باسلام خدمت شما پرسشگر محترم قرآن کريم شخصيت و حقوق زنان را احيا کرد خدمات قرآن به جنس زن در تاريخ بشر بينظير است از جمله آنها موارد زير است. الف) قرآن اعلام کرد که زن انسان است و همه انسانها از يک گوهر و ريشهاند؛ Pيَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِي خَلَقَکُم مِن نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً کَثِيراً وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلَيْکُمْ رَقِيبَاًO[1]؛ «اى مردم! [خودتان را] از [عذاب] پروردگارتان حفظ کنيد، (همان) کسى که شما را از يک شخص آفريد و از او همسرش را آفريد و از آن دو، مردان و زنان فراوانى منتشر ساخت. و خودتان را از [عذاب] خدايى که به (نام) او از همديگر درخواست مىکنيد، نگهدارى کنيد و [خودتان را از ضرر قطع رابطه با] خويشاوندان [حفظ کنيد، چرا] که خدا همواره بر شما نگهبان است». ب) زنان نمونه را الگوي همه مردان (و زنان) مؤمن معرفي ميکند؛ Pوَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِندَکَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَO[2]؛ «و خدا براى کسانى که ايمان آوردهاند مَثَلى زده است: زن فرعون، هنگامى که گفت: پروردگارا! خانهاى براى من نزد خود در بهشت بساز و مرا از فرعون و کردارش نجات بخش و مرا از گروه ستمکاران نجات ده!». ج) حق ارث زنان را به رسميت شناخت؛ Pيُوصِيکُمُ اللّهُ فِي أَوْلاَدِکُم لِلْذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِO[3]؛ «خدا به شما درباره فرزندانتان سفارش مىکند که براى پسر، همچون بهره (و سهام ارث) دو دختر باشد». د) حق قصاص زنان را به رسميت شناخت؛ Pيَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَيْکُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثَى بِالْأُنْثَى فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ذلِکَ تَخْفِيفٌ مِن رَبِّکُمْ وَرَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذلِکَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌO[4]؛ «اى کسانى که ايمان آوردهايد، (حکمِ) قصاص در بارهى کشتگان بر شما مقرر شده است: آزاد عوض آزاد، و بنده عوض بنده، و زن عوض زن؛ و کسى که از برادر (دينى) او، چيزى (از قصاص) به او بخشيده شود، پس (راه) پسنديده در پيش گيرد و به نيکى [خون بها] را به او بپردازد؛ اين، تخفيف و رحمتى از طرف پروردگارتان است؛ و کسى که بعد از آن تجاوز کند، پس عذابى دردناک برايش خواهد بود». هـ) حق مهريه آنها را به رسميت شناخت؛ Pوَآتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِن طِبْنَ لَکُمْ عَن شَيْءٍ مِنْهُ نَفْساً فَکُلُوهُ هَنِيئاً مَرِيئاًO[5]؛ «و مَهريههاى زنان را (به عنوان هديه يا) بدهى به آنان بپردازيد؛ و اگر به ميل خودشان چيزى از آن را بهشما [ببخشند]، آن را گوارا (و پاک و) دلچسب بخوريد». و) ارزش دادن به دختر؛ Pإِنَّا أَعْطَيْنَاکَ الْکَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُO[6]؛ «در حقيقت ما به تو (نيکى) فراوان عطا کرديم * پس براى پروردگارت نماز بگزار و (شتر) قربانى کن * [چرا] که فقط (دشمن) کينهتوز تو بريدهنسل است». ز) از ظلم به زنان (مثل زنده به گور کردن آنها) جلوگيري کرد؛ Pوَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ * بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْO[7]؛ «و هنگامى که از دختر زنده به گور شده پرسيده شود: * به کدامين پيامد (گناه) کشته شد؟!». ح) زن مي تواند به مقام عصمت برسد؛ Pوَإِذْ قَالَتِ الْمَلاَئِکَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَO[8]؛ «و (به ياد آريد) هنگامى که فرشتگان گفتند: «اى مريم! در حقيقت خدا تو را برگزيده و تو را پاک ساخته و تو را بر زنان جهانيان (هم زمانت برترى داده و) برگزيده است». [1]. نساء/1. [2]. تحريم/11. [3]. همان. [4]. بقره/178. [5]. نساء/4. [6]. سوره کوثر. [7]. تکوير/8 و 9. [8]. آلعمران/42.
نظر خودتان را ارسال کنید