد نفر ذکر کرده اند و آنان زنانى هستند که پس از قيام ، حضرت را همراهى مى کنند و در کارها به آن حضرت يارى مى رسانند . در کتاب فتن ابن حماد آمده است ، تعداد مؤمنان به هنگام خروج دجال ، دوازده هزار مرد و هفتهزار و هفتصد يا هشتصد زن هستند . ( فتن ، ص 151 ) امام باقر ( ع ) مى فرمايد : « به خدا سوگند ! سيصد و اندى نفر ( اصحاب خاص مهدى ( عج ) ) خواهند آمد و پنجاه زن در ميان آنان است . » ( الغيبه نعمانى ، ص 279 ) مفضل بن عمر مى گويد : امام صادق ( ع ) فرمود : همراه حضرت قائم ( عج ) ، سيزده زن هستند » عرض کردم : آنان چه مى کنند و چه نقشى دارند ؟ فرمود : « زخمى ها را مداوا مى کنند و از بيماران پرستارى مى نمايند همچنان که همراه رسول خدا ( ص ) بودند . . . . » ( اثبات الهداه ، ج 3 ، ص 75 ) در برخى از روايات نيز تنها به همراه بودن زنان اکتفا کرده و تعدادشان را ذکر نکرده اند . . . . با توجه به اين روايات ، روشن مى شود که تا هفت - هشت هزار زن در ميان لشکريان خواهدند بود که از اين تعداد ، سيزده تن جز ياران خاص قرار خواهند گرفت . بر اين اساسى اران وسربازان امام زمان ( عج ) ، به دو دسته تقسيم مىشوند ، . دسته اول ، ياران خاص آن حضرتند که مطابق روايات معصومين ( ع ) ، سيصد و سيزده نفر مىباشندو انتخاب آنها در دست خدا وبر اساس لياقت ها وشايستگى ها و شرايط خاصى است . . . اما دسته دوم ، پيروان و دلباختگان آن حضرتند که در رديف دسته اول نيستندولى در هر زمان وبا هرشرايطى مى توانند از سربازان امام محسوب شوند شوند : همچنين . يارانى خواهند بود که با عنايت الهى و به برکت مقدم امام زمان از قبرها برمىخيزند و زنده مىشوند ( هم از امتهاى گذشته و هم از امت اسلام ) . . 3 يارانى که همراه حضرت عيسى ( ع ) از آسمان فرود مىآيند . بنابر منابع اسلام ، سيزده زن نيز هنگام ظهور حضرت زنده شده و در لشکر امام ، به مداواى مجروحان جنگى و سرپرستى بيماران خواهند پرداخت از جمله ام البنين ، سميه ، نسيبه و . . . ( اثبات الهداه ، ج 3 ، ص 575 ) براى مطالعه بيشتر . ک : . 1 آينده جهان ، رحيم کارگر . 2 امام مهدى ( عج ) از ولادت تا ظهور ، سيدمحمدکاظم قزوينى . 3 مهدويت ( پس از ظهور ) ، رحيم کارگر ( نشر معارف )
نظر خودتان را ارسال کنید