سلام وقت شما بخير در ابتدا بايد گفت اطلاعات آدم ها از حقيقت و چگونگي روح ناچيز است، چنان که خداوند به اين امر اشاره فرموده است: وَيسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا(الإسراء/??) و از تو درباره «روح» سؤال ميکنند، بگو: «روح از فرمان پروردگار من است؛ و جز اندکي از دانش، به شما داده نشده است!» اما با اين وجود اشارات و توضيحاتي در خصوص آن در روايات معصومين عليهم السلام آمده ، علما به خصوص فلاسفه در مورد آن بحثهاي مفصلي را ارائه دادهاند لکن نظريه رايج دلالت بر تجرد روح دارد. در مورد ادعاي اين افراد بايد ديد مقصودشان از ديدن چيست. اگر منظور ديدن با چشم مادي باشد، اين ادعا بي معني است، چون روح ازمجردات است و قابل رؤيت حسي نيست. اگر منظور نوعي ادراک از ويژگي هاي روحي افراد باشد که اين امر براي هرکسي به شدت وضعف ممکن است؛ در هر حال بايد دانست دقيقا مراد اين افراد چيست. اما آنچه در برخي موارد به برخي بزرگان دين وعلماي رباني نسبت داده شده، ديدن و ادراک حقيقت برزخي افراد است، نه خود روح آنها؛ در اعتقاد ما همه اعمال ورفتارهاي ما باطني دارد که هم اکنون ودر اين جهان در حقيقت جان ما تبلور يافته و حقيقت ناديدني وجود ما را تشکيل مي دهد؛ باطن اين عالم ظاهري، هم اکنون به شکل وشمايل ديگري برقرار است که از آن به برزخ افراد و اعمال تعبير مي کنيم . از منابع ديني به دست مي آيد که انسان ميتواند به مقام و درجه اي دست يابد که باطن اين عالم و افراد و اعمال آنها را، به صورت واقعي ببيند. اين همان چشم برزخي است، اما تنها انسان هاي معدودي به اين مقام دست مي يابند. چنين افرادي ناشناخته اند و حقايق و اسرار را آشکار نمي کنند. البته روح انسان، بعد از پايان زندگي دنيا در جسم لطيفي قرار ميگيرد که از بسياري از عوارض جسم مادي برکنار است و به آن بدن مثالي يا قالب مثالي گويند. کساني هم وجود دارند که ادعاي ديدن ارواح گذشتگان را مي کنند. در فرض صحت ادعاي آنها در حقيقت ايشان قالب برزخي وبدن مثالي ارواح را مي بينند.
نظر خودتان را ارسال کنید