را مردها دو سهم دارند ولی زن ها نصف ان را دارند؟

متن سوال: 
چرا مردها دو سهم دارند ولي زن ها نصف ان را دارند؟

يکي از علت‌هاي زياد بودن ارث مرد نسبت به زن آن است که نفقه زن بر عهده مرد است؛ يعنى مرد علاوه بر اين‌که بايد مخارج خود را تأمين کند، موظف است هزينه زندگى زن و فرزندان را هم تأمين نمايد. از سوى ديگر، مرد دهنده مهريه و زن گيرنده آن است. در واقع مي‌توان ادعا کرد که آنچه زن از ارث و مهريه نصيبش مي‌شود، پس انداز او قرار مي‌گيرد، در حالى که سهم الارث مرد، صرف مخارج زندگى خود و همسر و فرزندانش مي‌شود. علاوه بر اين؛ در شرع اسلام، تکاليفى برعهده مرد گذاشته شده است که مستلزم صرف مال مي‌باشد؛ مانند هزينه‌هايى که مرد بايد در راه جهاد بپردازد و يا جايى که يکى از بستگان، به صورت خطايى مرتکب قتل يا جرحى شود، مرد به عنوان عاقله، در پرداخت ديه مقتول، مسئوليت دارد، در حالى که زن هيچ مسئوليتى در اين زمينه‌ها ندارد. گرچه به ظاهر، سهم مرد دو برابر سهم زن است، لکن در عمل بهره واقعى او از ثروت‌هاى جامعه به مراتب کمتر از زن است. چه اين‌که مرد در مقابل ارث زيادترى که مي‌گيرد، مسئوليت‌هاى مالى سنگين‌ترى نيز بر دوش دارد. در يک کلام مي‌توان گفت: علت تفاوت ارث زن و مرد به دليل ايجاد توازن و تعادل ميان حقوق و تکاليف هر يک از آنان است. منابع: 1. حر عاملى، وسائل الشيعة، ج 26، ص 93، مؤسسه آل البيت؛ شيخ طوسى، تهذيب الاحکام، ج 9، ص174 و 275، دار الکتب الاسلامية؛ الکافى، ج 7، ص 85. 2. شيخ صدوق، علل الشرايع، ج 2، ص 57، دار الکتب الاسلامية، 1365ش. 3. ابوالفتح رازى، تفسير روض الجنان، ج 10، ص 268، بنياد پژوهش‌هاى اسلامى آستان قدس رضوى. 4. ساوجى، مريم، حقوق زن در اسلام و خانواده، ص 113، مجرد، چاپ دوم، 1371ش. 5. فضل الله، محمد حسين، نقش و جايگاه زن در حقوق اسلامى، ترجمه: فقهى زاده، عبدالهادى، ص 23، نشر دادگستر. 6. مکارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، ج 3، ص 288، دار الکتب الاسلامية. 7. قمى مشهدى، محمد بن رضا، کنز الدقائق، ج 3، ص 343، چاپ وزارت ارشاد. 8. قاضى طباطبايى، تحقيق در ارث زن از دارايى شوهر، ص 143، ميهن، 1353ش. 9. مطهرى، مرتضى، نظام حقوقى زن در اسلام، ص 253، نشر فرهنگ اسلامى، چاپ اول، 1353س.

پربازدیدترین ها