باسلام خدمت شما پرسشگر محترم برگشت به وطن حدّ ترخّص دارد و مسافري که به وطنش بر ميگردد، بعد از رسيدن به حدّ ترخّص بايد نمازش را تمام بخواند. (حضرت امام و آيات عظام مقام معظم رهبري، خويي، تبريزي، وحيد، زنجاني، گلپايگاني، صافي، اراکي، بهجت، مکارم) تا وقتي که مسافر داخل وطنش نشده، بايد نماز را شکسته بخواند و در اين رابطه، رسيدن به حدّ ترخّص کافي نيست. بنابراين، حدّ ترخّص اختصاص به رفتن از وطن دارد يعني در موقعي که فرد مي خواهد از وطن خويش به حدّ مسافت شرعي برود، حدّ ترخّص معتبر است ولي برگشت به وطن، حدّ ترخّص ندارد. (آيت الله سيستاني) محدوده حدّ ترخّص در بازگشت به وطن کجا مي باشد؟2 محدوده حدّ ترخّص در بازگشت به وطن: همان مکان حد ترخّص هنگام خروج از وطن است. بنابراين مسافري که به وطنش برمي گردد وقتي ديوار وطن خود را ببيند و صداي اذان آن را بشنود، بايد نماز را تمام بخواند، البته بنابراحتياط واجب، بايد دو نشان? نشنيدن صداي اذان و نديدن ديوار شهر، از بين برود؛ يعني صداي اذان شهر را بشنود و ديوار شهر را ببيند و احتياط مستحب است تا زمان رسيدن به منزل نماز را به تأخير اندازد يا آنکه اگر بعد از رسيدن به حد ترخّص نماز مي خواند آن را هم شکسته و هم تمام بخواند. (حضرت امام) جايي است که مسافر صداي اذان شهر را بشنود. (مقام معظم رهبري، آيت الله وحيد) جايي است که مسافر ديوار وطن خود را ببيند و صداي اذان آن را بشنود و احتياط مستحب است تا زمان رسيدن به منزل نماز را به تأخير اندازد يا آنکه اگر بعد از رسيدن به حد ترخّص نماز مي خواند آن را هم شکسته و هم تمام بخواند. (آيات عظام گلپايگاني، صافي) جايي است که مسافر صداي اذان شهر را ميشنود و مردم شهر را ميبيند (آيات عظام خويي، تبريزي) جايي است که مسافر صداي اذان آخر شهر را ميشنود يا مردم شهر او را ميبينند. (آيتالله زنجاني) جايي است که مسافر صداي اذان آخر شهر را ميشنود و مردم شهر او را ميبينند. (آيت الله اراکي) جايي است که مسافر صداي اذان شهر را بشنود هر چند احتياط مستحب است هم ديوار وطن را ببيند و هم اذان آنجا را بشنود. (آيت الله بهجت) توضيحات: 1-سيد محمد کاظم طباطبائي يزدي العروة الوثقي ، فصل في صلوة المسافر، م65؛ سيد محمد حسن بني هاشمي خميني توضيح المسائل مراجع جلد 1، م????؛ توضيح المسائل (وحيد)، م????؛ سيد روح الله الموسوي الخميني تحرير الوسيلة ، فصل في صلاة المسافر، م??؛ آيت الله محمد تقي بهجت(ره) وسيلة النجاة ، م972؛ آيت الله سيد محمد رضا گلپايگاني(ره)هداية العباد، جلد 1، م1145؛ آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني هداية العباد، جلد 1، م1145؛ (تذکر: فتواي مقام معظم رهبري مستفاد از اجوبة الاستفتائات، م677 مي باشد) 2-همان مدرک سابق
نظر خودتان را ارسال کنید